Toyota GT86 – 2012 – 291.571 km - Klokje Rond
Boxer twee keer knock out
148 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dat was stevig balen voor Wouter Kaandorp toen hij bij Frankfurt strandde met uitgelopen krukaslagers van de boxermotor in zijn Toyota. Alsof dat allemaal nog niet genoeg ellende was, gebeurde hetzelfde dit jaar nog een keer. Daar moeten we het fijne van weten, aangezien Subaru… sorry Toyota, als uiterst betrouwbaar te boek staat.
Het is geen geheim dat de GT86 feitelijk een Subaru is, de BRZ. Vandaar ook die boxermotor. Voor de vader van Wouter Kaandorp kent die motor geen geheimen, aangezien hij tot aan zijn pensioen bij een Subaru-dealer werkte. Huize Kaandorp telt nu drie zescilinderboxers: een SVX, een Outback en een Legacy Spec B van broerlief. “Daar komt niet per se mijn liefde voor Subaru vandaan, maar wel voor de BRZ en dus ook de Toyota GT86.” Toen de BRZ net nieuw op de markt was, nam zijn vader in het weekend een demo mee naar huis. Daar moest hij natuurlijk ook een stukje mee rijden en vanaf dat moment wist hij zeker dat hij hem ooit zelf zou hebben. “Die droom kon ik zes jaar later waarmaken, toen ik in Duitsland de op dat moment goedkoopste GT86 zag staan. Een automaat, van de eerste eigenaresse. Een paar weken daarvoor waren we al eens naar Zuid-Duitsland afgereisd om er eentje te bekijken, maar die werd bij aankomst net op een trailer gereden. Verkocht, terwijl ik nog zo nadrukkelijk had gezegd dat we de volgende dag zouden komen.
Maar goed, het is uiteindelijk gelukt. Dat was in 2018. Er stond 173.000 kilometer op de klok en de koop was snel gesloten.” De Japanse boxer liep als een zonnetje en bleef dat ook een kleine 80.000 kilometer zo doen. Geen vuiltje aan de lucht, tot aan die noodlottige rit naar Neurenberg, op weg naar de eerste date met zijn vriendin. “Na een 100 km/h-traject gaf ik weer gas en ik merkte meteen dat er iets mis was. Ik hoorde geratel en heb de auto zo snel mogelijk aan de kant gezet. Een afsleepdienst heeft mij later naar een dorpje in de buurt gebracht.”
EIGEN HEFBRUG
Een paar dagen later haalde Wouter met hulp van zijn vader de gestrande Toyota naar Assendelft, waar de familie over een eigen werkplaats met hefbrug beschikt. Welke autoliefhebber wil dat nou niet? “We hebben de motor uitgebouwd en uit elkaar gehaald. In de tussentijd had mijn broer ook een GT86 gekocht, met een kapotte motor. Hij heeft een nieuw blok gemonteerd zodat ik dat van hem als basis kon gebruiken. Er zijn nieuwe krukaslagers in gekomen en alles is goed schoongemaakt en nagekeken. Na heel veel uren sleutelen hing de motor er weer in en kon ik rijden. Toch zat er naar mijn idee altijd een soort van kleine trilling in.”
Wouter rijdt dagelijks van zijn woonplaats naar Stroe. Dat is 100 kilometer enkele reis, 200 per dag dus. Dat tikt lekker aan. Dankzij de wisselende diensten hoeft hij nooit in de spitstijd te rijden. “Voor mij is elke rit een feest, hoe gek dat misschien ook klinkt als je het over woon-werkverkeer hebt. Ik geniet van het rijden en zit ongeveer tien uur per week in de auto.”
Dat het een automaat is, vindt hij geen nadeel. “Als ik wil, kan ik met flippers aan het stuur ook zelf schakelen. “ Voor het comfort op lange ritten zou hij wat stiller mogen zijn, vindt hij wel. “Ik heb al wat filmpjes bekeken hoe je het geluid beter kunt isoleren. Nadeel is dat de auto daar iets zwaarder van wordt. Het aanzuiggeluid is juist extra goed hoorbaar. Er loopt een buis van de motor naar het schutbord. Daar kun je verschillende soorten demping in zetten.”
Keurmeester Tim de Leeuw stapt na zijn testrit met een opgewekte blik uit de Japanse coupé. “Die automaat doet het verrassend goed, dat valt niet tegen, maar de motor zou er wel 50 pk bij mogen hebben. Het onderstel kan dat met gemak aan. Hoewel er dan nog steeds niet veel koppel is, hij mist trekkracht onderin.” Logisch, aangezien de boxermotor zijn maximale koppel pas bij 6.400 toeren afgeeft. Wil je dus het maximale eruit halen, dan moet je de naald boven de vijf houden, wat het rijden meteen een stuk opwindender maakt en daar was het vooral om te doen bij deze auto.
KOOPJE
Goed, motor nummer één hield het vol tot tellerstand 252.000, de thuis gereviseerde tweede boxer gooide al na 30.000 kilometer de handdoek in de ring. Wouter: “Ja, precies hetzelfde liedje. Weer de krukaslagers eruit. Toen hebben we besloten om een nieuwe rompmotor te kopen; die doet sinds 10.000 kilometer dienst. Ik heb mazzel dat we alles thuis kunnen doen, anders had het een vermogen gekost. Toch voel ik nog steeds wat onbalans in de motor; dat zou aan het brandstofsysteem kunnen liggen. We hebben al vier nieuwe injectoren klaar liggen, maar tot nu toe ontbrak de tijd.”
Ook Tim merkt op de snelweg dat de motor soms een beetje hikt en ook hij vermoedt dat een injector van de directe inspuiting de boosdoener kan zijn. “Ik houd deze auto in leven en wil hem eigenlijk nooit meer kwijt”, zegt Wouter tot slot. “En gezien het bedrag dat ik er in 2018 voor betaalde, afgezet tegen de prijzen van nu, is het nog steeds een koopje.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Goede balans en voelt licht aan. Wel een beetje aan de langzame kant, met name in de lagere toerentallen. Hoewel een automaat eigenlijk niet echt past bij deze auto doet hij het er best goed mee. Hij schakelt snel en de flippers maken het nog steeds leuk om mee te rijden. De technische staat is ook erg goed. Nu de lak nog een keer laten polijsten en een set mooie kentekenplaten erop en hij is helemaal af.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | GT86 2.0 D-4S |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 47.915 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 6.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.240 mm / 1.775 mm / 1.285 mm |
Wielbasis | 2.570 mm |
Massa leeg | 1.205 kg |
Laadvermogen | 465 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 226 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 180 g/km |
Lezersreacties (148) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.