Test: Toyota Yaris Cross - Succesnummer verbeterd
Handen af van de Yaris Cross
70 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Je hoort het ze bijna zeggen daar in het ontwikkelingscentrum van Toyota: ‘Handen af van de Yaris Cross!’ Het populairste model van Europa moet natuurlijk vooral lekker zichzelf blijven, maar is nu op onopvallende wijze toch iets gemoderniseerd.
Hoe populair is de Toyota Yaris Cross precies?
Heel populair. De Yaris Cross is de bestverkochte Toyota van Europa, de bestverkochte B-segment-SUV van Europa, de meestgeproduceerde auto van Frankrijk (echt!) en de bestverkochte B-segment-SUV van Nederland.
En nu is het tijd voor een facelift?
De Yaris Cross bestaat nu zo'n vier jaar, maar Toyota durft het niet aan om veel aan het model te veranderen. Net als bij de reguliere Yaris blijft het bij een (vooral) technische update. Aan de buitenkant is er eigenlijk niets veranderd, tenzij je de nieuwe wielen, nieuwe lakkleuren en verdwenen blauwe accenten in de logo’s wil meetellen. Wie een ‘nieuwe’ Yaris Cross wil herkennen, moet echter vooral naar binnen kijken. Daar prijkt hoog op het dashboard Toyota’s nieuwste infotainmentsysteem, dat met de komst naar dit model nu in alle Toyota’s te vinden is. Het is niet mega-uitgebreid, maar wel snel en overzichtelijk. Met een vernieuwde app is het bovendien mogelijk om de auto op afstand voor te verwarmen of te -koelen, een prettige luxe. Het eveneens nieuwe, digitale 12,3-inch instrumentarium van de topversies vergt wat gewenning, maar is wel helemaal naar wens in te delen.
En daarvoor gaan jullie helemaal naar Mallorca om met de auto te rijden?
Nee, we gingen vooral voor de onzichtbare updates. De niet-hybride-1.5 verdwijnt en maakt plaats voor een 130 pk hybride, die als aanvulling op de bestaande Hybrid 115 in het gamma wordt geplaatst. Het verschil in vermogen is niet groot, maar door een krachtiger elektromotor, een anders afgestelde regelunit en flink meer koppel komt de 130 pk-versie met net wat meer gemak uit de startblokken. Het rauwe randje van de loop van de 1,5-liter driecilinder is er ook af, mede dankzij een extra trillingsdemper en betere geluidsisolatie. Dat bestaat onder meer uit dikkere voor- en zijruiten, zodat ook het windgeruis beter buiten wordt gehouden.
Toyota Yaris Cross
Is het effect van de wijzigingen aan de Yaris Cross in de praktijk te merken?
Onder vollast laat de motor zich nog steeds wel goed horen, maar storend is dat niet (meer). De Yaris Cross is en blijft bovendien een heel prettig rijdende auto, die een hoge mate van lichtvoetigheid en precisie combineert met raffinement en comfort. De wijze waarop de auto over korte, venijnige snelheidsdrempels rolt, is indrukwekkend, terwijl we in de heuvels van Mallorca toch ook prettig sturen met dit kleine, maar hoge model. Gewoon goed voor elkaar.
De achterbank is niet riant, de bagageruimte wel.
Welke Yaris Cross moet ik nu kiezen, de Hybrid 115 of de Hybrid 130?
Dat hangt vooral af van de gewenste uitrusting en natuurlijk het budget. Toyota biedt weliswaar twee aandrijflijnen aan in de Yaris Cross, maar geen vrije keuze. De ‘oude’ Hybrid 115 zit altijd in de goedkopere Active en First Edition, terwijl de Executive, GR Sport en Launch Edition altijd 130 pk krijgen. Als gevolg daarvan is het gat tussen de duurste Hybrid 115 en de goedkoopste Hybrid 130 vrij fors: €4.000. De Hybrid 130 kost minimaal 39 mille en dat is een heleboel geld, maar toch verwachten we dat de Yaris Cross zijn populariteit nog wel even kan volhouden. De auto rijdt goed en zit goed in elkaar, terwijl het lage verbruik en de royale garantievoorwaarden juist voor de doorgaans particuliere kopers in dit segment erg belangrijk zijn.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Launch Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.777 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.490 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 36 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.172 mm / 1.765 mm / 1.560 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.195 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 550 kg |
Banden | 215/50R18Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s |
Brandstofverbruik | 4,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 109 g/km |
Lezersreacties (70) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.