Test: Peugeot e-3008 - Stevige Franse slag

Peugeot noemt de nieuwe 3008 een SUV-fastback

172 reacties

Video

Tien jaar geleden betaalde je bij Tesla nog een kleine tachtig mille voor 500 km elektrische actieradius en had Peugeot slechts de €30.000 kostende Ion met een 14,5-kWh accu in de aanbieding. De verse e-3008 belooft meer dan 500 km bereik en er komt zelfs een versie die bijna 700 km haalt. Benieuwd waar we over tien jaar staan, maar nu eerst op pad met deze nieuweling.

Waarom geen versie met een nog kleinere accu?

Actieradius en aanschafprijs zijn voor de brandstofrijders van nu toch wel de belangrijkste redenen om niet over te lopen naar het EV-kamp. Goedkoop is een auto met accu’s inderdaad nog steeds niet, maar je hoeft je doorgaans geen zorgen te maken of je ’s avonds nog thuiskomt. Van een techneut bij Peugeot horen we dat er bewust voor is gekozen om de e-3008 – de eerste auto op het nieuwe SLTA-platform - niet met minder accucapaciteit dan 73 kWh te leveren. Dat mag weliswaar een aantrekkelijke basisprijs opleveren, voor de acceptatie van de EV werkt een beperkt bereik juist averechts. Voor de productie van de accu’s is Peugeot samen met Mercedes-Benz en Total een samenwerkingsverband aangegaan onder de naam ACC (Automotive Cells Co) met onder meer een grote fabriek in Frankrijk.

Waar wordt de Peugeot e-3008 gebouwd?

De elektromotor en de transmissie komen eveneens van eigen bodem en de auto zelf wordt in Sochaux gebouwd. Toch heeft de e-3008 die wij rijden nog een accu van BYD aan boord, pas vanaf eind dit jaar ligt het pakket van ACC in de bodem. Begin 2025 komt dan de e-3008 met een accucapaciteit van maar liefst 98 kWh (voorwielaandrijving, 230 pk), vrij uniek in dit segment. We schatten een meerprijs van rond de €5.000 voor die variant, afgaande op de bedragen die andere merken voor een vergelijkbare hoeveelheid extra kWh’s rekent. Het model met twee motoren komt ook volgend jaar. Die heeft 320 pk, in combinatie met de 73-kWh accu.

Is de nieuwe 3008 groter dan zijn voorganger?

Door de schuin aflopende daklijn ziet de nieuwe 3008 eruit als een coupé, het merk spreekt zelf van een SUV-fastback. Hij is twee centimeter hoger dan zijn voorganger en met 1,90 meter zelfs een flink stuk breder. De merknaam staat voluit geschreven op de achterklep, een wisser ontbreekt achterop. We kiezen voor de introductiekleur ‘Bleu Obsession’ die zonder meerprijs wordt geleverd. In combinatie met de expressieve vormgeving maakt deze felblauwe tint de 3008 tussen al het grijs en zwart zeer present en onderscheidend. Van het interieur is zo mogelijk nóg meer werk gemaakt, we zijn het inmiddels gewend van Peugeot.

Hoe zit je in de nieuwe 3008?

Al die inspanningen leiden niet tot een wanstaltige of gekunstelde bedoening, integendeel zelfs. Of het nu de vormgeving, de materialen, de afwerking of de functionaliteit betreft; alles klopt binnen in de 3008. Oké, het is even wennen aan het kleine stuur, als onderdeel van de i-Cockpit, maar verder zit je als bestuurder veilig genesteld in je eigen cocon. Op een zetel met het bekende Duitse AGR-label (Aktion Gesunder Rücken) met een licht gebogen, 21-inch scherm in je blikveld. Het zweeft als het ware boven het dashboard en in het linker gedeelte vind je alle bestuurdersinformatie, in het rechterdeel zaken als navigatie, audio, klimaatregeling, apps en alle instellingen.

Berekent de navigatie ook de laadstops?

