AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Land Cruiser V8 4.7 VVT-i Executive (2008)

Solide terreinbeul

Toyota Land Cruiser V8 4.7 VVT-i D-4D Executive
Een toonbeeld van schoonheid is hij misschien niet, maar de Toyota Land Cruiser is zo ongeveer het betrouwbaarste wat er op 4x4-gebied te verkrijgen is. Niet voor niets rijdt wie in Afrika of het Midden-Oosten serieus genomen wil worden er een.

Het oermodel uit 1951 is nog altijd in de huidige Land Cruiser te herkennen. De hoekige koets hier en daar wat afgerond, maar het lijnenspel van het origineel blijft aanwijsbaar. En dat is prima, want de Toyota Land Cruiser is en blijft een volwaardige terreinwagen, en dat mag-ie uitstralen ook. Hij heeft een ladderchassis en een reductiebak, ofwel lage gearing. Je schakelt die ouderwets met een pookje in. Zo bedwingt de Toyota moeiteloos heuvels, kuilen en modderpoelen. Hij deinst in het terrein nergens voor terug. Wordt het echt gortig, dan zet je gewoon de luchtvering in de stand 'Hi'; daarmee bezorg je de auto nog wat extra bodemspeling.

Op het asfalt geldt echter een ander verhaal. De Land Cruiser verwerkt oneffenheden in het wegdek met weinig souplesse; door het ladderchassis worden die direct doorgegeven aan de inzittenden. De besturing van de Toyota is een wazig geheel. De installatie werkt indirect en is gespeend van ieder gevoel.
De V8-motor, die zich schuilhoudt onder de gigantische motorkap van deze Land Cruiser V8 4.7 VVT-i wekt 288 pk en 445 Nm op. Het aggregaat is echt een werkpaard; hij is rumoerig en niet al te subtiel, maar wel beresterk. Als we het rechterpedaal van de kolos tegen het schutbord trappen, doet de automaat vloeiend maar zonder veel haast z'n werk. De Toyota sprint in een tijd van 8,9 seconden van 0 naar 100 km/h. En dat is lang niet gek voor een pakhuis van bijna tweeënhalve ton. Vol op het gaspedaal blijven staan, resulteert erin dat de naald van de snelheidsmeter blijft steken bij 180 km/h. En dat is hard zat! Toch houdt de Land Cruiser zich bij deze snelheid stabieler dan je zou verwachten van een auto met ladderchassis en starre achteras.


Aardige slok
Het zal niet als een verrassing komen dat de Toyota Land Cruiser V8 een aardige slok brandstof lust. Elke honderd kilometer klokt de achtcilinder maar liefst 17,9 liter benzine weg; dat komt neer op een consumptie van één liter per 5,6 kilometer.
Aan boord vertoont de Toyota consequent dezelfde hoekigheid als z'n carrosserie. Ook hier volgt vorm functie. Alles lijkt gemaakt om tegen een stootje te kunnen. In eerste instantie ziet de boel er wat primitief uit, maar nadere bestudering leert dat er toch veel luxe aanwezig is; van stoelverwarming en een navigatiesysteem tot een elektrisch verstelbaar stuurwiel dat zich terugtrekt wanneer je uitstapt en zich weer in oude positie herstelt wanneer je weer op de bestuurdersstoel plaatsneemt. Het zit er allemaal standaard op. De bedienings knoppen op het dashboard zijn zo uit de kluiten gewassen dat je ze echt onmogelijk kunt missen. Passagiers hebben zowel voorals achterin niet te klagen over gebrek aan hoofd- of beenruimte. Overigens is ook de Land Cruiser tegen meerprijs als zevenzitter verkrijgbaar. Wij hebben de twee extra stoelen achterin aan boord en voor bagage hebben we daardoor niet veel ruimte meer over met zeven personen aan boord. Maar zodra we de stoelen platleggen, is de laadruimte gigantisch; dan heeft de Land Cruiser 2.212 liter te bieden.

Signalement

Merk Toyota
Model Land Cruiser V8 4.7 VVT-i Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 136.510

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.664 cc
Maximaal vermogen 212 kW / 288 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 445 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 93 l
Lengte / breedte / hoogte 4.950 mm / 1.970 mm / 1.865 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 2.485 kg
Laadvermogen 815 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden285/50R20Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,5s
Brandstofverbruik 14,4 l/100km
CO2-uitstoot 340 g/km

Lezersreacties (54) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.