Test: Opel Grandland 1.6 Turbo Plug-in Hybrid - Is deeltijdstekkeren een goed idee?

Elektrische Grandland is slechts duizend euro duurder

66 reacties

Video

In oktober vorig jaar maakten we kennis met de nieuwe Opel Grandland en reden toen met de elektrische versie. Nu is het de eer aan de grootste Opel om als eerste auto binnen Stellantis gebruik te maken van de vernieuwde plug-in hybride aandrijflijn. Nieuwe transmissie, grotere accu, minder uitstoot. Maar is deeltijdstekkeren in dit geval wel zo’n goed idee?

Is de nieuwe Grandland groter dan de vorige?

In een ver verleden was de Diplomat met 5,4-liter V8 de grootste auto van Opel, toen nog onder de vleugels van GM. Nu is de Grandland het vlaggenschip. De eerste generatie, die al samen met PSA werd ontwikkeld, maakte een kleine acht jaar geleden als Grandland X zijn debuut. Tegelijk met de facelift in 2021 verdween de X en kreeg ook deze Opel het nieuwe Vizor-front. Met zijn lengte van 4,65 meter overtreft de huidige zijn voorganger met 17 centimeter, in de breedte en lengte is er respectievelijk 5 en 6 centimeter bijgekomen. Wat betreft zijn formaat plaatst hij zich tussen stalgenoten Peugeot 3008 en 5008. Een versie met een derde zitrij is er niet, in tegenstelling tot de kleinere Frontera.

a href=

Komt er een Grandland met 4WD?

De volledig elektrische Grandland is nieuw, de 136-pk hybride kennen we al een poosje. De stekkerhybride met 1,6-literturbo vervangt de vorige met 224 pk en 300 pk. Die laatste heeft 4WD. Op de vraag of er nu weer een versie met aandrijving op alle wielen komt, krijgen we als antwoord dat de elektrische Grandland daar geschikter voor is. De Peugeot e-3008 en e-5008 komen binnenkort met een motor op de voor- en achterwielen op de markt, dus lijkt het logisch dat Opel volgt. De verbrandingsmotor is een doorontwikkeling van de vorige en werkt nu volgens het Miller Cycle-principe. Bij die term denk je misschien meteen aan de Xedos 9 2.3 uit de jaren 90, waarvan het merk claimde dat deze V6 de prestaties van een 3-liter combineert met het verbruik van een 2,0–liter. Ook de driecilinder 1.2 mildhybride maakt gebruik van deze techniek. Dit motorprincipe vereist de hulp van een turbo of een elektromotor, de stekker-Grandland heeft beide.

Hoeveel vermogen heeft deze plug-in hybrid?

De viercilinder levert 150 pk en 300 Nm, de elektromotor is goed voor nog eens 125 pk en eveneens 300 Nm. Dat levert een systeemvermogen op van 195 pk en 350 Nm aan koppel. De kracht gaat naar de voorwielen via een nieuw type transmissie met geïntegreerde elektromotor die als eDCT door het leven gaat. Een zeventraps automaat met dubbele koppeling, voorheen was dat een 8-traps met conventionele koppelomvormer. De efficiëntere verbrandingsmotor en de iets sterkere elektromotor leveren een lager benzineverbruik op, de toegenomen accucapaciteit vergroot de elektrische actieradius. Was dat voorheen nog 57 kilometer, nu kom je dertig kilometer verder met 17,9 kWh (netto).
Een startmotor of dynamo heeft de Grandland PHEV niet, die taak neemt de elektromotor over, die ook voor de aandrijving zorgt. Nog meer over de techniek: de turbo heeft een variabele geometrie en de oliepomp werkt met variabele druk. Stel, je vraagt ineens veel vermogen van de nog koude brandstofmotor, dan wordt de oliedruk tijdelijk verhoogd om toch voor goede smering te zorgen.

Opel Grandland Plug-in Hybrid

Hoeveel elektrische kilometers haal je?

We starten met een volle accu en in de rijmodus hybrid vertrek je dan elektrisch. De elektromotor levert genoeg kracht om mee te komen in het verkeer en zolang je het gaspedaal niet al te ver intrapt, houdt de viercilinder zich gedeisd. In principe rijd je dan de accu zo goed als leeg, tenzij je via de functie e-save er voor kiest om een bepaald percentage voor later te bewaren. Na iets meer dan zestig kilometer is de accu leeg. Een groot deel daarvan ging over de snelweg, dan gaat het iets harder met de kW’s. Opel belooft een elektrische stadsactieradius van 110 kilometer. De verbrandingsmotor neemt het over, maar toch rijden we nog steeds hele stukken elektrisch, ook al zien we nul procent in het scherm.

Hoe rijdt de nieuwe Opel Grandland?

Weg van de snelweg, op een bochtig traject, gaan we even op de sportieve toer. Dan moet de 1.6 turbo vol aan de bak en dat is te horen. Het valt ook niet mee om een auto die 1,9 ton weegt snel vooruit te stuwen. De zeventraps automaat schakelt zoals je dat van een moderne transmissie met dubbele koppeling mag verwachten. Snel en schokvrij. Of je neemt met de flippers aan het stuur de regie zelf even over. Remmen op de elektromotor kan, je laadt dan meteen de accu op. Kwestie van het knopje met de B indrukken en het recupereren kan beginnen. Uiteraard doet hij dat ook als je het rempedaal met beleid intrapt. De Grandland is vrij stevig geveerd en gedempt, dat maakt hem op asfalt goed handelbaar. Om het comfort te testen, pakken we een zandweggetje vol gaten. Daar bewijzen de mechanische FSD-dempers hun nut. Naarmate de zuigers sneller bewegen, zorgt een extra klepje in de demper ervoor dat de demping minder wordt. Zo kan de veer beter zijn werk doen en worden de inzittenden niet door elkaar geschud.

Opel Grandland Plug-in Hybrid

Wat kost de Grandland als PHEV?

De Grandland biedt als plug-in hybride een goede mix van een brandstofauto en een EV. Hij is er als Edition vanaf €44.999, dat is twee mille meer dan de gewone hybride met driecilindermotor en 136 pk. Echter, voor slechts duizend euro meer dan de plug-in heb je de volledig elektrische versie die 300 kg minder mag trekken. Die is dit jaar en de komende jaren voordeliger in de mrb en de bijtelling, voordeliger in onderhoud en zeker bij thuis laden voordeliger om te rijden. Toch iets om serieus in overweging te nemen.

Signalement

Merk Opel
Model Grandland 1.6 Turbo Plug-in Hybrid Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 43.999

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 143 kW / 195 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 2.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 18 kWh
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.650 mm / 1.905 mm / 1.665 mm
Wielbasis 2.784 mm
Massa leeg 1.896 kg
Laadvermogen 564 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden235/55R19Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s
Brandstofverbruik 0,9 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 20 g/km

PRIVATE LEASE Opel Grandland

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum