Volkswagen Sharan 2.0 CL (1996)
Slag in de ruimte
Voor deze test van de Volkswagen Sharan kozen we de zwakst gemotoriseerde versie met benzinemotor. Dat betekent een viercilinder met twee liter inhoud. Er is dan nog de keuze uit een CL- en een GL-versie, waarvan de eerste onze oprit sierde. Een auto die in deze uitvoering bijna 57 mille kost.
De Sharan heeft de voor Europa vertrouwde rangschikking van de zitplaatsen: twee voorin, drie in het midden en twee achterin. De twee zitplaatsen achterin kosten overigens extra. De losse stoelen maken interieurvariaties gemakkelijk. Het in- en uitbouwen van de zetels gaat vrij gemakkelijk, zij het dat ze nog behoorlijk zwaar zijn.
Voorin deze MPV is er genoeg bewegingsvrijheid aanwezig. De voorstoelen kunnen niet 180 graden gedraaid worden, daarvoor moet je bij VW een luxer model kiezen. De handgeschakelde vijfbak heeft een vloerpook waardoor de doorloop naar achteren bemoeilijkt wordt. Op de tweede rij zijn, zoals we al zagen, drie zitplaatsen op losse stoelen. Deze beschikken over een horizontale verstelling over een flinke afstand. Op de derde rij zien we twee zitplaatsen met ook weer de horizontale verstelmogelijkheid. Je kunt het achtercompartiment van de Sharan zo indelen dat eenieder voldoende plek voor de benen heeft. De ruimte tussen je knieën en de rugleuning van de voorstoel is in de VW te variëren van 8 tot 20 centimeter; met de derde rij stoelen op de achterste stand varieert de knieruimte tussen vijftien en een paar centimeter.
Met een zevenpersoons stoelopstelling blijft er natuurlijk niet veel bagageruimte meer over. We konden net een grote en een kleine koffer kwijt. Naarmate er minder stoelen achterin staan, neemt het laadvolume snel toe tot maximaal zo"n 2500 liter bij tweepersoons bezetting. De VW beschikt over een bergvak aan de linkerkant van de bagageruimte.
De Sharan biedt een goed afgestemd onderstel met een ruim voldoende, zeg maar "Europees" veercomfort. We vonden dan ook de gekozen afstemming plezierig in de omgang.
Ook het meubilair van de Sharan slaan we hoog aan. Stevige stoelen met steun op de juiste plaats houden je ook op lange reizen fit; wel jammer dat een lendesteun ontbreekt. De eveneens riante stoelen achterin zijn standaard voorzien van hoofdsteunen. De voorstoelen hebben bovendien nog comfortabele middenarmleuningen.
De Sharan is voorzien van een fraai onderstel met ook achter onafhankelijke wielophanging met driehoekige draagarmen. Hij gaat dan ook prachtig de bocht door, met pas als het echt hard gaat een heel lichte neiging tot onderstuur. De besturing is mooi direct en biedt een prima gevoel. Ook met kruissnelheden van tegen de 180 km/h voelt hij nog steeds heel goed aan.
Goed overzicht
De ruimte-VW is door zijn grote glasoppervlak en korte neus goed te overzien. Met zijn lengte van 4,62 m kom je ook in drukke steden goed weg.
De zit ten opzichte van het stuur is prima te regelen doordat het rad zowel horizontaal als verticaal instelbaar is en de stoel een hoogteverstelling (optie) heeft. Het dashboard is heel clean gestileerd en prima te overzien. Alle knoppen zitten onder handbereik en een grote digitale klok tegen het dak zorgt ervoor dat ook op de derde zitrij de tijd is af te lezen. Riante portiervakken vormen een goede aanvulling op niet zo ruim voorhanden zijnde bergvakjes.
De 115 pk tweeliter is wat brommerig, maar geeft de VW wel voldoende fut. Hoewel de motor dan misschien wat luidruchtig is, de auto zelf is redelijk stil. Dat komt voor een belangrijk deel door het geringe windgeruis. Het verbruik van 1:9,5 is geen gek cijfer voor een auto die ruim anderhalve ton weegt en een enorm frontaal oppervlak heeft.
Als je in de Sharan stapt, valt onmiddellijk zijn wat sobere karakter op. Alle echt noodzakelijke dingen zijn aanwezig, maar daar heb je het dan wel mee gehad. Toch valt het ook weer niet tegen. We denken daarbij bijvoorbeeld aan de standaard hoofdsteunen op alle stoelen, twee achterportieren, acht speakers, horizontaal verstelbare achterstoelen, twee airbags en hoogteverstelling van "t stuur.
We kunnen concluderen dat de Volkswagen Sharan een hoogst moderne auto is die zich meteen aan de top van het ruimtewagensegment nestelt.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Sharan 2.0 CL |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.936 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.620 mm / 1.810 mm / 1.730 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.600 kg |
Laadvermogen | 750 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 700 kg |
Banden | 195/65TR15Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,0 s (fabrieksopgave: 15,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,8 s / 18,3 s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |
Lees ook
30 jaar geleden deden Volkswagen en Ford het ook al samen: Sharan-Galaxy-Alhambra
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.