Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI (2007)

Tweede generatie

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI
'Een uit de VS overgewaaide hype' en 'Een rage die wel weer over zal gaan'. Het waren opmerkingen toen we hier eind vorige eeuw kennismaakten met de SUV. Nu weten we beter. De Volkswagen Touareg is inmiddels aan de tweede generatie toe.

Volkswagen heeft de Touareg op liefst 2.300 punten vernieuwd. Het meest in het oog springend is daarbij de gewijzigde neus van Volkswagens SUV. De koplampen hebben niet langer een rechte onderkant, maar een kleine bolling, net zoals bijvoorbeeld de Passat en de Eos die hebben. Ook de grille en de bumper zijn opnieuw getekend en lopen nu qua styling weer helemaal in de pas met die van de andere Volkswagens.
Het Touareg-dashboard is duidelijk Volkswagen, alleen niet direct met dat van een ander model te vergelijken. Het is bij de facelift nagenoeg ongemoeid gelaten. De vormgeving is wat meer rechttoe, rechtaan en steekt wel goed in elkaar, maar vergeleken met zijn concurrenten komt het toch een beetje minder verfijnd over.
De Touareg start je nog gewoon door de sleutel in het contact te steken en 'm om te draaien. Niks mis mee. Het instrumentarium bevat niet alleen een watertemperatuurmeter, maar ook een meter om de olietemperatuur in de gaten te kunnen houden.
De Volkswagen heeft genoeg bagageruimte om koffers en tassen met een maximum van 555 liter mee te nemen. Ten opzichte van de concurrentie is dit wat minder, maar echt weinig is het natuurlijk ook niet. Het is tenslotte nog altijd meer dan de gemiddelde taxi.


Tiptronic
In de Touareg beschik je over de mogelijkheid om de onderstelkarakteristiek met de hand aan te passen. De standen 'sport' en 'comfort' geven een iets minder uitgesproken effect dan bij andere, vergelijkbare SUV's. De Volkswagen heeft met z'n terreinversnelling en sperdifferentieel trekjes van een volbloed terreinwagen. Standaard levert Volkswagen de Touareg met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Echter, in auto's van dit kaliber is een automaat favoriet. Uiteraard kun je jezelf nog met de overbrengingskeuze van de zestraps-Tiptronic bemoeien. Bij de Touareg gaat dat trouwens met flinke hendels achter het stuur, weinig elegant, een beetje over the top. Maar de Tiptronic doet z'n werk volgens het boekje, zonder aarzeling, De parkeerrem kan je bedienen met een uiterst links geplaatst pedaal.
Overigens is de V6 TDI niet de kleinste diesel die in de grote Volkswagen verkrijgbaar is, er is ook nog een vijfcilinder lijnmotor. De V6 is bij de jongste facelift ongewijzigd gebleven.
De besturing van de Touareg is iets vager en minder direct dan die van de concurrentie. Verder zit er meer leven in de carrosserie, wat zich uit bij het nemen van bochten en ook wanneer er stevig geremd of opgetrokken wordt. Bij plotseling remmen staat de Volkswagen na 38,7 meter stil. Hiermee slaat de Touareg geen modderfiguur, zeker niet wanneer je beseft dat het hier om een auto gaat die toch eventjes ruim twee ton weegt. Wanneer het met remmen en sturen (net) niet lukt om een ongeval te vermijden, is de auto voorzien van een batterij airbags. Standaard is de Touareg al bovengemiddeld goed voorzien van comfort, dynamiek en veiligheidsverhogende items. Maar wie meer wil, wordt op zijn wenken bediend door Volkswagen. De Touareg is met allerlei accessoires te personaliseren. De verkoper zal niet snel nee zeggen op uw eisen en wensen.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Touareg 3.0 V6 TDI
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 73.890

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 165 kW / 225 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 4.754 mm / 1.928 mm / 1.726 mm
Wielbasis 2.855 mm
Massa leeg 2.296 kg
Laadvermogen 649 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden235/65R17Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,9s
Brandstofverbruik 10,7 l/100km
CO2-uitstoot 283 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum