Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna E (2001)

Volop variatie

Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna E
Als je vertelt dat je een 'ruimteauto' hebt, maak je wel duidelijk dat je mee doet met de grote trend. Maar ook hier zijn er klassen. In het compacte MPV-segment is de Toyota Yaris Verso een van de ruimere.

De Yaris Verso is duidelijk groter dan de "gewone" Yaris. Hij heeft een wielbasis van 2,50 meter in plaats van 2,37 m, is ook duidelijk langer én met 1,68 meter een stuk hoger.
De Yaris Verso heeft een modern en high-tech dashboard. Boven de middenconsole zit hetzelfde "virtuele", driedimensionale instrumentenpaneel als de gewone Yaris; de snelheid verschijnt in cijfers, de toerenteller vormt een gebogen lijn en de brandstofvoorraad wordt weergegeven met streepjes in een ovaal. En er is ook nog een symbooltje voor de koelvloeistoftemperatuur, dat blauw oplicht zolang de motor nog koud is. In een donkere ruimte lijkt het hele display ergens diep in het dashboard te zweven. Heel wat anders dan het "gewone" LCD-display van de standaard in de middenconsole geïntegreerde radio-cassettespeler. En de Yaris Verso deelt nog meer met het model waarop hij is gebaseerd. We zien hetzelfde dubbele handschoenenkastje - met een klep omhoog en een klep omlaag - en dezelfde diepe vakken op een heel ongebruikelijke plek; naast de middenconsole. Nog wat meer opbergruimte vinden we op een bekende plaats. We hebben het dan over de - smalle - vakken in de portieren. Er zijn ook nog opbergvakken boven de voorruit en onder de stoel van de bijrijder. En natuurlijk mag niet onvermeld blijven dat er vóór de pook twee bekerhouders te vinden zijn. In de Verso zit je echt op "MPV-hoogte". Zo"n hoge zit maakt het in- en uitstappen gemakkelijk en zorgt voor een goed uitzicht naar voren. Maar daar moeten bestuurder en bijrijder het dan wel mee doen. De stoelen zijn niet in hoogte te verstellen, maar het stuur wel.
Achterin heb je altijd een heel behoorlijke beenruimte, en hoofdruimte is er in overvloed. De Verso heeft eigenlijk geen achterbank, maar drie aparte stoelen. Nu is dat wel wat veel gezegd, want de middelste stoel is zó smal dat hij eigenlijk alleen geschikt is voor jonge kinderen.

Tafeltje

Gebruik je het "kinderstoeltje" niet, dan kun je de rugleuning ervan voorover klappen waardoor het verandert in een tafeltje met twee bekerhouders. Vanzelfsprekend zijn ook de rugleuningen van de twee "echte" stoelen omklapbaar. Maar dat is nog maar het begin. Dankzij een uitgekiend vouwsysteem is het ook mogelijk die twee zetels helemaal onder de vloer van de Verso te laten verdwijnen. Je krijgt dan een keurig vlakke laadvloer, waar een bestelauto zich niet voor zou hoeven schamen. Alleen het "kinderstoeltje" kan niet worden opgeborgen en zal misschien thuis moeten blijven. De laadvloer van de Verso is niet alleen groot en vlak; hij ligt ook laag en sluit aan op een lage tildrempel, waardoor de ruimte-Yaris makkelijk te beladen is. Daarbij komt het goed uit dat deze Toyota een grote achterdeur heeft. Alleen opent die deur, voor ons, naar de verkeerde kant. In Japan, waar ze links houden op de weg, zit hij goed. Hoe zit het eigenlijk met de veiligheidsvoorzieningen? Voorin heb je vanzelfsprekend driepunts rolgordels. Airbags voor bestuurder en bijrijder maken ook deel uit van de standaarduitrusting en zij-airbags zijn als optie mogelijk. Voor de achterpassagiers zijn er twee driepunts rolgordels en - in het midden - een heupgordel. Verder is er voor iedere achterpassagier een hoofdsteun.
Toyota heeft er flink aan gewerkt om de Verso behoorlijk rechtop te houden in bochten. Howel het geen scheurijzer is, heeft hij toch een sportiever aandoend onderstel dan je zou verwachten. Tegen steviger bochtenwerk wordt niet geprotesteerd en de wielophanging weet oneffenheden in het wegdek aardig glad te strijken. Ook de met gevoel werkende besturing zorgt ervoor dat de hoge Toyota best een auto voor de "actieve" automobilist is. En motor en versnellingsbak staan een vlotte manier van rijden beslist niet in de weg. De 1,3-liter motor van 63 kW/86 pk kennen we ook uit de gewone Yaris. Het is een moderne vierpitter met variabele kleptiming. Opvallend is ook dat het geluidsniveau in het interieur van de bestelauto-achtige Verso behoorlijk binnen de perken blijft. De Yaris Verso is niet de goedkoopste compacte MPV op de markt. Maar voor je geld krijg je wel veel. Om te beginnen een relatief ruime auto. Bovendien een wagen met standaard ABS, een radio/cassettespeler en een boordcomputer. Aan de andere kant moet je voor elektrische spiegels of ramen hogerop in het programma. Heb je in deze klasse echt veel ruimte nodig dan kun je eenvoudigweg niet om de Yaris Verso heen.

Signalement

Merk Toyota
Model Yaris Verso 1.3 16v VVT-i Linea Luna E
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.550

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.299 cc
Maximaal vermogen 63 kW / 86 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 124 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.860 mm / 1.690 mm / 1.680 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 955 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s (fabrieksopgave: 12,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,7 s / 15,3 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 154 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.