Hoe ben je verzekerd voor een aanrijding met een dier?
Iedereen kan een ongeluk krijgen. Ook een aanrijding met een dier kan je overkomen. Hoewel...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Dat schadevrij rijden korting op je autoverzekering oplevert, is bekend. Hoe werkt dat met je schadevrije jaren? Wat is het verschil tussen bonus en malus?
Begin je weer bij nul als je overstapt naar een andere verzekeraar? En: hoe je wel je schadevrije jaren, maar niet je no-claimkorting kunt kwijtraken. Independer auto-expert Menno Dijcks legt het uit.
Voor elk jaar dat je geen schade claimt bij de verzekering, bouw je een schadevrij jaar op. Hoe meer jaren je hebt, hoe hoger de premiekorting. Je begint uiteraard op nul schadevrije jaren als je voor het eerst een autoverzekering afsluit. Als je bij je verzekeraar aanklopt om te betalen voor schade die je hebt veroorzaakt aan je eigen auto of bij een ander, verlies je in één klap een aantal schadevrije jaren - meestal vijf. Dat betekent dat je premie het volgend jaar stijgt. “Het bedrag van de schadeclaim maakt niet uit: of je nu honderd euro of tienduizend euro claimt, je verliest evenveel jaren”, legt de Independer auto-expert uit. Loopt je auto schade op door toedoen van een ander en is de claim op diens verzekering te verhalen, dan verlies je geen schadevrije jaren. Doe je het een tijdje zonder auto? Schadevrije jaren zijn bij de meeste verzekeraars drie jaar geldig. Sluit je binnen die tijd een nieuwe verzekering af, dan profiteer je dus van je bestaande aantal opgebouwde jaren. Die gegevens worden door Roy Data verzameld, een collectief van de verzekeraars. Heb je langer dan drie jaar geleden voor het laatst een auto verzekerd, dan begin je weer op nul.
Van onze partner Besparen op je autoverzekering? Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering |
Heb je minder dan vijf schadevrije jaren opgebouwd of claim je meerdere schades per jaar, dan kun je op negatieve jaren uitkomen. Independer expert Menno Dijcks: ”Lang niet elke verzekeraar accepteert automobilisten met een negatief aantal schadevrije jaren. Daardoor kan overstappen om een lagere premie te vinden lastig zijn.” Het aantal zakt nooit onder -5. Wie meer dan vijftien schadevrije jaren heeft, valt bij het claimen van een schade vrijwel altijd terug naar tien.
Vrijwel elke verzekeraar gebruikt een eigen bonusmalusladder. Dit is een tabel die aangeeft hoeveel premiekorting je krijgt per opgebouwd schadevrij jaar. Als je voor het eerst een autoverzekering afsluit, begin je meestal op trede 6 van de ladder. Claim je niets in een jaar, dan stijg je een trede: de bonus. Claim je wel, dan val je vijf tredes terug en stijgt je premie: de malus.
De premiekorting kan oplopen tot 85 procent. Daarvoor zijn meestal tien schadevrije jaren nodig. Wie veel claimt en daardoor naar de laagste trede van de ladder is gevallen, krijgt geen enkele korting, of moet bij sommige verzekeraars zelfs tot 40 procent extra betalen.
Dijcks heeft ook een tip. Je kunt een uitgekeerde schadeclaim meestal binnen een jaar terugbetalen aan de verzekeraar. Zo voorkom je dat je schadevrije jaren verliest. Je koopt de schadeclaim dus af en betaalt de herstelkosten van je auto uit eigen zak. Dit kan slim zijn, als blijkt dat je premie door het verlies aan schadevrije jaren meer stijgt dan dat de reparatie kost. Het duurt immers minstens vijf jaar schadevrij rijden voordat je weer recht hebt op dezelfde premiekorting als voordat je de claim indiende.
Dit is de premiekorting die je krijgt voor elk jaar dat je geen schade claimt bij de verzekeraar. Claim je wel, dan daalt je korting en stijgt je premie het volgende jaar. Met een no-claimbeschermer kun je de korting houden die je had voordat je een schade claimde. Dit kan voordelig zijn voor bestuurders met weinig schadevrije jaren. Die riskeren sneller op negatieve schadevrije jaren uit te komen, wat een toeslag op de premie kan betekenen en overstappen moeilijk maakt. Hoewel je met een no-claimbeschermer bij een claim je premiekorting houdt, verlies je wel schadevrije jaren. Dat betekent dat je premie bij een overstap naar een andere verzekeraar mogelijk alsnog fors stijgt.
Elke auto heeft een eigen aantal schadevrije jaren en bijbehorende premiekorting. Voor een tweede auto bouw je dus een nieuw aantal jaren op. Tegelijk verlies je alleen schadevrije jaren op de auto waarvoor je een claim indient.Volgens vergelijkingssite Independer bieden de meeste verzekeraars een tweede auto-regeling, waarmee je met de opgebouwde schadevrije jaren van je eerste auto premiekorting krijgt als je je tweede auto ook bij hen verzekert.
Vaak gelden dan wel extra voorwaarden. Zo moet jij zelf of je partner de hoofdbestuurder van de tweede auto en ouder dan 24 jaar zijn. Ook mag de tweede auto vaak niet al te duur zijn, om onder deze regeling te vallen.
Iedereen kan een ongeluk krijgen. Ook een aanrijding met een dier kan je overkomen. Hoewel...
