Toyota Celica 1.8i (1994)

Sportief zonder drukte

Toyota Celica 1.8i
Schitterende rallysuccessen hebben Toyota's Celica een grote reputatie bezorgd. De sportieve coupé die als uitgangspunt diende, is onlangs vernieuwd en presenteert zich hier in zijn tamste versie.

Net als bij veel andere auto"s van de huidige generatie is het silhouet van de Toyota"s 93"er Celica wat opgebold en minder gestrekt dan het vorige model, maar de ontwerpers zijn er toch in geslaagd de snelle lijn te behouden. Dat kan je trouwens best aan Toyota overlaten, want ook de gelikte MR2 en de agressieve Supra weten hun sportieve aspiraties uitstekend aan het kijkerspubliek te presenteren.
Een belangrijk stijlelement van de oude Celica, de eigenwijs opklappende koplampen, zijn bij het vernieuwde model vervangen door een stel openhartig naar buiten blikkende kijkers. En net als vroeger wordt de verlichting gecompleteerd door een paar priemende, iets lager en dichter bij elkaar geplaatste vérstralertjes, die de functie van de koplampen effectief ondersteunen.
De in deze test gereden 1.8-uitvoering is vrij van aërodynamische uitwassen, maar op de snellere 2.0 GT levert Toyota op bestelling een sportpakket dat een sterk in het oog lopende spoiler omvat. Dat pakket (meerprijs bijna f 10.000) is echt iets voor de snelle jongens, want behalve de forse taartschep achterop omvat het ook een sperdifferentieel, sport-ABS, een versnellingsbak met oliekoeler en een strakker sturende voorwielophanging. Bij de in ons land gebruikelijke snelheden dient zo"n spoiler natuurlijk nergens toe en daarom zou hij best uit het sportpakket mogen verdwijnen. Want niet alleen is het een vrij kwetsbaar ding, hij beperkt ook het toch al matige achter-uitzicht.
Het is sowieso de vraag of de snelle 2.0 GT mét of zonder sportpakket in Nederland een grote toekomst tegemoet gaat. Per slot van rekening is de tweeliter GT dik 20.000 gulden duurder dan de 1.8 en in die dure klasse hebben Ford en Mazda met hun Probe 24v en MX6 24v voor minder geld minstens even veel te bieden. Het is opmerkelijk dat dit bij de basismodellen juist omgekeerd ligt: vergeleken met de Probe 16v en de MX6 16v is de Celica 1.8 juist erg gunstig geprijsd.
Dat is minder vreemd dan het lijkt, want de importeur mikt er kennelijk op dat de 1.8 in ons rustige Nederlandje de meeste kopers zal trekken en dat een prijsvoordeel in die regionen dus het zwaarst zal wegen. Aan de andere kant is daarmee de kans voor de concurrenten zeker niet verkeken, want de Celica wordt met een weinig uitbundig accessoirespakket geleverd, terwijl Ford zijn goedkoopste Probe standaard al van twee (!) airbags en ABS voorziet...
Toch hoeft niemand zich achter het stuur van de 1.8 Celica onderbedeeld te voelen: de strakke, ergonomische vormgeving van het dashboard werkt van harte mee aan een authentiek sportwagengevoel en de veelvuldig verstelbare sportstoelen versterken die gewaarwording nog eens aanzienlijk.

Pittige prestaties
Het rijden met 116 pk onder de motorkap valt evenmin tegen, al moet de zestienklepper flink op toeren worden gehouden om pittige prestaties neer te zetten. Op de stopwatch was de testwagen vanuit stilstand met 9,8 tellen 0,3 s eerder aan de 100 km/h dan de fabriek opgeeft; redelijk pittig dus, evenals de tussensprint van 80 naar 120 in 10,2 seconden. Boven onze wettelijke maximumsnelheid gaat de fut er echter geleidelijk uit: weliswaar kwam de Celica 1.8 op de Autobahn aan een echte topsnelheid van 203 km/h, maar dat kostte wel enig geduld.
Op hoge snelheid komt er nog een minder sterk aspect van de bescheiden motorisering boven. De viercilinder, bij 120 km/h toch al luidruchtiger dan je van zo"n beschaafde auto zou verwachten, produceert bij toenemende snelheid een stevige toon die op den duur hinderlijk wordt. Onder zulke omstandigheden scoort de 1.8 Celica echter ook een pluspunt: de toerental-afhankelijke stuurbekrachtiging, die bij flink gasgeven op lage snelheid nogal bruusk de aandrijfkrachten in het stuurwiel voelbaar maakt, valt op de snelweg terug tot een bescheiden niveau. Zo"n stevige, direct reagerende besturing is op lange ritten verre te verkiezen boven het wazige gevoel van een niet-gecompenseerde bekrachtiger.
Bij de in ons land geldende beperkingen is er veel voor te zeggen om niet voor de krachtige Celica 2.0 GT-plus-sportpakket te kiezen, maar lekker wat geld in de zak te houden en uw wensen grotendeels vervuld te zien in een bijna even fraaie, zij het wat minder lichtvoetige en niet zo beresterke 1.8.
Over beresterk gesproken: voor de èchte snelheidsfanaten heeft Toyota nog iets véél mooiers in huis: de voorvader van de huidige rally-Celica. Een 2.0 turbo 4WD, die weliswaar meer dan 110.000 gulden moet kosten, maar zich dan ook met de brute kracht van 242 paarden uit het asfalt kan lanceren...

Signalement

Merk Toyota
Model Celica 1.8i
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.884

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.762 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 154 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.425 mm / 1.750 mm / 1.305 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.070 kg
Laadvermogen 440 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 585 kg
Banden195/65R14Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km