Volkswagen Beetle Cabrio

Funfactor

Volkswagen Beetle Cabrio
Volkswagen Beetle CabrioVolkswagen Beetle CabrioVolkswagen Beetle CabrioVolkswagen Beetle CabrioVolkswagen Beetle CabrioVolkswagen Beetle CabrioVolkswagen Beetle CabrioVolkswagen Beetle Cabrio
AutoWeek 9 2013
AutoWeek 9 2013

Je leest het in AutoWeek 9 2013

Volkswagen saai? Welnee, soms mag er ook gewoon gelachen worden. De Beetle probeert non-stop de mensheid op te vrolijken en met de komst van een cabrio-versie is dat weer een beetje gemakkelijker geworden.

Toeval is de hit allerminst. Volkswagen staat nu eenmaal bekend om zijn goede reclames, zowel nationaal als internationaal. Vele succesnummers groeiden uit tot iconische youtube videos (Darth Vader), sommige afgekeurde grove versies lekten 'per ongeluk' uit en gingen viral. Voor wie hem niet kent, google bijvoorbeeld eens op suicide bommer en Volkswagen Polo... Je moet er maar op komen. Tijdens de Superbowl, met afstand het grootste sport-event van Amerika, was het weer raak. Een reclame van de nieuwe Beetle (die dus geen New Beetle meer heet, maar gewoon 'Beetle', om het verwarrend te maken) legde de nadruk op de Jamaicaanse levensinstelling van don't worry be happy. Iets wat je, volgens de reclame, snel over je heen krijgt als je Beetle rijdt. Het nadoen van accenten van minderheden door blanken ligt in de VS evenwel wat gevoelig, dus de klachten van racisme waren snel daar. Ook al liet de Jamaicaanse gemeenschap weten de reclame als een compliment te beschouwen. Voor Volkswagen was zo'n rel natuurlijk de perfecte afloop. Iedereen die de video nog niet gezien had ging hem alsnog opzoeken. Hoezo gratis reclame?

De insteek was evengoed logisch. De Beetle maakt je vrolijk, is het idee. Niet iets wat voor veel Volkswagens geldt. Het zijn goede auto's, maar de schwung mist wel een beetje aan modellen als de Polo of de Passat. Maar de huidige Kever, (zo heet hij officieel niet, maar klinkt wel zo leuk, toch?) oogt leuk, zonder twijfel. Het weeïge van het vorige model is verdwenen, de huidige is iets scherper getekend en dat doet hem goed. Echt storm loopt het nog niet in Nederland. Tot op heden heeft Volkswagen er zo'n 450 verkocht. "De nadruk ligt op dit moment erg op zaken bijtelling en zolang de crisis aanhoudt is plezier even wat naar achter verdwenen bij veel mensen", aldus een woordvoerder van VW. "Een auto als de Beetle heeft het dan lastig. Maar we hopen dat als het aantrekt de auto alsnog de flow krijgt die hij verdient." Wellicht dat de komst van een cabriolet helpt. Wij gingen op pad met een 1,4 TSI met 160 pk, de bekende motor met zowel turbo als compressor. Wie nog meer wil kan een 2,0 TSI met 200 pk bestellen. De Beetle staat op het platform van de Golf VI en heeft zodoende niet de beschikking over de nieuwe motoren die de Golf VII heeft.

Gezellig

Het interieur oogt meer gezellig dan geavanceerd. Voor je neus een opvallend grote teller, met kleine klokjes eromheen. Optioneel kan je extra klokjes bestellen die dan midden op het dashboard komen te staan met zaken als olietemperatuur en turbodruk. Vrij nutteloos in dit type auto, maar wel heel leuk. Het geeft net even wat extra. De kleur van de buitenkant wordt bovendien doorgetrokken naar de binnenkant. Het stuur is opvallend dun, iets wat de Volkswagen-groep steeds vaker doet, onder meer in de nieuwe Golf en nieuwe Audi A3. Het sturen zelf gaat vrij direct en relatief licht, geen verkeerde combinatie. Vooral omdat het onderstel verrassend dynamisch is. Bij het insturen deint de koets niet maar zet zich snel in de bocht. De Beetle Cabrio weegt zo'n 1.400 kilo, dat is 100 kilo meer dan de dichte versie. Het gewicht is evenwel nooit echt een nadeel. Bij het insturen moet je aardig je best doen om tegen onderstuur aan te lopen en met remmen heuvel-af hadden we eigenlijk nooit last van kilo's die doorduwden. Een goed teken. De combinatie van deze zaken maakt de Beetle een opvallend leuke auto om te rijden. Let op: een sportieve auto wordt het nooit, een Mini Cabriolet is van compleet andere orde. Maar de auto is totaal niet week, slap of zompig. Hij is veel leuker dan de Golf Cabrio bijvoorbeeld, die veel meer een allround karakter heeft en bovendien wat logger aanvoelt. De vorige Beetle miste de fun factor zodra je onderweg was. Bij de dichte versie concludeerden we al dat deze generatie wel goed rijdt. Het eraf snijden van het dak heeft daar niets aan veranderd. Dat dak (elektrisch) eraf halen duurt met 9,5 seconden overigens vrij kort. Een van de voordelen van een stoffen kap. Gezien de isolatiekwaliteit van stoffen kappen tegenwoordig vragen we ons zelfs af waarom je nog een stalen dak zou willen, maar dat terzijde. Rijdend kan het dak open en dicht tot 50 km/h. Prijzen van de Beetle Cabrio hebben we nog niet, behalve de vanafprijs. Die komt voor een 105 pk sterke 1.2 TSI op ruim 26 mille. Die motor is voor Nederlands gebruik afdoende, al zouden we zelf gaan voor de 160 pk sterke 1.4 TSI. Of je deze motor nu met handbak of DSG-automaat bestelt: het forse koppel bij extreem lage toeren past perfect bij een cabriolet als deze. De 200 pk TSI kan je links laten liggen, de toegevoegde waarde van nog eens 40 pk in deze auto is laag. Maar goed, los van de motor, je wilt een Beetle Cabrio niet kaal, maar met leuke aankleding. Dat máákt deze auto. De Duitsers bieden zelf al leuke 50'er, 60'eren 70'er-jarenuitvoeringen aan, met bijpassende wielen, kleuren, stoelbekleding enzovoort. Maar je kunt uiteraard ook compleet naar eigen wens de auto laten optuigen, al zal daar ongetwijfeld een fijn prijskaartje aan hangen. Als de lente komt, staat de auto bij dealer.

Video

Lezersreacties (9) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.