Het goede nieuws: als de sensoren in de voorbumper (onder andere de parkeersensoren en de...
Het is altijd vervelend als je een aanrijding krijgt. Immers: je hebt dan een hoop te regelen....
De stijgende trend van de premies wordt gesignaleerd door Independer. Autoverzekeringen worden...
Veel automobilisten krijgen te maken met een ster in de voorruit als gevolg van steenslag....
Het Nederlandse spreekwoord is ‘goedkoop is duurkoop’. Dat kan bij een autoverzekering ook...
Veel automobilisten zien op tegen het ‘gedoe’ om te wisselen van een autoverzekering. Maar...
Je grijpt uit gewoonte in de tas maar dat loopt op niets uit. Autosleutels verdwenen. Verloren?...
Volgens vergelijkingssite voor verzekeringen Independer zijn autoverzekeringen met een lagere...
Je hoort een scherpe tik en opeens zit er een ster in de voorruit van je auto. Dat is schade...
Het is een goede gedachte om hulp te bieden. Maar je wilt niet jezelf en anderen in gevaar...
Er blijkt tussen de verschillende verzekeraars een verschil te zitten in de leenauto die je...
De vraag is natuurlijk hoe je dat kunt aanpakken. De dagwaarde is voor veel mensen immers...
Er gebeuren best wel de nodige aanrijdingen met wild. In 2020 waren er volgens het Verbond...
Het beeld van een autodak dat eruitziet als een poffertjespan, of versplinterde ruiten: daar...
Veel vragen die je kunt hebben als je autoschade hebt, hebben te maken met autoverzekeringen....
Het blijkt dat dit genuanceerd ligt. Ben je ouder dan 75 jaar, dan moet je bij het aanvragen...
Als je stilstaat bij het onderwerp ‘autoverzekering’ word je al snel overweldigd door de grote...
Een kras op je auto is doorgaans een van de grootste nachtmerries voor automobilisten en autoliefhebbers....
Een WA autoverzekering is de minimale dekking die je moet hebben als je met je auto op de...
Een WA beperkt casco verzekering (ook wel mini casco autoverzekering of WA+ genoemd) biedt...
In het land van autoverzekeringen zijn er drie ‘smaken’. Je hebt de WA autoverzekering als...
Je kent het in een modernere auto vast wel. Kom je dicht bij een paaltje, dan gaan de piepers...
Er zijn verschillende kenmerken die ervoor zorgen dat je een hogere verzekeringspremie moet...
Zomaar een voorbeeld. Een BMW-rijder stapt ‘s ochtends vroeg in zijn auto en ziet tot zijn...
Het zal je maar overkomen, dat je auto vlam vat. Volgens Beveiligingsnieuws.nl waren er in...
Je auto is een kostbaar bezit. Daarnaast is hij vooral erg handig en veelal noodzakelijk voor...
Beginnende automobilisten hebben het niet makkelijk: eerst het dure rijbewijs. Dan de aanschaf...
Het is vaak lastig te bepalen wie dan aansprakelijk is voor de schade. Dat is namelijk per...
Hoewel dieven steeds minder hun toevlucht nemen tot carjacking is deze vorm van diefstal nog...
Een aanrijding met een ander is het meest voor de hand liggende ongeluk dat je kunt hebben...
Als je denkt aan schade repareren, dan is het snel een langdurige operatie. Ook als het een...
In principe kun je gemakkelijk een autoverzekering afsluiten. Dat is online of telefonisch...
Het is natuurlijk wel een dingetje, een ster of nog erger: een barst in de ruit. Wat doe je...
Je zult altijd zien dat je het op een ongelegen moment nodig hebt. Een (hopelijk kleine) aanrijding,...
Bij de meeste verzekeringen heb je geen vrije keuze van de schadehersteller bij reparatie....
Maar wie trekt de portemonnee als iemand een bot heeft gebroken, of last heeft van whiplash?...
Wanneer je na een ongeluk of schade een reparatie moet uitvoeren, is de keuze voor een dealer...
Je vraag er natuurlijk niet zelf om, maar een ongeluk kan je overkomen. Altijd op een ongelegen...
Het is vaak in twee opzichten zuur als je te maken hebt met parkeerschade. Je doet het namelijk...
Dat is natuurlijk erg kort door de bocht. Hoe werkt de bonus-malus korting in de praktijk?...
Het lijkt zo onbetekenend. Je reed iets te strak door de smalle bocht in de parkeergarage....
Ga je een autoverzekering opzeggen? Let er dan op dat een auto die op jouw naam staat en die...
Papierwerk is het laatste waarop je na een aanrijding zit te wachten, zeker als er naast blikschade...
Als we het over total loss hebben, dan gaat het meestal om een ingrijpende schade. De auto...
Er zijn veel verzekeringsmaatschappijen die autoverzekeringen aanbieden. Het is vaak een hele...
In de praktijk kan de afwerking van een ogenschijnlijk duidelijke schade een vervelende nasleep...
Als je een schade moet claimen is dat nooit leuk maar het zet je ook onvermijdelijk terug...
Een inzittendenverzekering in de vorm van een schadeverzekering voor inzittenden (SVI) zorgt...
Als je het schadeformulier moet invullen bij een aanrijding, dan is dat een hele lijst met...
In een ander artikel op deze website vind je hoe je aantal schadevrije jaren invloed heeft...
Autoverzekeringen vergelijker