Test: Renault Austral - Hybride aandrijflijn weet niet altijd te overtuigen
De Austral gaat Vidal
16 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Meestal gaat het ontwerp van een auto pas na een jaar of drie tot vier terug naar de tekentafel om hem op te frissen voor de tweede helft van zijn carrière. Zo niet bij de Renault Austal, - de opvolger van de Kadjar - die iets meer dan twee jaar na zijn marktintroductie het nieuwe familiegezicht krijgt aangemeten. Renault grijpt het moment aan voor diverse veranderingen en verbeteringen aan de Austral, waarvan er inmiddels 200.000 zijn verkocht.
Waarom nu al een facelift voor de Renault Austral?
Zoals je misschien weet, kreeg de Renault Clio in het voorjaar van 2023 als eerste het nieuwe familiegezicht. Daar is designchef Gilles Vidal (ex Peugeot, sinds 2020 bij Renault) grotendeels verantwoordelijk voor. Die facelift was niet zo lang nadat de Renault Austral zijn debuut beleefde. Van de Austral bestaat een verlengde versie, die is tot de nieuwe Espace gedoopt. Die kreeg eerder dit jaar al een schoonheidsbehandeling en verslaat daarmee zelfs de Austral, qua snelheid. In ieder geval is het programma nu op to date, met uitzondering van de Arkana, die waarschijnlijk het nieuwe front niet meer krijgt.
Hoe moet ik deze Renault plaatsen?
We kunnen ons voorstellen dat je het overzicht een beetje kwijt bent qua namen en modellen bij Renault. De keuze in modellen met een hoge instap, zeg maar de SUV’s en crossovers, is enorm bij het Franse merk. Laten we ze even opnoemen, in volgorde van formaat: de Captur, de Symbioz, de Arkana (coupé) de Austral, de Espace en de Rafale (coupé). En dan zijn er nog de elektrische Scénic en de onlangs geïntroduceerde R4. De Austral is 4,53 meter lang, de Captur meet 4,24 meter, de Symbioz ziet daar net zijn 4,41 meter mooi tussenin.
Wat is er nieuw aan de Renault Austral?
Aan het front zijn de motorkap, de bumper en de grille nieuw en springen de dagrijlampen op de hoeken meteen in het oog. Samen vormen ze het merklogo. De achterkant van de vernieuwde Renault Austral kreeg nieuwe lichtunits die in een punt uitlopen en niet met elkaar zijn verbonden. In het interieur past Renault nieuwe bekledingsstoffen toe, zijn de voorstoelen verbeterd en er is extra aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Verder zien we aan de a-stijl een knobbel met daarin de ‘oogjes’ die de bestuurder monitoren en die dankzij gezichtsherkenning al je persoonlijke profielen instellen na het instappen. Niet zichtbaar zijn de andere schokdempers en de verbeterde ophanging van de motor.
Is het altijd een hybride?
Er zijn twee types aandrijflijn beschikbaar voor de Renault Austral. Ten eerste een 1,3-literviercilinder, gekoppeld aan een continu variabele transmissie (CVT), die als X-Tronic door het leven gaat. We hebben het hier over een milde hybride. Dan is er de echte hybride, met een 1,2-literdriecilinder en een 50 pk sterke elektromotor. Net als de 1.3, heeft ook deze motor een starter/generator die voor een beetje extra assistentie zorgt en de rol van de startmotor en de dynamo vervult.
Nieuwe stoffen in het interieur en de stoelen zijn verbeterd.
Zwakkere versie mag meer trekken
Kijken we naar de specificaties van beide aandrijfvormen, dan valt op dat de versie met 158 pk (de 1.3 mild hybrid) een koppel heeft van 270 Nm en de volledig hybride levert met zijn 200 pk weliswaar meer vermogen, maar heeft een maximaal koppel van 205 Nm. Blijkbaar is de hybride minder geschikt voor een zware aanhanger, gezien zijn maximale trekgewicht van 1.500 kg, tegen 1.800 kg voor de ogenschijnlijk zwakker gemotoriseerde Austral.
Standaarduitrusting in de basis al compleet
Alleen van de volledig hybride bestaat een instapmodel met de naam Evolution. Die is uiterlijk te herkennen aan de 18-inchwielen en in het interieur aan het multimediascherm dat 9 inch groot is, in plaats van 12 inch. Zaken als adaptieve cruise control, parkeersensoren voor en achter, led-koplampen en -achterlichten zijn standaard. Daarna komt de techno, die op 19-inchwielen rolt en het grote scherm heeft. De Iconic Esprit Alpine - een hele mond vol - is het topmodel en staat op 20 inch, heeft o.a. Elektrisch verstel- en verwarmbare stoelen, een elektrisch bedienbare achterklep, een verschuifbare achterbank en een sportievere aankleding.
De afstand tussen de stengels is vergroot om vergissing te voorkomen.
Wat zijn de concurrenten van de Renault Austral?
In zijn prijs- en grootteklasse komt de Renault Austral de nodige concurrenten tegen, ook plug in-hybrides. Uit eigen land zijn dat de Peugeot 3008 en de Citroën C5 Aircross. Verder zien we de Kia Sportage, de Hyundai Tucson, de Ford Kuga en de Nissan Qashqai in dit speelveld. En dan heeft het merk zelf nog de nodige alternatieven in de showroom staan. Zoals de iets kleinere en ook iets goedkopere Symbioz die net een nieuwe hybride aandrijflijn met 1,8-litermotor heeft gekregen. Of wat te denken van de volledig elektrische Scénic, mocht je de overstap naar elektrisch toch al overwegen.
Twee motoren, twee transmissies
Voor deze eerste kennismaking met de vernieuwde Renault Austral rijden we met de hybride, al was het maar omdat het feitelijk de meest logische keuze is, tenzij je dat extra trekgewicht echt nodig hebt. Uiteraard is de hybride zuiniger dan de andere versie en dankzij zijn lagere CO2-uitstoot scheelt dat zo’n € 6.000 aan BPM.
De voorwielen worden aangedreven door de elektromotor, de brandstofmotor of een combinatie van die twee. Met een bijzonder type transmissie: vier versnellingen voor de brandstofmotor en 2 voor de elektromotor. De software verder is verbeterd, maar nog altijd voel je af en toe een momentje van twijfel. Wegrijden gaat vrijwel altijd elektrisch en eenmaal op snelheid neemt de elektromotor het vaak over, gevoed door een 2 kWh grote accu. Voeg daarbij het schakelwerk van de twee motoren en je begrijpt dat er veel gaande is. Ga je vol op het gas, dan is er enige twijfel en een matige acceleratie, zelfs in de sportmodus. Verder is het een prettige hybride die gericht is op een laag verbruik. De besturing werkt met veel precisie en het onderstel is eerder sportief dan comfortabel. De bochtige bergwegen die we rijden, blijken niet zo goed samen te gaan met de Michelin e.Premacy. Gaat het een beetje hard, dan begint de Austral al over zijn voorwielen weg te glijden.
De hybride heeft een kofferruimte van 448 liter en de mild-hybrid 517 liter.
Is de vernieuwde Renault Austral duurder?
Door het uitvallen van de handgeschakelde instapversie ben je nu bijna drieduizend euro meer kwijt om eigenaar te worden van een Renault Austral. Het feest begint bij € 42.990 voor de 200 pk sterke Austral hybride. De techno is niet in prijs gestegen. De Iconic Esprit Alpine is nu het topmodel en komt in plaats van de Techno Esprit Alpine. In het geval van de 160 X-tronic ben je dan € 1.300 meer kwijt, maar bij de E-Tech 200 is dat juist € 1.500 minder geworden en kost hij met zijn prijs van € 47.490 hetzelfde als de gelijk uitgeruste Austral met 158 pk.
Nieuw is deze camera met gezichtsherkenning die te koppelen is aan je rij-profiel.