Volvo XC60 D5 AWD Summum (2014)
Chique allemansvriend
De nieuwe neus is niet drastisch gewijzigd, maar hij sluit nu naadloos aan bij de rest van het Volvo-gamma. Binnenin zijn de veranderingen evenmin ingrijpend, maar wie het oude interieur in gedachten meent, vindt toch allerlei nieuwigheden. De meest in het oog springende wijziging is het digitale instrumentarium, dat we al kennen uit de V40. Wat bleef, zijn de voortreffelijke stoelen, die je zeker op lange ritten erg leert waarderen. Ook vanaf de achterbank zal er niet snel geklaagd worden, want de hoofd- en beenruimte zijn allebei ruim voldoende voor volwassen passagiers. Dat heeft wel z'n weerslag op de bagageruimte, want die is niet riant.
In balans
Hoewel de viercilindermotoren oprukken in het Volvo-gamma, is de D5 nog altijd een vijfcilinder. Inmiddels schopt deze diesel met dubbele turbo het tot een imposante 215 pk en 440 Nm. Belangrijker is dat het forse koppel al bij 1.500 toeren beschikbaar is waardoor je met alle gemak versnelt. Maar goed ook, want de zestraps Geartronic-automaat blinkt niet uit in snelheid. Hij doet z'n werk vloeiend en soepel, maar terugschakelen doet de bak niet graag. Op de snelweg zorgen de ontspannen motorloop en het lage toerental voor veel rust aan boord. Ondanks het gemak waarmee de D5 zijn werk doet, is het praktijkverbruik van 1 op 11,8 een stuk hoger dan de fabrieksopgave (1 op 15,6).
Het weggedrag biedt mede dankzij het Four-C-systeem met adaptieve dempers (meerprijs) een prima balans tussen dynamiek en comfort. Ook dat maakt de Volvo tot een erg prettige langeafstandsauto. Lichtvoetig is de XC60 echter niet. Zelfs met Four-C in de sportstand voel je goed dat het een SUV met een hoog zwaartepunt is en blijft.
De testauto kost bijna € 80.000, maar het ontbreekt je dan ook aan niets. Leer, navi, 20 inch lichtmetaal, een elektrisch schuif-kanteldak en zelfs een standkachel zijn aan boord. Vooral die laatste is in de winter erg prettig. Uiteraard is ook de veiligheid dik voor elkaar; camera's aan alle kanten houden onder meer de rijbaan, de dode hoeken en de auto vóór je in de gaten. Je krijgt dus wel wat terug voor je forse investering.
Oordeel
De XC60 is ook na de facelift nog steeds een prijzige, maar ook nette en zeer aangename auto. De D5-motor is bijzonder krachtig, maar er zijn zuiniger alternatieven.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | XC60 D5 AWD Summum |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 64.295 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.400 cc |
Maximaal vermogen | 158 kW / 215 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.644 mm / 1.891 mm / 1.713 mm |
Wielbasis | 2.774 mm |
Massa leeg | 1.693 kg |
Laadvermogen | 812 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 8,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,0s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 169 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Volvo XC60 T6 – 2009 – 317.458 km - Klokje rond
Hoe krasse kar Volvo XC60 nog altijd weet te verleiden
Volvo XC60: vernieuwd en direct te bestellen
SUV of stationwagon: occasionprijzen Volvo V60 en XC60 vergeleken
De Volvo XC60 biedt voor hetzelfde geld veel meer dan in 2017 – Back to Basics
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (5) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.