Volkswagen Caddy Maxi

Size matters

Volkswagen Caddy Maxi
AutoWeek 7
AutoWeek 7

Je leest het in AutoWeek 7

Grootte doet er wel degelijk toe, vindt Volkswagen. Daarom biedt het nu een verlengde versie van de bekende Caddy aan. De mogelijkheden om de binnenruimte in te delen zijn vervolgens eindeloos.

Hoeveel is 47 centimeter? Voor Volkswagen genoeg om er een complete campagne aan op te hangen. De Caddy Maxi is namelijk 47 centimeter groter dan de bestaande Caddy. Het gevolg is een oceaan aan ruimte die je op allerlei manieren kunt invullen. Je kunt kiezen uit één tot drie zitrijen. Kies je voor die laatste optie, dan kun je zeven personen en vervolgens nog 380 liter bagage kwijt tot de stoelrand. Met één bank en twee personen minder groeit die hoeveelheid naar 1.380 liter. Volkswagen denkt dat deze indeling niet alleen veel gebruikt gaat worden door ondernemers, maar ook voor het vervoer van rolstoelgebruikers.

In Nederland zal het overgrote deel van de Maxi Combi's geleverd worden aan ondernemers als zogenaamde grijskentekenauto's, de importeur denkt zelfs aan 95 procent. Sinds een wetswijziging halverwege 2006 kunnen immers alleen zij nog profiteren van de gunstige belastingtarieven voor auto's op grijs kenteken, waarvoor geen bpm hoeft te worden betaald. Omdat ondernemers natuurlijk ook geen btw betalen, komt de vanafprijs van de Caddy Maxi op slechts E 12.950 voor de enige benzineversie: een 1.6 met 102 pk. Er zijn ook twee dieselversies: een 1.9 TDI met 105 pk en een 2.0 TDI met 140 pk. Die hebben vanafprijzen van respectievelijk E 14.950 en E 17.350. Jammer genoeg levert Pon de 1.9 TDI niet standaard met roetfilter. Dit omdat de auto, mits hij op grijs kenteken staat, niet wordt belast door de fijnstoftaks die gaat komen. Pon wil klanten zelf laten kiezen of ze extra geld willen neerleggen om een roetfilter aan te schaffen: iets wat inclusief overheidssubsidie zo'n E 140 kost. De laadbakken van de Caddy Maxi zijn uiteraard uit te rusten met allerhande opties als netten, scheidingswanden en verschillende laadvloeren.

Veel toeren

We konden beide dieselversies uitproberen. De 1,9-liter TDI levert heel behoorlijk vermogen en is lekker vroeg bij de les. Ook is hij prettig stil, iets wat bij de TDI's van Volkswagen niet altijd het geval is. De zestraps DSG-versnellingsbak (alleen leverbaar op de 1.9 TDI) waarmee onze test-Caddy was uitgerust, is absoluut een aanrader. Hij schakelt heerlijk snel en soepel. Wel zetten we vraagtekens bij de gekozen verhoudingen. Als je 120 rijdt en de bak staat in zijn 'zes', maakt de motor 2.800 toeren, wat niet echt weinig is voor een diesel. Wellicht wordt dat beter wanneer de Caddy ook met de nieuwe 7-traps DSG leverbaar wordt (zie pagina 9).

Dan de 2.0 TDI. Deze is een stuk rumoeriger dan de 1,9-literversie, maar daar staat dan wel extra kracht tegenover. Zeker als de auto zwaar beladen is, is dat wel zo prettig. We denken echter dat de meeste kopers voor de 1.9 gaan.

Sturen doet de Caddy opvallend goed voor zo'n lange auto. De wagen heeft een goede demping, zodat de koets niet veel overhelt in bochten en onderstuurt minder snel dan je zou verwachten. Wat wel irriteert, is de harde klap als je van een drempel afkomt. Opvallend genoeg alleen aan de achterkant. Visuele inspectie leert dat de Caddy achter bladveren en een starre achteras heeft, wat samen met een harde demping zorgt voor dit rijgedrag. Volgens Volkswagen is de harde demping een bewuste keus: "De auto kan op deze manier gemakkelijk veel lading aan." De bladveren hebben vooral te maken met kostenbesparing. Die gedachte zien we ook aan de binnenkant, waar de materialen duidelijk minder zijn dan de gemiddelde Volkswagen: net allemaal wat harder. Een verstandige keuze lijkt ons: robuustheid is in dit soort auto's belangrijker dan een zacht aanvoelend dashboard. VW-rijders die daar wel naar op zoek zijn, kopen eerder een Touran.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum