De auto als volbeladen vakantiepartner
Vakantieauto's
Tijdens de zomervakantie zoeken we de grenzen van onze auto's op. Zo nemen we veel bagage mee en maken we lange ritten. Daarom hebben we bij 19 modellen gekeken hoe het zit met veiligheid en comfort.
De gezinsauto heeft het tijdens de vakantie zwaar. Ontspanning is voor hem ver te zoeken. De veren raken bijna het aanslagpunt, de banden worden maximaal belast en het onderstel zoekt naar grip. Onze test-stationwagon heeft meer dan 600 kilo aan personen en bagage aan boord, terwijl hij leeg al een stevige 1.648 kilo weegt. De motor schreeuwt het uit, alsof we meedoen aan een race. Het verbruik schiet omhoog en de remmen beginnen flink te ruiken. Kom je met zo'n overbelaste auto überhaupt ongeschonden aan op je vakantiebestemming? En hoe voelen de passagiers zich na zo'n rit? De Opel Insignia Sports Tourer, die we als voorbeeld hebben genomen, laat zien dat hedendaagse auto's flink wat gewicht kunnen meesjouwen. En ook dat ze ondanks alle mishandeling ook tijdens lange vakantieritten brave pakezels blijven, die doen wat we van ze vragen.
Geldt dat voor alle auto's? We hebben 19 populaire modellen uit diverse segmenten bij elkaar gezet en ze aan de tand gevoeld aan de hand van de voornaamste vakantiecriteria. Daarbij waren we vooral benieuwd hoe de volbeladen auto's presteren bij een kruissnelheid van 130 km/h. Verbruiken ze dan veel brandstof? En wat gebeurt er in gevaarlijke situaties? Kunnen uitwijkmanoeuvres ook met een volle bagageruimte en met hoge snelheden op vei- lige wijze worden voltooid? Ook hebben we geke- ken hoe het zit met het praktische gebruiksgemak (in de bagageruimte en het passagierscomparti- ment), is het veer- en zitcomfort onder de loep genomen en hebben we veel bagage ingeladen. Tipje van de sluier: geen enkele testdeelnemer viel echt door de mand. Dat neemt niet weg dat we in elk van de vijf categorieën duidelijk onze favorieten hebben.
VOLKSWAGEN GOLF 1.6 TDI
Een goede allrounder, dat is de Golf van oudsher. Ook tijdens lange ritten. Het is niet lawaaiig vanbinnen, de vering is comfortabel, er is voor- en achterin genoeg ruimte, de stoelen zitten goed en slimme details zoals de flessenhouder in de portiervakken achter komen tijdens de vakantierit goed van pas. Daar komt bij dat de Golf geen streken uithaalt tijdens het uitwijken in gevaarlijke situaties. Het onderstel kenmerkt zich door stabiliteit en het ESP gaat effectief en daadkrachtig te werk. De Golf breekt niet uit en biedt zodoende grote veiligheidsreserves. Wel twee kleine kritiekpunten tot slot: de achterste zijruiten verdwijnen niet volledig in de deur en er is geen vlakke laadvloer wanneer de achterbank is omgeklapt.
OPEL ASTRA 1.4 TURBO
Voldoende ruimte op de achterbank en goed ondersteunende stoelen waarvan de kussens zowel stevig als comfortabel zijn: kilometervreten wordt zo een genoegen. De motor doet niet alleen stil zijn werk, hij veroorzaakt ook weinig trillingen. De 1.4 Turbo gaat ook spaarzaam om met benzine. Bij 130 km/h maakt de Astra indruk met een verbazingwekkend laag gemiddeld verbruik van 5,8 liter op 100 km (1 op 17,2). De Opel heeft meer dan een halve ton laadvermogen en tijdens het rijden maakt hij altijd een harmonieuze indruk. Het afrolgeluid is echter redelijk aanwezig.
BMW 116d
De sportieveling onder de compacte middenklassers biedt een onverwacht comfortabele vering en maakt zodoende een volwassen indruk. Het achtercompartiment is echter wel erg krap en het instappen verloopt door de kleine deuropeningen moeizaam. Zodoende kunnen we de BMW niet echt een uitnodigende auto noemen voor passagiers. De 1,5-liter motor vraag weinig brandstof, maar vooral bij zwaardere belasting en bij hoge toerentallen ontgaat het je niet dat het een diesel is. De bagageruimte is een stuk kleiner dan die van de Golf. Bovendien laat de 1-serie bij onze uitwijktests steken vallen. Met belading moeten het onderstel en het elektronische stabiliteitsprogramma aardig aan de bak en hebben de banden het zwaar.
BMW X3 xDrive30d
Het is niet bepaald een klassieke ruimtereus, maar dat wil niet zeggen dat het een krappe bedoening is aan boord van de BMW X3. Achterin hebben ook langere personen genoeg bewegingsvrijheid en de hoek van de rugleuning kan worden versteld. De bagageruimte heeft een inhoud van 550 tot 1.600 liter. Dat is best netjes. Het laadvermogen is met 535 kilo wat minder riant. Praktisch is het laadsysteem met bevestigingsrails en verschuifbare sjorogen (standaard bij de xDrive30d). En dan heeft de X3 ook nog tal van andere kwaliteiten. De 3,0-liter diesel is een topmotor, de achttrapsautomaat werkt voortreffelijk en het harmonieuze onderstel is van grote klasse, zoals ook blijkt tijdens de slalomtest. Daar presteert de BMW super. Zo wordt tijdens de vakantie zelfs de rit naar de eindbestemming een genot.
VOLVO XC60 D3
De XC60 is een bijzonder chique verschijning. Dat geldt ook voor het interieur. In deze Scandinavische ambiance voel je je snel op je gemak. Handig zijn de in de achterbankzitting geïntegreerde kinderzitjes (€ 350). Het achtercompartiment is verrassend ruim, maar de kofferbak is voor een auto van dit formaat aan de bescheiden kant; de maximale inhoud is 1.432 liter. Het laadvermogen van 522 kilo kan ermee door. Een aanrader is de 190 pk sterke dieselmotor. De 150 pk-versie is gekoppeld aan een wat weerbarstig schakelende versnellingsbak en met name bij een maximale belading moet hij zich flink inspannen. Tip: voor de 190 pk-versie is een achttrapsautomaat leverbaar en ook de luchtvering (€ 2.060) is een aanrader. Dan is het een comfortabele vakantieauto voor gezinnen die graag stijlvol voor de dag komen.
SKODA KODIAQ 2.0 TDI 4x4
Het is een joekel van een auto, die Kodiaq. Het interieur biedt buitengewoon veel ruimte, vooral in het enorme achtercompartiment met verschuifbare achterbank. De kofferbak is al net zo gigantisch, met een maximale inhoud van 2.065 liter. Ook het laadvermogen van 549 kilo is prima. De vele praktische details weten echter nog het meest te overtuigen: de paraplu’s in de voorportieren, de uitneembare zaklamp in de bagageruimte, een ijskrabber die ook dienstdoet als loep, een klaptafel achterin waarvan de hoek kan worden versteld en ga zo maar door. Dankzij de levendige 190 pk dieselmotor maak je zelfs lange ritten voor je plezier, helemaal omdat de Kodiaq ook volbeladen de rust zelve blijft bij de slalomproef. Hij koppelt een ingetogen uiterlijk aan een enorm ruimteaanbod en veel mooie en praktische details. Met de krachtige dieselmotor en het hoogstaande comfortniveau is het zalig kilometers vreten.
