Moet je een ster in de voorruit laten repareren?

Ruitschade voorruit reparatie

Het komt met een harde tik aan als er een steentje tegen je voorruit slaat. Zeker als je een behoorlijke snelheid hebt. Moet je naar de kant? Moet je het kenteken onthouden van je voorganger, die het steentje met zijn wielen lanceerde? En moet je die ster in de voorruit echt snel laten repareren?

Veel automobilisten krijgen te maken met een ster in de voorruit als gevolg van steenslag. “Ruitschade staat de afgelopen tien jaar stelselmatig bovenaan als meest gemelde autoschade”, zegt Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer. Is het verstandig om een ster in de voorruit direct te laten repareren?

Verstandig ster in voorruit te laten repareren

Volgens Dijcks is het verstandig een voorruit met een sterretje erin te laten repareren. Immers, een auto die voor de volle honderd procent in goede conditie verkeert, is veiliger dan een voertuig met een mankement. Bovendien vergoeden verzekeraars reparatie van ruitschade meestal als er sprake is van een WA+ of all risk autoverzekering. “Het gaat dan om herstel van een ster of barst in de ruit, of een raam dat is ingeslagen bij een auto-inbraak”, zegt Dijcks van Independer. “Ook schade die glasscherven elders in de auto veroorzaken, is gedekt.” Krassen in de ruit zijn een uitzondering: die wegwerken wordt vaak niet vergoed door een verzekeraar.

Ruitschade vaak kosteloos

Het repareren van een sterretje of scheur kost vaak meer dan €150. Voor de volledige vervanging van een voorruit, moet je al snel meer dan €400 afrekenen. Dijcks: “Herstel van ruitschade is bij de meeste verzekeraars kosteloos, mits je de schade laat herstellen door een bedrijf waarmee je verzekeraar afspraken heeft. Ruitschade claimen heeft geen invloed op je schadevrije jaren.” Wel rekenen sommige verzekeraars een eigen risico. Het is dus handig dat te checken. En kijk ook even goed naar eventuele partners van de verzekeraar waar je de reparatie gunstiger kunt laten uitvoeren.

Kans op scheur valt vaak mee

Autoruiten zijn wel veel geavanceerder en robuuster geworden dan voorheen. In nieuwere auto's zit de voorruit verlijmd aan de carrosserie. Dat zorgt voor extra stevigheid. “Het idee bestaat dat een sterretje in je voorruit direct tot grotere schade leidt”, zegt Dijcks. “Dit beeld komt vooral naar voren in reclames. In de praktijk valt dat wel mee. De kans op een scheur is klein. En ontstaat er toch een scheur, dan is er nog steeds geen reden tot paniek. Verdere problemen zijn nog steeds onwaarschijnlijk.” Houd er wel rekening mee dat de ster goed te repareren is als hij maximaal de grootte heeft van een twee-euromunt.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Minder kans op ster in zachte winter

Hoewel ruitschade nog steeds de meest gemelde autoschade is, neemt het aantal meldingen de laatste jaren af, blijkt uit cijfers van Independer. Dijcks: “Dat komt onder meer door de zachte winters. Daardoor raakt het wegdek minder beschadigd, waardoor er geen loskomende steentjes opspringen, die de autoruit beschadigen.” Thuis- dan wel hybride werken is een andere factor; veel werknemers leggen de laatste jaren minder woon-werkverkeer af. Dat verlaagt de kans op ruitschade.

Meer dan reparatie van de ruit

De kosten per reparatie nemen wel toe, omdat een voorruit inmiddels niet louter een stuk glas is. De voorruit zit vol met camera's, regensensoren, sensoren om automatisch afstand te houden, of een sensor die zorgt dat de koplampen aangaan als het donker wordt. Al die techniek drijft de kosten van ruitherstel op. Zelfs als de voorruit niet hoeft te worden vervangen, kan het nodig zijn om de sensoren na een herstel opnieuw exact te kalibreren. Een afwijking in een sensor die peilt of een auto genoeg afstand houdt, kan ervoor zorgen dat het remhulpsysteem op het verkeerde moment ingrijpt - of dat juist nalaat.

Dit kalibreren is specialistenwerk en kost, als de verzekeraar het niet dekt, zo'n €175 tot €250. Dat komt dus bovenop de kosten van vervanging of reparatie van de ruit zelf.

Van onze partner
Milieusticker, vignet nodig?
In veel gebieden in Frankrijk en Duitsland moet je een vignet op je auto hebben. Bestel je Vignette Crit’Air, E-Plakette of milieusticker bij VignetBestellen. Gewoon in het Nederlands. Ook voor je (tol)vignet dat je in Oostenrijk en Zwitserland moet hebben. Regel het op tijd!

Reparatie voorruit claimen bij een ander?

Als je weet wie schade aan je auto veroorzaakt, kun je vaak de herstelkosten bij zijn of haar verzekeraar claimen. Bij schade door een opspattend steentje gaat dat niet op. “Als er vanaf het wiel van de vrachtwagen voor je een steentje tegen jouw auto wordt gelanceerd, is het domme pech”, zegt Menno Dijcks van Independer. “Een claim neerleggen bij de chauffeur of het transportbedrijf heeft geen kans van slagen. Het is overmacht, dus niet verwijtbaar.”

Hoewel, denkt Dijcks verder: “Als er een steen of steentje van de vrachtwagen zelf af valt, is het wel verwijtbaar. Probeer in dat geval zo veel mogelijk bewijs te verzamelen, om aan te tonen dat de schade is veroorzaakt door afvallende lading.” Je kunt in dat geval ook proberen getuigen te vinden, bijvoorbeeld van automobilisten die in de buurt reden.

Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij verzekerings- en belastingvragen. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerp Verzekering en Belasting.

Wat kost de autoverzekering?

Kenteken
Independer