Toyota Carina E 2.0 TD GL (1996)

Turbodieseltaal

Toyota Carina E 2.0 GL TD
Dieselmotor en turbo vormen een prima combinatie. Logisch dus dat steeds meer fabrikanten turbodiesels in hun programma opnemen. Zo ook Toyota in de Carina E. We voelden de Engelstalige Japanner eens aan de tand.

Ruim vier jaar is de Toyota Carina E nu op de markt en werd het dus tijd voor een lichte face-lift. De grille kreeg een andere vorm en bij de meest luxe uitvoering, de GL, kwam er zelfs chroom op. Hatchback en sedan hebben nu licht gewijzigde achterlichten. In het interieur bleef ook niet alles bij het oude. De voorstoelen kregen een andere vorm en er kwam nieuwe bekleding op zitmeubilair en deurpanelen. Diverse maatregelen werden genomen om de produktie van geluid en andere trillingen te verminderen en te voorkomen dat de nog aanwezige trillingen tot het passagierscompartiment doordringen. Een iets gewijzigde wielophanging moet een betere wegligging opleveren. Een versterkte carrosserie, twee standaard airbags en gordelspanners zorgen voor meer veiligheid. In het motorengamma bleef veel zoals het was. Voor de dieselaars is er echter nieuws, want de 1975-cc zelfontbrander waarmee de Carina E al geleverd kon worden is nu voorzien van een turbo. Daarmee steeg het vermogen van de 2.0 van 54 kW/73 pk naar 61 kW/83 pk. Het toerental waarbij alle pk"s voor handen zijn daalde echter van 4600 naar 4000 tpm. Het koppel nam toe van 132 Nm bij 2800 tpm naar 174 Nm bij 2000 tpm.
Door de overstap van diesel naar turbodiesel komt de diesel vlotter vooruit. Volgens de opgaven van de fabriek steeg de topsnelheid van 165 naar 175 km/h en zakte de acceleratietijd van nul naar honderd van 16,4 naar 12,3 s. Zoals altijd hebben we ook nu weer de acceleratietijden nagemeten. We noteerden daarbij 13,5 seconden. Onze geluidsmetingen gaven goed leefbare waarden: 68 dB bij 100 en 71 decibel bij 120.
De typische dieselgeluiden blijven overigens goed buiten het passagierscompartiment. Ook het optrekken ging niet met nadrukkelijk motorgeluid gepaard. Maar je hoeft de Toyota ook niet flink in de toeren te klimmen om de snelheid er een beetje in te houden. De turbodiesel is soepel, pakt al bij een laag toerental op en houdt het maximum koppel ook lang vast.
De Carina is trouwens over het algemeen soepel. Z"n vering heeft zelfs een z¢ comfortabel karakter dat er heel soms een lichte neiging tot deinen te bespeuren valt. Op slecht wegdek heeft hij alleen met hobbels en kuilen van de gemenere soort wat moeite. De prettige stuurbekrachtiging geeft een prima stuurgevoel en bekrachtigt niet te sterk.
De pook van de Carina gaat iets minder gladjes door het schakelpatroon dan we van een Japanner gewend zijn. Onderstuur bij sneller bochtenwerk roep je met de weinig krachtig gemotoriseerde turbodiesel niet snel op. Aan de andere kant heeft een auto met een zware diesel voorin meer neiging om rechtuit te blijven gaan dan een exemplaar dat door een lichtere benzinekrachtbron wordt aangedreven.

Veel binnenruimte

In het interieur van de gefacelifte Carina E bleef veel bij het oude. We vinden er nog steeds een eenvoudig vormgegeven dashboard. Een belangrijk verschil dat echter niet direct opvalt is dat twee airbags nu standaard zijn. Het stuur is in hoogte verstelbaar en omdat de bestuurdersstoel met instelbare lendesteun dat ook is, moet vrijwel elke chauffeur een goede zitpositie kunnen vinden. Wie op zoek gaat naar plaatsen om spulletjes op te bergen ontdekt flinke portiervakken, een vakje onder de radio en ruimte vóór en in de middenarmsteun.
De Toyota is een waar beenruimtewonder en biedt achter-passagiers een riante hoeveelheid plek voor de onderdanen. Over de hoofdruimte hebben ze trouwens ook niets te klagen. Twee hoofdsteunen en een middenarmsteun zijn standaard.
Middenklassers met een turbodieselmotor zijn bij uitstek geschikt als dienstwagen van een kilometervretende vertegenwoordiger. Als zo"n handelsreiziger nu met een Carina E sedan op pad gaat heeft hij genoeg ruimte voor koffers. De bagageruimte kan namelijk ruim twee AutoWeek-sets aan. Komt de vertegenwoordiger daar niet mee uit, dan zijn er altijd nog uitbreidingsmogelijkheden. De achterbankleuning kan in ongelijke delen voorover, maar de verbinding die dan tussen kofferbak en interieur ontstaat, is niet al te groot.
De Carina GL TD is naast werkpaard ook luxe paard en zit dus goed in zijn toebehoren: ABS, twee airbags, verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrische ramen, airconditioning en startblokkering.

Signalement

Merk Toyota
Model Carina E 2.0 TD GL
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.231

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.975 cc
Maximaal vermogen 61 kW / 83 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 174 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.530 mm / 1.695 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.185 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 500 kg
Banden175/70R14Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,5 s (fabrieksopgave: 12,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,5 s / 15,1 s