KIA SORENTO 2.2 CRDi
Een indrukwekkende verschijning, die Sorento, en hij biedt ruimte in overvloed. De achterbank kan worden verschoven en daarachter monteert Kia tegen meerprijs nog eens twee stoelen. Die behoren tot de beste in hun soort, dus ook wat grotere kinderen kunnen het daarop prima uithouden. De resterende bagageruimte is met een inhoud van 142 liter echter minuscuul. Met vijf zitplaatsen heb je 660 liter bagageruimte, de maximale inhoud is 1.662 liter. Het laadvermogen bedraagt een keurige 582 kilo. Met een dergelijke belading voelt de Kia zich tussen de pylonen echter niet helemaal op zijn gemak, want bij snelle uitwijkmanoeuvres rolt de carrosserie flink. Het is geen veiligheidsrisico, maar ten opzichte van andere testdeelnemers voelt de Sorento zwaarlijvig aan.
VOLKSWAGEN TOURAN 2.0 TDI
Het rijgedrag is harmonieus, de TDI stil en zuinig. Onze uitwijkproef voltooit de Touran ook volbeladen met twee vingers in zijn neus. Het ruimteaanbod is top, de voorstoelen bieden een comfortabele zit en er is een neerklapbare bijrijdersstoel (vanaf de Comfortline). Achterin staan drie smalle, afzonderlijke stoelen die kunnen worden verschoven en omgeklapt. De bagageruimte meet 1.980 liter en heeft een in hoogte verstelbare vloer en een bagagenet dat aan de zijkant aan rails kan worden bevestigd (vanaf Comfortline). Al met al een zeer praktische, doordachte auto.
VOLKSWAGEN CADDY 2.0 TDI
De auto voor mensen die echt veel ruimte nodig hebben. Als vijfzitter heeft de Caddy al de grootste bagageruimte (918 liter). Met een uitgebouwde achterbank – dat gaat verrassend eenvoudig – wordt die zelfs enorm: 3.200 liter. Ook het laadvermogen is met 647 kilo bijzonder riant. De Caddy rijdt ondanks zijn simpele onderstel heel aangenaam. Hooguit laat het veercomfort wat te wensen over. Ook is er binnenin minder geluid hoorbaar; het interieurgeluid kan er wel prima mee door. Verder is hij ook nog eens verhoudingsgewijs scherp geprijsd: de vanafprijs bedraagt met 102 pk TDI-motor (geteste 150 pk niet leverbaar) en DSG-transmissie € 41.580.
OPEL ZAFIRA 2.0 CDTI
De Zafira wordt al sinds 2011 gebouwd en kreeg in 2016 de laatste facelift. Toch is het nog altijd een aanrader. Zo is het rijgedrag bijzonder plezierig en zeer harmonieus en bij de uitwijkproef is hij opvallend snel en stabiel. Ook is het Flex7- stoelsysteem in onze optiek simpelweg geniaal. Je kunt de achterbank daarbij opdelen in twee comfortabel zittende stoelen. Die zijn ook in lengterichting te verschuiven en neer te klappen, zodat de bagageruimte een maximale inhoud van maar liefst 1.860 liter krijgt. Nog beter: het zeer hoge laadvermogen van 692 kilo. De Zafira heeft daar geen enkele moeite mee; de wat rauwe motor levert genoeg vermogen.
HYUNDAI KONA 1.6 T-GDI 4WD
De Kona-motor levert genoeg vermogen, maar echt soepel is de vermogensafgifte niet. Bij belasting dreunt de motor er flink op los, omdat de DCT-bak veel tijd nodig heeft om van verzet te wisselen. Bij de uitwijkproef gaat het er daarentegen heel relaxed aan toe, dankzij een goed afgestemd ESP. Op de achterbank is niet heel veel ruimte voorhanden. Daar komt bij dat de bank weliswaar is voorzien van kussens die het lijf goed ondersteunen, maar veel beenruimte is er niet. Bij de zoektocht naar een comfortabele zitpositie glijdt je achterwerk van links naar rechts, terwijl je met je knieën tegen het harde plastic van de voorstoelen aan zit.
OPEL CROSSLAND X 1.2
De smalle en hoge carrosserie maakt duidelijk dat de Crossland X de opvolger is van de Meriva, een MPV. De SUV-aankleding is nauwelijks ten koste gegaan van het ruimteaanbod. Het blijft in de kern een functionele auto. Dat blijkt ook uit de optionele achterbank die volledig verstelbaar is en over geïntegreerde bekerhouders in het neerklapbare middelste gedeelte beschikt. Fanatieke reizigers kunnen de comfortabele AGR-stoelen voor de bestuurder en de bijrijder bestellen. Die beschikken over verlengbare zittingen. Bij zware belading zijn de sterke bewegingen van de carrosserie wel storend. Net als bij de veerwegen is de limiet van het humeur van de inzittenden dan snel bereikt.
VOLKSWAGEN T-ROC 2.0 TSI DSG
De T-Roc is een prijzige auto: je betaalt minstens € 26.550 voor de hoog op de poten staande Golf-afgeleide in het geval van het uitrustingsniveau Sport. Als je dan ook nog eens de 2.0 TSI 4Motion wilt hebben, dan mag je daar nog € 11.640 bij optellen. Dat verandert echter niets aan het feit dat de Volkswagen je het gevoel geeft in een auto uit een hoger segment te zitten, die in deze categorie het beste ruimteaanbod en het meeste rijcomfort biedt. Achterin zitten de passagiers bepaald niet tweederangs. Op de goed gevormde stoelen met veel zijdelingse steun is het ook tijdens lange ritten goed uit te houden. Ook houdt de viercilinder zich bij een snelheid van 130 km/h keurig op de achtergrond, met een acceptabel verbruik en voldoende reserves.
SEAT ARONA 1.0 TSI
Een kleine verrassing: de kleinste auto in deze test beschikt bepaald niet over het kleinste interieur. Kijk maar eens hoeveel ruimte onze 1,96 meter lange collega op de achterbank heeft. De knieën hebben genoeg bewegingsvrijheid en boven je hoofd heb je op de achterbank in geen enkele andere mini-SUV zoveel ruimte. Als we een blik werpen in de bagageruimte, volgt de volgende verbazing. Met een inhoud van 1.280 liter is die namelijk zelfs groter dan die van de circa tien centimeter langere VW T-Roc. Ook met een maximale belading pakt de driecilinderTSI op de snelweg lekker door, waarbij het motorgeluid door de goede isolatie keurig op de achtergrond blijft. Als je met snelheden boven de 130 kilometer per uur gaat inhalen, dien je echter wel over veel geduld te beschikken. Een gevloerd gaspedaal beantwoordt de 115 pk sterke motor dan namelijk met schouderophalen.
MAZDA CX-3 SkyActiv-G 150 AWD
De opvallendste kandidaat bij de uitwijkproef is de CX-3. Met maximale belading voelt de Japanner ondanks zijn goede onderstelafstelling nogal zwaarlijvig aan. Ook teistert hij bij een snelheid van 130 km/h de oren van de inzittenden het meest. Ondanks twee liter cilinderinhoud kan de zestrapsautomaat het ontbrekende koppel niet compenseren. In de Mazda zitten de inzittenden erg dicht op elkaar en de hoge raamlijn versterkt het gevoel van de achterpassagiers dat ze op elkaar geperst worden. Wie met z’n tweeën op pad gaat, kan gebruikmaken van een maximaal 1.260 liter grote bagageruimte. De kofferbakken van de Kia en de Hyundai bieden met een neergeklapte achterbank 100 liter minder inhoud.
KIA STONIC 1.0 T-GDI
De Stonic heeft een vanafprijs van € 21.595. Het basismodel beschikt standaard over een eenvoudig bedienbaar touchscreen, dat toegang biedt tot Apple CarPlay en Android Auto. Zo wordt tijdens de vakantierit voor het entertainment gezorgd, waar de usb-aansluiting in het krappe achtercompartiment ook aan bijdraagt. Bij de gesimuleerde uitwijkproef blijft de Stonic net zo stoïcijns als de Hyundai Kona. Onbeladen heeft de 120 pk sterke 1.0 TGI (de sterkste motor in het gamma) geen moeite met de Koreaanse mini-SUV. Maar met een maximale belading raakt de driecilinder wel snel buiten adem. Tip: probeer een relaxte rijstijl te hanteren.
SKODA SUPERB COMBI 2.0 TSI
De Superb voelt tijdens het rijden net zo groot aan als hij oogt. Het onderstel weet een hoogstaand veercomfort te koppelen aan een goede stabiliteit in noodsituaties. Bij een neergeklapte achterbankleuning beschik je over bijna 2.000 liter (!) aan bagageruimte; gevoelsmatig hebben alleen bestelbussen meer te bieden. Ook pleziert de Superb met tal van handige details. Zo is voor het achtercompartiment tegen bijbetaling een paneel met een 230 Volt-aansluiting en twee usb-aansluitingen leverbaar. De 2.0 TSI in de testauto verbruikt bij een constante snelheid van 130 km/h meer dan 7,0 liter per 100 kilometer, oftewel ongeveer 1 op 14. Gezien het vermogen kan dat er best mee door. Overigens wordt de Superb Combi 2.0 TSI bij ons alleen met 280 pk geleverd en dan uitsluitend in combinatie met 4x4-aandrijving.
VOLKSWAGEN PASSAT VARIANT 2.0 TDI
De Passat is – terecht – de lieveling in de stationwagoncategorie. Het interieur is lekker luchtig, de omgang probleemloos en de bagageruimte is net zo variabel als ruim. De Variant gaat echter op geen van de genoemde testonderdelen op kop. De Skoda biedt meer ruimte, de Opel kan meer meeslepen. De Passat compenseert dat echter met een zeer plezierige vering en hoge veiligheidsreserves. Uitwijken is kinderspel en ook slecht wegdek brengt de Volkswagen niet uit zijn element. Bij een snelheid van 130 km/h is bovendien weinig geluid waarneembaar en het verbruik blijft plezierig laag. Het bagagenet en het rolscherm hebben een stevige bevestiging.
OPEL INSIGNIA SPORTS TOURER 2.0 DIESEL
Het circa vijf meter lange stationwagon-slagschip weet wel raad met meer dan 600 kilo aan bagage, zonder problemen. De Insignia beschikt over een uitstekend afgesteld onderstel. Uitwijkmanoeuvres voltooit hij zelfs bij snelheden boven de 130 km/h met speels gemak. Ook de praktische details in het achtercompartiment en de bagageruimte weten te overtuigen: stevige (en verstelbare) sjorogen houden de bagage goed vast, in de middenconsole tref je onder meer usb-aansluitingen aan. Top: bij een snelheid van 130 km/h verbruikt de Opel slechts 5,9 liter op 100 km, wat neerkomt op 1 op 16,9. Jammer dat de viercilinder zo vibreert en een tikje te luidruchtig is.
ZO HEBBEN WE GETEST
Gewogen, gemeten, ingepakt: we hebben de 19 deelnemende auto’s getest volgens zowel objectieve als subjectieve criteria. Het rijgedrag bij volle belading hebben we gemeten door middel van rijbaanwisseltests (Iso-uitwijktest), het maximale laadvermogen hebben we berekend aan de hand van het daadwerkelijke autogewicht en het verbruik bij een constante snelheid van 130 km/h hebben we berekend aan de hand van de boordcomputerweergave. Ook hebben we het geluidsniveau gemeten bij een snelheid van 130 km/h. Tevens hebben we het zit- en het veercomfort onder de loep genomen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Uitwijken met snelheden boven de 100 km/h? Geen probleem. Een extreem hoog verbruik bij een snelheid van 130 km/h op de snelweg? Ook dat zagen we bij geen enkele testdeelnemer. En gefolterd werden de inzittenden ook niet aan boord. Oftewel, de 19 geteste modellen lenen zich uitstekend voor lange ritten. Het speelt echter wel een rol met hoeveel personen je op pad gaat en met hoeveel bagage. Voor kleine gezinnen is een compacte middenklasser toereikend. Andere gezinnen worden blij met een stationwagon.