Een andere noviteit is het tweede, kleine scherm met de zogeheten ‘i-toggles’. Het is standaard op de GT en tegen meerprijs leverbaar op de Allure. Zie het als een gedigitaliseerd knoppencluster, dat ook nog eens zelfs programmeerbaar is. Zo heb je snel toegang tot je favoriete menu. Bijvoorbeeld dat van de rijhulpsystemen, om die vermaledijde snelheidswaarschuwing het zwijgen op te leggen. Het navigatiesysteem berekent lange trips inclusief laadstops, waarin je zelfs de nodige parameters kunt instellen. Voorverwarmen van de accu om sneller te kunnen laden kan pas vanaf een volgende update, zo horen we.

Is one pedal driving mogelijk?

De drukknoppen om de rijrichting te selecteren zitten nu naast de startknop en dus niet meer op de middenconsole, wat de meest logische positie is. We zien nieuwe, fraaiere stengels aan de stuurkolom en de aloude bedieningssatelliet voor de cruisecontrol maakte plaats voor knopjes op het stuur. Die ogen door de hoogglanslak als aanraakknoppen, je moet ze als vanouds gewoon indrukken. Waar we bij Stellantis gewend zijn aan een B-modus voor regeneratief remmen, gaat dat in de e-3008 met flippers aan het stuur. Er is keuze uit drie niveau’s, de sterkste mate is nog altijd geen one pedal, maar komt aardig dicht in de buurt. Daarnaast nog de keuze uit drie rijmodi: Eco (125 kW), Normal (140 kW) en Sport (157 kW). In het laatste geval voelt de besturing iets zwaarder aan.

Hoe rijdt de e-3008?

Goed, een EV met voorwielaandrijving, hoe pakt dat uit? Om daar achter te komen, kiezen we meteen maar voor de rijmodus sport, zodat we over het volledige koppel en vermogen beschikken. De voortrein gaat er goed mee om, zo blijkt al snel. Waarbij we aantekenen dat de respons van het gaspedaal vrij mild is. Er is aan de voorkant al sprake van enige dosering. Hoe dan ook, geen heftige aandrijfreacties in het stuur en geen doorslaande voorwielen bij snel accelereren. De besturing werkt bovengemiddeld direct, wat goed combineert met het kleine stuur. De vering is niet op en top Peugeot, daar wreekt het hoge gewicht zich soms een beetje, hoewel hij toch comfortabel aanvoelt. Neemt niet weg dat je met plezier bochten rondt, zo merkten we tijdens de eerste testkilometers.

Wat zijn de concurrenten van de Peugeot e-3008?

Wat bijdraagt aan het rijcomfort is het lage geluidsniveau en uiteraard de fijne zitpositie. De ruimte op de achterbank is voor iemand met een lengte van 1,90 m aan de krappe kant. De kofferbak heeft een inhoud van 520 liter, een opbergvak onder de motorkap ontbeert de e-3008. Iets zinnigs over de actieradius kunnen we na zo’n eerste kennismaking nooit zeggen, maar zelfs als zou het tussen de 400 en 450 km zijn in de praktijk, dan is dat ruim voldoende. De e-3008 laat een goede indruk achter na deze eerste kennismaking, maar heeft in deze prijsklasse geduchte concurrentie in de vorm van de onvermijdelijke Tesla Model Y en daarnaast onder meer de Volvo EC40, Skoda Eyaq Coupé en Nissan Ariya. Vanaf mei staat hij in de showroom.

Signalement

Merk Peugeot
Model e-3008 GT 73kWh 210
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 48.515

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 157 kW / 210 pk
Maximaal koppel 343 Nm
Accu capaciteit (bruto) 77 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.542 mm / 1.895 mm / 1.641 mm
Wielbasis 2.739 mm
Massa leeg 2.083 kg
Laadvermogen 557 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 750 kg
Banden235/50R20Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s
Stroomverbruik (WLTP) 16,8 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 526 km

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (172) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum