Test: Renault Symbioz – Waarom Renault hem niet had hoeven bouwen
Nog een cross-over?
101 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met de Symbioz introduceert Renault een SUV die tussen de kleine Captur en de grote Austral invalt, maar daar heeft het merk het al een SUV: de Arkana. Is dit dus echt een nieuwe auto of een variant op een bestaand thema? Een test moet het uitwijzen.
Wat voor auto is de Renault Symbioz in deze test?
Heel oneerbiedig gezegd is de Renault Symbioz een Captur met een rugzak. Bij de maatvoering weijkt eigenlijk alleen de lengte af van de Captur. De breedte, hoogte, wielbasis en zelfs veel van de interieurmaten die Renault opgeeft, zijn identiek en de Renault Symbioz staat op hetzelfde platform. En om het nog wat verwarrender te maken, bestaat er al een SUV die op het platform van de Captur staat, maar tussen die auto en de Austral invalt als het om maatvoering gaat: de Arkana. Kortom, op papier is het allemaal een beetje verwarrend.
Hoe ruim is het interieur van de Renault Symbioz?
Best ruim. De extra lengte van de Renault Symbioz komt vooral ten goede aan de bagageruimte, zo blijkt uit de test. Die groeit van een inhoud van 294 liter in de Captur naar 434 liter in de Symbioz. Dat is met de standaard verschuifbare achterbank in de achterste positie, dus hij is uit te breiden, net als bij de Captur. Overigens constateren we tijdens de test ook dat de hoofdruimte wat rianter is, omdat de daklijn verder doorloopt. Helemaal voorin is het bekende kost, wat op zich goed nieuws is. Renault heeft de ergonomie van het centrale touchscreen inmiddels goed op orde en omdat het draait op Google-software heb je standaard een van de beste navigatiesystemen ter wereld. De prijs daarvoor is uiteraard dat je wel in het Google-netwerk zit. Ergonomisch is het systeem prima in orde en het reageert snel op aanraking. Daarbij zijn er nog voldoende fysieke knoppen om snel te komen waar je wezen moet. Het instrumentarium is uiteraard volledig digitaal en redelijk flexibel, net als bij de Captur.
Verschuifbare achterbank. Handig, en standaard.
Welke motoren zijn er in de Renault Symbioz?
Er is een full hybrid Renault Symbioz en die figureert in deze test, want het is de enige optie. Het gaat dan om het inmiddels bekende en tamelijk ingewikkelde systeem uit de Captur en Clio. Een 94 pk sterkte 1.6-viercilinder-benzinemotor zit gekoppeld aan een vierbak die kan schakelen met behulp van een elektromotor die tevens dienstdoet als generator. Er is geen koppeling, dus de 1.6 kan alleen aandrijven als de wielen al draaien. Het wegrijden gebeurt altijd op de tweede, 93 pk sterke elektromotor, die een eigen transmissie met twee versnellingen heeft. Inmiddels kennen we het systeem en hoewel het meestal adequaat functioneert, kan het bij vlagen nogal wispelturig zijn. Dan begint de 1.6 bij een constante, lage snelheid bijvoorbeeld ineens heel hard te draaien om energie op te wekken. Dat voelt alsof je rondrijdt in een te lage versnelling. Of bij grote vermogensvraag moeten de twee motoren opeens heel lang overleggen over elke er nu precies gaat reageren. Het beste is om niet te snel ervandoor te willen. Dan werkt het systeem mooi soepel en we weten dat het dan ook een zuinige aandrijflijn is.
Komt de Renault Symbioz je vanbinnen bekend voor? Dat zou best kunnen...
Hoe komt het onderstel van de Renault Symbioz uit de test?
Omdat de Renault Symbioz rust op het onderstel van de Captur is de rijervaring ook grotendeels hetzelfde. Dat betekent dat de Symbioz vooral gericht is op comfort en voorspelbaarheid. Er is heus voldoende grip om in een gemeen knijpende bocht niet meteen in de greppel te verdwijnen en meer dynamiek heb je in dit segment ook eigenlijk niet nodig. Soepele veren, een lichte besturing, het past allemaal prima in het plaatje van een comfortabele allemansvriend. Overigens sluit het dan weer niet helemaal aan bij de claim van Renault dat dit een rasechte C-segment-auto zou zijn. Dan verwachten we toch net iets meer raffinement op slecht wegdek. En als we dan toch aan het klagen zijn: de nogal fors uitgevallen C-stijl is tijdens het rijden best hinderlijk. Het zorgt er namelijk voor dat er aanzienlijke dode hoeken ontstaan en dat is voor een stads-SUV bepaald geen positieve eigenschap.
Hoe duur is de Renault Symbioz?
De Renault Symbioz is er vanaf zo’n 36 mille voor de basisuitvoering en voor een redelijk complete versie betaal je ongeveer €2.000 meer. Daarmee komt de Renault Symbioz in een nogal druk deel van de markt, niet in de laatste plaats omdat de Renault Arkana bijna hetzelfde kost en bijna hetzelfde kan. En waar dan precies de meerwaarde zit? Wij zijn er nog niet helemaal uit.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Symbioz full hybrid 145 esprit Alpine |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.595 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 255 Nm bij 3.200 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 48 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.413 mm / 1.797 mm / 1.575 mm |
Wielbasis | 2.638 mm |
Massa leeg | 1.398 kg |
Laadvermogen | 527 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 745 kg |
Banden | 225/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s |
Brandstofverbruik | 4,7 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 105 g/km |
Lezersreacties (101) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.