Wiesmann Roadster MF3 (1996)
Een Wiesmann Roadster maakt indruk. Punt uit. Hij is bijzonder laag en de spannende belijning van de snuit suggereert extra breedte. Dat komt door de bescheiden centrale neuspartij die wordt geflankeerd door machtig uitbollende spatborden. De schuine verdieping met de luchtinlaten en de koplampen laat hem sympathiek glimlachen. De achterkant met de losse, ronde lampjes is daarentegen verrassend eigenwijs. Die smaakvolle mengeling van moderne en klassieke trekjes geeft hem een haast sensuele uitstraling.
Onder het begeerlijke kunststof koetswerk zit een stalen buizenframe dat Wiesmann naar eigen ontwerp zelf produceert. In het bijzonder ordelijke fabriekje worden jaarlijks zo'n veertig Roadsters volledig met de hand gebouwd. Bijna alles wordt in eigen beheer vervaardigd, al worden de combinatie motor/bak en de wielophangingen bij BMW gekocht.
M-Power
Voor onze test stond een MF3 te glimmen. Die letters staan voor de initialen van de gebroeders Wiesmann. De hitsige MF3 heeft de motor uit de BMW M3. Maar liefst 321 pk's pompt die 3,2 liter metende zescilinder eruit. Om die machine tot leven te wekken, draai je eerst de contactsleutel om en druk je vervolgens op de nostalgische startknop. Kwaadaardig grommend als een verschrikte grizzlybeer ontwaakt hij uit zijn slaap. De prima schakelende zesbak met het iets te hoge pookje in ‚‚n en daar gaan we. De gretigheid van de 321 paarden lijkt geen grenzen te kennen, maar we beteugelen ze nog even om de boel netjes warm te stoken.
Maar dan is het tijd voor powerplay: los met die teugels, gas, gas, gas. De enorme rubber sloffen klauwen zich in het asfalt en als een pijl uit de boog schiet de uiteraard achterwielaangedreven Wiesmann richting horizon. Nog binnen de vijf tellen op de 100 en ook de 200 km/h is in een zucht bereikt. Ondertussen blijft het kicken op die enorme brul, die uit de twee armdikke stortkokers aan de achterkant van de auto rolt. Een werkelijk adembenemend uitlaatgeluid. Door even op het juiste moment met het gaspedaal te wippen, knalt, rommelt en ploft het naar hartelust. Klinkt de liefhebber als muziek in de oren, maar de omstanders zijn er minder blij mee. Eigenlijk zou je de Wiesmann alleen al willen hebben voor dat onnavolgbare uitlaatgeluid. Maar ook de adembenemend snelle tussensprintjes werken uiterst verslavend. Keer op keer gaat de Roadster er als een haas met peper in zijn achterwerk vandoor. Een prettige bijkomstigheid is de uitgekiende omstroming van de carrosserie waardoor je ook bij snelheden van zo'n 200 km/h niet hoeft te vrezen voor je haardos. Even de kam erdoor kan echter geen kwaad...
De stug geveerde MF3 laat zich met speels gemak door de bochten jagen. Het goed uitgedokterde onderstel staat zeer hoge bochtsnelheden toe en er is altijd grip genoeg om de uitgezette koers nauwkeurig te kunnen volgen. Met minimale bewegingen van het piepkleine stuurtje plaats je de auto, net als een kart, precies daar waar je hem wilt hebben. Er is niets leuker dan met deze tweezitter in ijltempo van de ene bocht naar de andere te vliegen. De stijve koets geeft daarbij absoluut geen krimp en de krachtige remmen staan garant voor vertragingen waar je u tegen zegt.
De hoge dorpel en de middentunnel zorgen samen met de kuipstoel dat je tijdens het spectaculaire bochtenwerk niet uit je stoeltje rolt. De Wiesmann is als een maatkostuum dat bij het aantrekken enige lenigheid vereist. Je zit zo laag dat je billen bijna over het asfalt schuren. Door de voorruit kijk je uit over de machtige, glooiende neus. Alle instrumenten zitten midden in de auto en zijn naar de bestuurder gedraaid. Het knusse interieur biedt nog behoorlijk wat opbergruimte en onder het achterklepje is opmerkelijk veel bagageruimte; de tegenwoordig obligate golftas kan zelfs mee. De eenvoudige, maar doeltreffende kapconstructie draagt daar mede aan bij.
De goed afgewerkte MF3 roept gevoelens op die je tegenwoordig nog maar zelden ervaart. We hebben continu met een grijns van oor tot oor zitten sturen. Wiesmann rijden is genieten in zijn puurste vorm. Alleen jammer dat de prijs vanaf f 185.000 voor velen een belemmering zal zijn. De Roadster roept dezelfde sensaties op die ook een Britse TVR je uitgebreid laat ervaren. En dat is een heel groot compliment voor Klein Duimpje Wiesmann.
Lees ook
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Lezersreacties (5) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.