AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Toyota Agyo X (2022) vs. Toyota Aygo (2011) - Duurtest
De evolutie van de eerste Aygo tot de Aygo X, waar zit de vooruitgang?
117 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Meer Video's
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Gekopiëerd
Live
00:00
00:00
00:00
De Toyota Aygo X gaat als laatste der Mohikanen verder in het A-segment. Citroën (C1) en Peugeot (108) haken af. Dus focussen we ons op de kleinste Toyota, die al sinds 2005 onder ons is. We zetten een eerste model Aygo naast onze duurtest X. Waar zit de vooruitgang?
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Aygo X 1.0 VVT-i Premium |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 53 kW / 72 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 93 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.700 mm / 1.740 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 915 kg |
Laadvermogen | 445 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 175/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 158 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,9 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 110 g/km |
Lezersreacties (117) (gesloten)
Is dat niet de definitie van quasi elke SUV?
https://www.autoblog.nl/nieuws/premium-wars-nederland-wie-van-de-duitse-drie-verkocht-het-beste-3435445
X5 en Q7 zijn natuurlijk ook gewoon crossovers. Hogere versies van auto's met een 'normale' hoogte. Normale auto's met een hogere instap, niets meer en niets minder.
.
De RR is natuurlijk geen crossover.
Als je het over wanstaltig hebt dan noem je nu wel een paar op. Ook nog eens bewezen belabberde kwaliteit.
Alsof dat elegantie op wielen is.
En sinds ik ooit een Allgrip-uitvoering aan het werk heb gezien op een geitenpaadje ergens in Griekenland (het woord 'bergweggetje' zou echt te complimenteus zijn) heb ik er zelfs een zeker respect voor.
Echt geen hoogvlieger.
Wel budget destijds dus nog acceptabel voor toen.
Op tijd bijstellen.
Oh ja, raamrubbers gingen ook kapot zodat er lekkage was
https://www.google.com/search?q=test+UP+AygoX&rlz=1C1JJTC_enNL937NL937&oq=test+UP+AygoX&aqs=chrome..69i57j0i8i13i30.4475j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:5f40fc72,vid:GtXKUdiLgXE
De eerste Aygo was daarom niet echt heel goed, de UP was TOEN wel beter. Het tweede model was sterk verbeterd en de huidige laat de UP alle hoeken van de kamer zien.
In 2022 1230. Net 100 per maand. Peanuts.
Je vergeet de waterpomp
koppeling slijt helemaal niet hard, die moet elke beurt wordt bijgesteld, dan is er niets aan de hand.
Voor de rest is de éénliter van Daiharsu betrouwbaarder dan de éénliter van VDW kun je nagaan wat dáár mis mee is.
De 1.0 3 cilinder van de Aygo staat vooral bekend om zijn kantelende zuigers en enorme olie verbruik.
De UP is absoluut de betere auto.
Pretentieloos ding, maar rij er al wel 175000km mee in de rondte zonder problemen ondanks dat ie wel wordt gebruikt. Bootje gaat erachteraan, karretjes met brandhout ook. Rij ook regelmatig over de Scandinavische gravel en af en toe hoort daar ook een cm of 25+ sneeuw bij.
0.0 olieverbruik, motor en de rest van de auto klinkt als nieuw en verder is er ook nog niks aan de auto te merken dat die al zo'n afstand heeft gereden.
Destijds zo ongeveer de goedkoopste auto van Nederland. Met airco en bluetooth en al, al heb je het daarmee ook wel weer gehad. Owja, gordijnairbags natuurlijk.
Mijn ervaring is anders, het is een zeer matig goedkoop gebouwd autootje en dat merk je aan alles. Lekkages, slechte koppeling, niets is te verstellen, 1 lampje in het interieur, roest aan de onderzijde. De motor ging niet kapot, dus als dat het criterium is is ie goed. Maar mijn begrip van een kwalitatief goede auto is heel anders.
Tot 2014 wel, daarna niet meer.
Tijden veranderen en Toyota zet een veel kekker model neer met dezelfde basisprincipes. Voeg er een dosis veiligheidsdingen aan toe, leuke kleuren en je hebt een hebbeding voor een bepaalde doelgroep. Je ziet ze hier in Frankrijk regelmatig rijden. Vanafprijzen ca 16.000€.
Waarom is de achterbank niet verstelbaar? Dan kun je de keuze maken, of met vier volwassenen erin of met twee plus twee en wat bagage.
De Aygo X is helaas wel erg duur.
Jammer dat de Aygo niet gewoon een krachtige en stille motor krijgt,
of een elektrische aandrijving.
De AygoX heeft een bovengemiddeld mooi onderstel, deze auto schreeuwt om een 1.3 of 1.5 versie.
Mijn Hyundai IONIQ uit 2018 koste destijds ook 25k!
Het wordt een boefjesauto, voor jongens met lachgasballonnetjes is hij nu bereikbaar.
Deze nieuwe is ronduit lelijk en erg duur.
Vandaar dat de Aygo het minst afschrijft van alle auto's. Dan kan niet als het troep is.
Toyota geeft 10 jaar garantie, ook veel waard.
Een Yaris is groter, beter, maar ook veel duurder en minder zuinig.
Als je er niet iedere dag een lange (snelweg) rit moet maken, heel acceptabel om te kopen. Al valt dat ook niet tegen, qua verbruik.
Tja, het is persoonlijke smaak, budget en tevreden zijn.
Wel ook altijd proefrijden in Hyundai i10 en/of de Kia Picanto
Maar is een fossiel aangedreven auto nog wel verstandig? Ik kies voor een gebruikte EV ….
Want als je in deze prijsklasse denkt, is het toch een Zoe, Leaf of een 500e.
En die zijn 2e hands -met een niet hele kleine accu- nu duurder dan een nwe AygoX
Recent met een Aygo X automaat proefgereden. Volgens de overigens alleraardigste verkoper was de CVT een enorme vooruitgang op de gerobotiseerde voorganger. Na een half uurtje waren we blij dat we de wagen konden inleveren. Wat een vreselijke combinatie een CVT met een ondergemotoriseerd blokje. Nu niet gelijk roepen dat het gewenning betreft of dat je moet rijden met zijden voetjes (sowieso onzin want die auto is er voor de klant) want de C-HR icm de CVT rijdt namelijk wel prima.
De B-segmenter van zo'n 15 jaar geleden is de A-segmenter van nu. Was u toen ook tegen B-segmenters en moest het tenminste een C-segmenter zijn?
Overigens zou ik die Sandero ook verkiezen boven deze Aygo X.
-stoelen. Weinig ondersteuning
-ruimte tussen bank en benen. Maar ja wat wil je in dit segment.
-heel veel plastic
-klapraamjes achter
-blikkerige deuren.
-echt minimale isolatie
Uiteindelijk voor de Kia picanto gegaan.
Dat toch meer als auto aanvoelde qua stoelen en degelijkheid. Maar dat is erg persoonlijk.
Het liefst wilde ik Peugeot 205 gti als boodschappenautootje..maar de vrouw denkt daar anders over ?
.
Zo'n 205 rijdt natuurlijk wel oneindig veel leuker. Kost wel wat meer dan de Aygo tot voor kort gloednieuw kostte, laat staan gebruikt.
Up! 2 jaar (Pon ) Garantie.......succés
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.