Volkswagen Up GTI (2019) - Op de rollenbank
970 kg aan gooi- en smijtplezier
36 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Rard van der Hoeven, Luc Vranken
- Op de rollenbank
Een sportieve kar in het A-segment vinden, ga er maar aanstaan. Abarth 500? Hyundai i10 N? Opel Adam S? Nee, vandaag staat er een Volkswagen Up GTI op de rollenbank. Dit driepittertje zou goed moeten zijn voor 115 paarden. Maar … de software is niet meer origineel. Wat gaat het worden?
Bommetje
Gerard Heinen uit Leidschendam heeft wel wat met kleine auto’s van de Volkswagen Group. In de Randstad is nu eenmaal niet zo veel ruimte. “Het is allemaal begonnen met een Skoda Citigo met 60 pk. Daarna werd het een Up met TSI-motor en 90 pk. Maar je wilt weleens wat anders, dus toen kwam ik bij de Up GTI uit. Een heerlijk gooi- en smijtwagentje.”
De sportieve A-segmenter van Volkswagen had wel een groot nadeel toen Gerard hem kocht. “Standaard werd de Up geleverd met Goodyear EfficientGrip-banden. Ik noem ze EfficiëntSlip-banden want die grip was ver te zoeken. Ik heb er maar Michelin Pilot Sport-banden onder gelegd. Die plakken een stuk beter aan het asfalt.”
Het bommetje van Gerard nodigt uit tot een potje gasgeven. Een paar weken geleden liep dat echter niet helemaal vlekkeloos. “Ik voegde iets te enthousiast in op de snelweg en toen sprong de motor in noodloop. Ik was bang dat ik hem kapot had gemaakt. Wat bleek: er was een bougie doormidden gebroken. Gelukkig was na het vervangen alles weer puik.”
Echte liefhebber
Omdat het werk van Gerard - monteur Technische Dienst bij de gemeente Voorschoten - niet ver van zijn woonplaats af ligt, rijdt hij per jaar niet meer dan vijfduizend kilometer. “Het voordeel van werk bij de gemeente is dat ik beschik over een brug waar ik zelf mijn auto’s kan onderhouden.” Jazeker, auto’s. Die Up GTI is niet de enige in Gerards eigendom. Thuis in de garage, droog en warm, staat ook nog een Mercedes-Benz C180 van de W204-generatie met slechts 26.000 km op de teller. “Daar kan ik met mijn technische kennis nog zelf onderhoud aan plegen. Al die nieuwe auto’s daarentegen zijn rijdende iPads waarvoor je een ict-opleiding moet hebben gedaan voordat je eraan kunt werken. Nee, geef mij maar analoge techniek.”
Van de Duitsers is Gerard wel fan. Van een Opel Commodore tot een Ascona en van een Golf 1 Cabrio tot een Mercedes-Benz 190E 2.3 Avantgarde, ze hebben allemaal bij hem op de stoep gestaan. “Van die 190E heb ik spijt dat ik hem heb weggedaan; met zijn mooie bekleding was het een echte eyecatcher.”
Op de rollenbank staat vandaag een iets modernere auto dan al die klassiekers die van Gerard zijn geweest. Het is koud buiten, dus we staan met zijn allen op een kluitje te kijken hoe rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven van Beek Auto Racing de Up klaarmaakt voor het kunstje. Na wat kalibratie begint het echte werk. Dat de Volkswagen een chiptuning heeft ondergaan wordt al snel duidelijk: 115 pk zou hij eigenlijk moeten hebben, 140 pk eggen de meters van de dyno van Ghisbert. En dat koppel, ook boven verwachting! 242 Nm, waar de fabriek er 200 voorschrijft. Een lekkere bonus, dat zeker, en dus kan Gerard tevreden naar huis.
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.