Let op breedte mét buitenspiegels in Duitse baustelle

baustelle!

De wegwerkzaamheden op de Duitse autobahnen zijn gevreesd. Ze zijn vaak lang, en veroorzaken vaak lange files. En wat menigeen haat zijn de smalle linkerbanen. Je mag er met een auto die breder dan twee meter is meestal niet op. Let dan wel op de breedte met buitenspiegels in Duitse baustelle.

Het is voor veel mensen geen prettige ervaring, die Duitse baustelle. Ze zorgen door de snelheidsbeperking en de files voor het nodige oponthoud (hoewel vijf kilometer werkzaamheden met een lagere snelheid uiteindelijk maar een halve minuut hoeft te schelen). Je wilt alleen niet op de linkerbaan willen rijden. Die is erg smal. Daarom mag je er met een auto die breder is dan twee meter niet op.

Van onze partner
Waar ga je naar toe?
Bij bol.com vind je een grote keuze aan navigatie voor de auto die je snel op je bestemming brengen en om files heen leiden.

Ken je breedte met buitenspiegels in Duitse baustelle

Je kunt gemakkelijk denken dat je auto smaller is dan twee meter. Als je kijkt naar de officiële maten van de auto’s, dan is het rijtje personenauto’s dat breder is dan die twee meter voor actuele auto’s erg overzichtelijk:

  • BMW X5 (2.004 mm)
  • BMW X6 (2.004 mm)
  • Lamborghini Aventador (2.030 mm)
  • Lamborghini Urus (2.016 mm)
  • Rolls-Royce Phantom (2.018 mm)

Daarnaast moet je daar ook grote Amerikaanse SUV’s bij rekenen, zoals de Lincoln Navigator of de Chevrolet Tahoe. 

In de Duitse baustelle moet de auto op de linkerbaan maximaal twee meter zijn, maar mét de buitenspiegels. Dan wordt de lijst aanzienlijk langer. Want voor de buitenspiegels moet je links en rechts al gauw 10 centimeter bijtellen. Aangezien auto’s in de loop der jaren breder zijn geworden, is de linkerbaan in de praktijk gesloten voor de meeste middenklassers. De ADAC heeft de auto’s nagemeten met hun buitenspiegels en komt tot dit overzicht met breedtes van de auto’s. Ook als je buitenspiegel is vervangen door een camera, dan moet je extra breedte rekenen. Je hebt immers geen echte spiegel die uitsteekt. De camera's komen wél buiten de breedte van de auto, ook al zijn de steuntjes dunner.

Van onze partner
Milieusticker, vignet nodig?
In veel gebieden in Frankrijk en Duitsland moet je een vignet op je auto hebben. Bestel je Vignette Crit’Air, E-Plakette of milieusticker bij VignetBestellen. Gewoon in het Nederlands. Ook voor je (tol)vignet dat je in Oostenrijk en Zwitserland moet hebben. Regel het op tijd!

Opvallende breedtes mét zijspiegels van auto’s

Van de tweehonderd nagemeten auto’s blijken de meeste typen namelijk niet op de linkerstrook te mogen rijden, omdat ze inclusief de buitenspiegels breder zijn dan twee meter. tegenwoordig is 70 procent van de toegelaten auto’s breder. Met de volgende kleine auto’s en middenklassers val je nét eronder:

  • Audi A1 (vanaf 2018)
  • Audi A3 (vanaf mei 2020)
  • Citroën C3 Aircross (vanaf juni 2021)
  • DS 3 E-Tense (vanaf februari 2020)
  • Fiat 500 (vanaf juli 2015)
  • Fiat 500e (vanaf november 2020)
  • Ford Fiesta VIII (vanaf juni 2017)
  • Ford Focus IV (vanaf september 2018)
  • Honda Jazz V (vanaf oktober 2018)
  • Hyundai i10 (vanaf februari 2020)
  • Kia Picanto (vanaf juli 2020)
  • Mercedes-Benz A-Klasse W177 (vanaf mei 2018), maar de A-Klasse Limousine W177 vanaf maart 2019 is 5 mm breder en met precies twee meter officieel te breed.
  • MINI (vanaf maart 2021)
  • Nissan Juke (vanaf december 2019)
  • Nissan Leaf (vanaf januari 2018)
  • Nissan Micra (vanaf maart 2017)
  • Opel Corsa F (vanaf november 2019)
  • Opel Crossland (vanaf januari 2021)
  • Opel Mokka B en Opel Mokka-e B(vanaf januari 2021)
  • Peugeot 108 (vanaf juli 2014)
  • Peugeot 208 en Peugeot e-208 (vanaf december 2019)
  • Peugeot 2008 en Peugeot e-2008 (vanaf februari 2020)
  • Polestar 2 (vanaf juni 2020)
  • Renault Twingo (vanaf mei 2019)
  • Renault Zoe (vanaf oktober 2019)
  • Seat Leon (en Sportstourer) (vanaf april 2020)
  • Skoda Kamiq (vanaf september 2019)
  • Skoda Scala (vanaf mei 2019)
  • Suzuki Ignis III (vanaf april 2020)
  • Suzuki Swift V (vanaf juni 2018)
  • Suzuki Swift VI (vanaf april 2017)
  • Toyota Aygo (vanaf juni 2018)
  • Volkswagen T-Cross (vanaf april 2019)
  • Volkswagen Up (vanaf juni 2016)

Heb je een sportwagen? Dan mag je met deze twee op de linkerbaan:

  • Alpine A110 (vanaf 2017)
  • Mazda MX-5 (vanaf september 2015)

Een redelijk aantal auto’s is niet gemeten, zo zijn er van de Volkswagen Polo bijvoorbeeld geen meetresultaten aangegeven. Staat je auto niet bij het lijstje, dan betekent het dus  niet per sé dat hij te breed is. De boodschap zal duidelijk zijn: let op bij de wegwerkzaamheden op de Duitse snelwegen! En ben je breder, dan moet je rechts houden. De boete om met een bredere auto links te rijden is overigens €20. Maar wellicht dat je zenuwen dan ook stevig moeten zijn. En schade rijden in deze werkzaamheden om een halve minuut te winnen zul je ook niet willen.

Van onze partner
Besparen op je autoverzekering?
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering

Zo kom je veilig door de werkzaamheden

De op één na meest voorkomende oorzaak van ongevallen op bouwplaatsen zijn botsingen tussen naast elkaar rijdende voertuigen. Om dit risico op ongevallen te minimaliseren, raden we aan om onnodige inhaalmanoeuvres te vermijden. Ook hier geldt het volgende: gespreid of om en om rijden heeft alleen zin als de linkerrijstrook door voldoende voertuigen kan worden gebruikt.

Files voor bouwplaatsen kunnen worden vermeden door het aantal rijstroken op de bouwplaats te behouden. Als een rijbaan wegvalt, moet je invoegen met behulp van de ritsmethode. Hierbij geldt: zo ver mogelijk naar de hindernis rijden en pas daarna tussen de file rijden. Het niet volgen van de ritsprocedure kan resulteren in een boete van €20. Bovendien moeten chauffeurs bij wegwerkzaamheden bijzonder voorzichtig rijden en voldoende afstand houden tot het voorligger.

Je kunt natuurlijk ook de wegwerkzaamheden vermijden door je rit van te voren goed te plannen. En als je onderweg je navigatie aanzet, houdt die vaak ook rekening met de verkeersinformatie (en files), ook als die na je vertrek ontstaan!

Deze vermeldingen waren actueel op het moment van publicatie. Check je auto voordat je ermee in Duitsland gaat rijden!