Test: Volvo XC90 – Doorgaan op de oude voet

Opgewarmd prakkie

117 reacties

Video

Vovo houdt nog even vast aan de XC90. Sterker nog, Volvo heeft zijn grote SUV een flinke facelift gegeven. Of de Volvo XC90 daarmee weer fris genoeg is om de concurrentie bij te houden, moet een test uitwijzen.

Wat is de aanleiding van de test met de Volvo XC90?

Eigenlijk zou de Volvo XC90 helemaal niet meer moeten bestaan. Nog niet zo lang geleden was de gedachtegang dat je als autofabrikant niet snel genoeg je gamma volledig elektrisch kon maken. Volvo nam alvast een voorschot op de regelgeving door in te zetten op een volledig elektrisch aanbod in 2030, vijf jaar eerder dan Europa voorschrijft. Eigenlijk was de elektrische EX90 dus ook bedoeld als opvolger van de XC90 als vlaggenschip, maar dat ziet de markt toch echt anders. De vraag naar auto’s met een verbrandingsmotor blijft grooten dus gooit Volvo het roer om. De EX90 is nog steeds het nieuwe vlaggenschip, maar de XC90 blijft er voorlopig als een havenloods naast varen. Het probleem is dat je niet zomaar even een geheel nieuw model opzet. Dat proces neemt vele jaren in beslag en die tijd had Volvo niet. Dus wordt de XC90 opgefrist, maar fundamenteel verandert er in feite niet zoveel.

Volvo XC90 2024

21 inch is standaard onder Volvo XC90, maar een inch groter óf kleiner kan ook.

Over welke motor van de Volvo XC90 gaat deze test en welke zijn er?

Hoewel de Volvo XC90 Mild Hybrid B5 en B6 elders in Europa op het menu blijven staan, kunnen Nederlandse Volvo-rijders alleen kiezen uit de T8 Plug in Hybrid. Die aandrijflijn bestaat uit een 310 pk en 400 Nm sterke 2,0-liter viercilinder-turbomotor die de voorwielen aandrijft via een achttraps transmissie en een 145 pk en 309 Nm sterke elektromotor die via een vaste overbrenging de achterwielen voor zijn rekening neemt. Voeding komt uit een bruto 18,8-kWh- of netto 14,7-kWh-batterij, waarmee je zo’n 70 kilometer elektrisch moet kunnen rijden en die je via een 2-fasen wisselstroom-aansluiting kunt opladen. Als je dat allemaal bekend in de oren klinkt, dan kan dat kloppen, want het is tot in elk detail dezelfde aandrijflijn als voorheen. Daarmee loopt Volvo bepaald niet voor de troepen uit. We zien tegenwoordig plug-in hybrides in dit segment met meer dan 100 kilometer elektrisch bereik en een DC-lader behoort niet zelden tot de opties. Ook de verfijning van de aandrijflijn staat niet aan de top van dit segment. Zolang je elektrisch rijdt, gaat het allemaal naadloos, maar met 145 pk op een gewicht van twee ton gaat het dan niet hard. Bovendien begint het vermogen met nog tien tot vijftien kilometer elektrisch bereik behoorlijk in te storten. Schakel je vervolgens over naar Hybrid of Power, dan staat er ineens 455 pk tot je beschikking. Meer dan genoeg natuurlijk, alleen gaat de samenwerking bij vol gas lang niet altijd soepel. Zolang je tot pak hem beet 70 procent gaat, is het allemaal prima en kunnen de beide krachtbronnen elkaars gaten mooi opvangen. Daarboven wordt het met name aan de voorkant nog weleens hakken en breken, waarbij de achttraps automaat soms wat hardhandig kan zijn. Het geluid dat je hoort, is bovendien overduidelijk nep, al heeft Volvo zijn best gedaan om de tweeliter viercilinder wat minder gestrest te laten klinken dan voorheen. Toch werkt dat niet helemaal. Dankzij meer geluidsisolatie heb je inderdaad minder het idee dat je de motor over de kling jaagt bij een inhaalactie, maar het voelt nog steeds niet zo vanzelfsprekend als bij sommige concurrenten.

Volvo XC90 2024

Best fraai interieur, al verraadt het wel een beetje de leeftijd van de Volvo XC90.

Hoe komt het weggedrag van de Volvo XC90 uit de test?

De Volvo XC90 bewijst zich tijdens de eerste test niet als een auto die uitnodigt tot enorm dynamisch rijden. Ook aan het onderstel is niet bijster veel veranderd. Dat wil zeggen: de versie met luchtvering waarmee wij rijden, is op de software van de stuurbekrachtiging na helemaal hetzelfde. Bij het ‘basisonderstel’ is er wel nieuws: de komst van FSD-schokdempers. Dat betekent dat de demper afhankelijk van de intensiteit en frequentie van de oneffenheden in het wegdek anders kan reageren. Over korte, niet al te intensieve schokken, bijvoorbeeld klinkerwegen, geeft de demper meer vrijheid aan de veer dan bij bijvoorbeeld een verkeersdrempel. Het maakt de auto wat comfortabeler, zonder aan wegligging in te boeten. Toch merk je ook hier dat de basis wat ouder is. Zaken als vierwielbesturing of actieve rolstabilisatie zul je niet vinden. De versie met luchtvering waarmee wij het grootste deel van de tijd rijden, is zoals gezegd zelfs in zijn geheel ongewijzigd. Volvo zet hier maximaal in op comfort en dat werkt mede door de dikkere isolatie rondom de A- en B-stijlen erg goed. Het is een bijzonder comfortabel ding en je moet er niet ambitieus een bocht mee willen ronden. Wat dat betreft kun je net zo goed voor een versie van voor de facelift gaan.

Volvo XC90 2024

Standaard heeft de Volvo XC90 een derde zitrij, dat is heel praktisch en netjes.

Hoe is het interieur van de Volvo XC90?

Volvo stuurt ons voor de eerste test op pad met een dikke XC90, maar karig is de standaarduitrusting per definitie nooit. Volvo levert de XC90 bijvoorbeeld standaard als zevenzitter. Best praktisch, al wil je een volwassene zeker niet vragen om voor langere tijd op de stoeltjes plaats te nemen. Toch, voor korte ritten of kinderen is het een ideale oplossing. Leg de achterste zitrij plat en er ontstaat een riante bagageruimte van 640 liter en door de in drie delen verschuif- en neerklapbare tweede zitrij ook plat te leggen, groeit dat naar maximaal 1.816 liter. Dat zijn serieuze getallen. Voorin zien we een interieur dat grotendeels gelijk is aan wat we al kennen. Nieuw is een 11,2-inch touchscreen dat draait op geïntegreerde Google-software, waarmee de XC90 weer netjes in de pas loopt met de EX90 en EX30. Het werkt heel aardig en hoewel je vraagtekens kunt zetten bij de privacy-aspecten van het integreren van de zoekgigant in je auto heb je er wel een heel snel en efficiënt navigatiesysteem aan. Het wordt aangevuld door een beperkt instelbaar maar duidelijk digitaal instrumentarium en een head-up display. Als geheel ziet het er netjes en verzorgd uit en hoewel meer knoppen altijd beter werkt, gaat het zo ook heel goed. Bovendien krijg je zelfs in de basisuitvoering al heel erg veel dingen standaard die bij andere merken gewoon extra geld kosten.

Signalement

Merk Volvo
Model XC90 T8 Recharge AWD Ultra
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 96.595

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 335 kW / 455 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 709 Nm bij 3.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 19 kWh
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.953 mm / 1.958 mm / 1.776 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 2.197 kg
Laadvermogen 753 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.350 kg / 750 kg
Banden275/40R21Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,4 s
Brandstofverbruik 1,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 32 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (117) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum