Test: Toyota Land Cruiser - indrukwekkend en nog altijd hardcore 4WD

Koning van de Atlas

57 reacties

Video

Een test van de nieuwe Toyota Land Cruiser doe je natuurlijk niet op de Veluwe. In het Atlasgebergte in Marokko rijden we de nieuwe Land Cruiser voor het eerst sinds hij helemaal klaar is voor de showroom.

Wat kun je met de nieuwe Land Cruiser in Nederland?

Weinig. Wanneer je niet op de weekmarkt staat met je notenkraam, geen wolven in het bos achterna moet zitten en geen bergen en woestijn in je achtertuin hebt. De nieuwe Land Cruiser is zichzelf gebleven en is dus een echte terreinauto met een ladderchassis. En dus ook vooral bedoeld als trekauto en rollend gereedschap voor alle ondergronden behalve straatstenen en asfalt.

Waar moeten we deze nieuwe Toyota Land Cruiser nu plaatsen?

Het model heeft een reputatie die staat als een huis en ze gaan in Japan niet over één nacht ijs als ze na veertien jaar weer eens een echt nieuwe versie presenteren. Daarom heeft Toyota alles uit de kast getrokken voor deze nieuwkomer want de Land Cruiser is alles waar het merk voor staat: betrouwbaar en onverwoestbaar.

Zien we hier en daar wat retro-elementen?

Jazeker. Toyota koos voor perfectionering van de techniek in een actueel, populair jasje: een beetje retro. Front en achterkant hebben kenmerken van eerdere generaties Land Cruiser. Hij ziet er van voren heel krachtig uit. De achterkant is wat anoniemer, maar klopt wel. Net als de Defender en de G- klasse doet de Land Cruiser ook mee met deze trend. Keito Moritsu, chief engineer van project ‘Nieuwe Land Cruiser’, had met betrekking tot het interieur als motto ‘keep it simple’. Want bij het offroaden ben je druk bezig en moet alles vanzelfsprekend zijn. Dat levert in de nieuwe LC een wat bedaagd dashboard op, maar het klopt wel. Hier is dus ook over nagedacht.

Welke motoren zijn leverbaar?

Fout. Enkelvoud graag. Er is maar één motor leverbaar in Nederland. We gingen onderweg met een 2,8-liter turbodiesel van 205 pk en 500 Nm die de vier wielen permanent aandrijft in de verhouding 40 procent van het vermogen naar de vooras, 60 naar achteren. Het verbruik volgens WLTP komt op een gemiddelde tussen 1 op 9,5 en 1 op 9,7, afhankelijk van de wielmaat. In andere markten zijn overigens wel benzinemotoren beschikbaar.

Worden er nog wel meer motoren in de Land Cruiser leverbaar?

Jazeker, in het derde kwartaal van volgend jaar, 2025, komt er ook in Nederland een mild-hybrid versie van de 2,8-liter viercilinder turbodiesel. Hoeveel die minder verbruikt is nog niet bekend. De reden dat die zo laat komt, is omdat ze er pas aan begonnen zijn nadat de 2,8 zonder elektrische ondersteuning klaar was. Het had simpelweg geen prioriteit.

Waar zit hem het onderscheidende van deze nieuwkomer?

Behalve dat de motor en 8-traps automatische bak zijn verfijnd zijn er drie bijzonderheden op te noemen. Het is de eerste Land Cruiser met elektrische stuurbekrachtiging. Onderdeel van het Multi-Terrain Select systeem, het systeem om besturing, demping, rem- en gaspedaal af te stemmen op het soort ondergrond, is nu een camera die ónder de auto meekijkt hoe de ondergrond eruit ziet. Voor heeft de nieuwe Land Cruiser een mechanisch ontkoppelbare stabilisatorstang die langere veerwegen mogelijk maakt voor de voorwielen als het echt heel ruig gaat worden.

Hoe rijdt de Land Cruiser in het terrein?

Imponerend wat deze auto kan. Toyota had een speciaal parcours voor ons uitgezet met een aantal proeven. Het nemen van twee diepe greppels, het klimmen en dalen op onverhard met stijg- en afdalingshoeken van 31 graden en het manoeuvreren op rotsachtige ondergrond. Natuurlijk zijn daarbij vooraf de grenzen opgezocht van wat de auto maximaal kan, maar evengoed: dat is
heel erg veel. Hellingen waarvan je je afvraagt ‘zouden we dat nou wel doen’ neemt hij moeiteloos. Door een sloot tot 70 cm diep kan de Land Cruiser ook.

Ingewikkeld om die aandrijflijn te bedienen?

Nee, zoals gezegd, lekker veel knoppen maken dat een kind de was kan doen. Het differentieel van de achteras kan gelockt worden, net als het middendifferentieel tussen voor- en achteras. Maar als je de Crawl Control inschakelt, dan hoef je alleen nog een snelheid in te stellen en dan beweegt de Land Cruiser voorzichtig voorwaarts. Ronduit gaaf was het lekker doorrijden op gravel. Dan kun je toch richting de 80-90 km/h op onverhard en dat begint in de verte op een rally te lijken. Daarbij krijgt de nieuwe Land Cruiser beste klappen te verduren als je bij die snelheid een put of steen meepakt. Maar natuurlijk geeft hij geen krimp.

Hoe rijdt de Land Cruiser op asfalt?

Ook prima, maar zoals gezegd, het is en blijft een terreinwagen en die haalt nooit het comfort en raffinement van een auto die als SUV is neergezet, maar wij maken ons geen zorgen als we met deze auto via de tolsnelweg naar Malaga moeten rijden. Kom maar door. Bij kick-down hoor je heus die turbodiesel wel aanzwellen, maar storend vonden we dat niet.

En dagelijks gebruik voor de boodschappen?

De auto is best hoog, dus in- en uitstappen is meer klauteren dan je misschien wilt. Binnen is er genoeg ruimte en we kwamen erachter dat we na zes uur onderweg te zijn geweest nog steeds de stoelen lekker vonden zitten. De auto is te bestellen als vijfzitter en als zevenzitter. De achterklep gaat naar boven toe open, en niet opzij.

Wat kost de nieuwe Toyota Land Cruiser?

Zet je schrap. De vanafprijs op geel kenteken is €180.995, inclusief btw enbpm. In 2025 komt daar door nieuwe bpm-tarieven nog eens €5.800 bij. Grijs kenteken is populair onder Land Cruiser kopers. Meer dan 80 procent van de Land Cruisers wordt als bedrijfsauto gekocht. Dat zal zo blijven. Dan kost de nieuwe €65.200 ex btw.

Zitten er bavianen in het Atlasgebergte in Marokko?

Jazeker! Je kan er ook wintersporten. Het is een prachtig gevarieerd landschap, op hoogte, waarbij je je afvraagt of je nog wel naar Zuid-Afrika door moet vliegen. In een prachtig stuk groen bos moesten we in de remmen voor een overstekende baviaan. In het bos zagen we er nog veel meer.
“Hierbij het verzoek om de bavianen niet te voeren, want anders krijgt elke Land Cruiser een troep bavianen achter zich aan.” Zo kregen we te horen ‘s ochtends bij de rijdersbriefing.

Signalement

Merk Toyota
Model Land Cruiser 250 2.8 D-4D First Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 169.686

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.755 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 3.000 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.925 mm / 1.980 mm / 1.935 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 2.310 kg
Laadvermogen 840 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden265/60R20Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h
Brandstofverbruik
CO2-uitstoot (WLTP) 277 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum