Test: Volkswagen Touareg eHybrid - Weer interessant dankzij plug-in hybride-aandrijflijn
Terug van weggeweest
Als een nomade die na een paar jaar rondzwerven weer terugkeert op het nest maakt de Volkswagen Touareg zijn comeback op de Nederlandse markt. Gefacelift en wel is Volkswagens grootste SUV voortaan alleen nog verkrijgbaar als plug-in hybride. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.
De Touareg terug van weggeweest? Was hij weg dan?
Jazeker, de derde generatie van de Touareg kwam in Nederland in 2018 op de markt, maar verdween drie jaar later weer uit de prijslijst. Hoge bpm-heffingen prijsden de Toureg uit de markt. Het was voor de importeur simpelweg niet rendabel meer om de grote SUV nog aan te bieden.
Waarom is dat nu wel het geval dan?
Dat heeft alles te maken met de komst van een plug-in hybride-versie, de eHybrid. Dankzij deze combinatie van een benzinemotor en een elektromotor is de ‘papieren’ CO2-uitstoot een stuk lager dan bij de versies met alleen een benzine- of dieselmotor. Hierdoor is de bpm voor de eHybrid veel lager dan voor de versies met alleen een V6- of V8-verbrandingsmotor. Zo blijft de Touareg met een instapprijs van €89.990 nog enigszins betaalbaar.
De V6 en V8 worden dus niet meer geleverd?
Nee. De V6- en V8-diesels keren niet meer terug, in Nederland althans. De V6 TSI-benzinemotor van 340 pk wél, maar dan alleen in combinatie met een elektromotor die wordt gevoed door een lithium-ionaccupakket van 17,9 kWh. Daarmee komt het systeemvermogen van de Touareg eHybrid uit op 381 pk voor de Elegance-uitvoering en 462 pk voor de R. Deze plug-in hybride-aandrijflijn is overigens dezelfde als in de Porsche Cayenne en Audi Q7, de zustermodellen van de Touareg.
Hoe rijdt dat, zo’n Touareg eHybrid?
Wij reden hem als R, dus met de sterkste van de twee beschikbare elektromotoren. Met een systeemvermogen van 462 pk en een koppel van 700 Nm is hij in elk geval krachtig genoeg. Een sprintje naar de 100 kost amper vijf tellen, volle bak accelereren gaat gepaard met een lekker dikke zescilinderbrom. Ook tussensprintjes zijn vlot geklaard, zeker als je kiest voor het Sport-programma, waarbij de automaat alerter reageert dan in de minder sportieve standen. De Comfort-modus heeft echter onze voorkeur, ook al is dit een heuse R-uitvoering. Sportiviteit en een SUV van 2,5 ton gaan gewoon niet zo goed samen, bij de Volkswagen Touareg in elk geval niet. Hij nodigt simpelweg niet uit tot strak bochtenwerk en het opzoeken van de limieten. Neem dan een Cayenne. De standaard luchtvering maakt van de Touareg eHybrid R een comfortabele kilometervreter met een prettige, krachtige aandrijflijn. Een minpunt is de beperkte elektrische actieradius. 50 kilometer is niet veel in vergelijking met de concurrentie. De plug-in versie van de BMW X5 komt bijvoorbeeld 86 kilometer ver op stroom.
Hoeveel mag de Touareg eHybrid trekken?
Hier legt de Touareg zijn grootste troefkaart op tafel: met een maximum aanhangergewicht van 3.500 kg mag hij aanzienlijk meer trekken dan eerdergenoemde X5 (2.700 kg). De concurrenten uit eigen huis met hetzelfde platform en dezelfde aandrijflijn (Q7, Cayenne) mogen dat logischerwijs ook, maar die zijn aanzienlijk duurder dan de Touareg. In het segment van ‘premium’ plug-in-SUV’s van rond de 100.000 euro komt alleen de Range Rover Sport in de buurt met een trekgewicht van 3.000 kilo.
Dit is dus de gefacelifte versie van de derde generatie Toureg. Wat is er vernieuwd?
Zoals gebruikelijk: front en kont. Voorop treffen we een nieuwe bumperpartij en tussen de nieuw ingedeelde koplampunits met standaard zogenaamde IQ Light HD Matrix-verlichting loopt nu een smalle ledstrip, net als achterop tussen de lampenclusters. Je vraagt je af waarom, want onderscheidend is zo’n doorlopende lichtbalk allang niet meer. Dat is een verlicht merklogo (nog) wel, al is dat er eentje uit de categorie ‘omdat het kan’, want het ziet er eerlijk gezegd een beetje goedkoop uit. Binnenin bleven de aanpassingen beperkt tot een nieuw multimediascherm en een digitaal instrumentarium. Opvallend daarbij is de indeling van de snelheidsmeter; tussen 100 en 140 staan geen getallen, maar alleen puntjes, wat de duidelijkheid bepaald niet ten goede komt.
Wat kost de Touareg eHybrid en wanneer staat hij in de showroom?
Volkswagen rekent minimaal €89.990 voor de Elegance, de R kost €10.000 meer. De importeur verwacht de meeste animo voor laatstgenoemde versie, omdat je voor een beperkte meerprijs een rianter aangeklede Touareg hebt, met onder andere luchtvering en een adaptief onderstel. Eind november staat hij bij de Nederlandse dealers.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Touareg 3.0 V6 TSI eHybrid 4Motion R |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 98.595 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 340 kW / 462 pk |
Maximaal koppel | 600 Nm bij 1.340 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.902 mm / 1.984 mm / 1.712 mm |
Wielbasis | 2.903 mm |
Massa leeg | 2.481 kg |
Laadvermogen | 539 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 285/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,2 s |
Brandstofverbruik | 2,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 54 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (97) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.