Test: Nio EL8 - De eerste tweede generatie
Nio met zes zitplaatsen
47 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ook als nieuwe autofabrikant krijg je er vroeg of laat mee te maken: modellen moeten vervangen worden. Bij Nio gebeurt dat nu al, en maakt de ES8 plaats voor de EL8.
De Nio ES8? Was die er dan?
Jazeker. In 2017 was de ES8 Nio’s eerste ‘normale’ model, nadat het Chinese EV-merk een jaar eerder van start ging met de heftige hypercar EP9. De ES8 heeft Nederland nooit bereikt, maar was in Noorwegen gewoon leverbaar. Dat zijn opvolger ‘EL8’ heet, heeft alles te maken met het feit dat SUV’s van Nio hier inmiddels allemaal met EL worden aangeduid. Audi was niet zo gecharmeerd van de combinatie van een S en een cijfer, die ze in Ingolstadt eveneens graag gebruiken, en dwong Nio tot het hanteren van andere namen. Maar de EL8 is wel degelijk de opvolger van de ES8, en als zodanig Nio’s nieuwe vlaggenschip.
Nio ES8, gepresenteerd in 2017.
Hoe verhoudt de Nio EL8 zich tot andere Nio's?
De Nio EL6 is van BMW X3-formaat, de EL7 ziet Nio als een X5-concurrent en dat maakt van de EL8 bijna automatisch een X7-rivaal. Met zijn lengte van 5,10 meter komt hij nog een centimeter of 8 tekort ten opzichte van die BMW, maar een Mercedes EQS SUV – ook elektrisch – is nagenoeg even lang. Aan de buitenzijde lijkt de EL8 als twee druppels water op zijn kleinere broertjes, grappig genoeg met name op de EL6. Daarmee deelt hij zijn separate kentekenplaat-luifel achter en de in de dakspoiler verstopte ruitenwisser. Toch staat de EL8 wel degelijk op zichzelf en zijn niet alleen de verlichtingsunits, maar ook de bumpers net even anders dan bij de kleinere SUV's van Nio. Het belangrijkste onderscheid zit binnen, want daar heeft de Nio EL8 als enige drie zitrijen en zes zitplaatsen. Standaard!
Zes zitplaatsen? Geen zeven, dus?
Klopt, want op alle rijen vond Nio twee plaatsen wel genoeg. Tussen de stoelen op rij twee zit normaliter niets, maar bij de nog luxere Executive-versie is er een uitgebreide console met bekerhouders, draadloze telefoonladers en een vakje met een koel- en verwarmingsfunctie te vinden. Jawel: verwarming, die je afhaalmaaltijd onderweg naar huis keurig op 50 graden Celsius houdt. Dat kost vast een hoop stroom, maar is een leuke vondst die best handig kan zijn.
Hoe ruim is de Nio EL8?
Helemaal achterin is het niet riant, maar is het ook voor niet al te lange volwassen best even uit te houden. Bekerhouders, usb-c-poorten en een eigen klimaatzone houden het hier aangenaam. Op de tweede zitrij treffen we twee elektrisch verstelbare stoelen aan, maar die zitten niet zo riant als gehoopt. De rugleuning kan niet plat genoeg en de stoel niet ver genoeg naar achteren voor een echt royale zit. Wie dat wil, kan met een druk op de knop de stoel voorin omklappen en wél heerlijk achterover zakken, maar dat kan dus alleen bij stilstand en/of achter een lege voorste passagiersstoel. Achter de derde zitrij kun je nog 265 liter bagage kwijt. Het omklappen van de leuning gaat elektrisch en dan gaat er 810 liter achter rij twee. Dat is fors, maar hier blijft het bij. De middelste stoelen kunnen helaas niet plat (wel iets naar voren) en een bagageruimte in de neus ontbreekt.
810 liter achter de niet-omklapbare tweede zitrij.
Nio beschouwt zichzelf als een premiummerk. Is dat te zien aan de EL8?
Net als de buitenzijde vertoont het interieur veel overeenkomsten met dat van andere Nio’s, maar dat is geen schande. Ook hier straalt het geheel rust uit, terwijl het toch een fris en modern binnenste is. Smaakvol kleurgebruik, dito – indirect – sfeerlicht en een goede bouwkwaliteit dragen bij aan het hoogwaardige gevoel, al zijn er in dit prijssegment auto’s waarin we meer mooie details aantreffen.
Hoe zit het met de bediening van de Nio EL8?
De bediening geschiedt grotendeels via het touchscreen, dat in zijn uitstraling en indeling erg Tesla-achtig overkomt. Dat is goed nieuws, want net als bij Tesla werkt het allemaal prima. Nio lijkt continu bezig te zijn met updates en verbeteringen, wat zich onder meer uit in meer bedieningsgemak en minder bemoeizucht dan voorheen.
Dit zwarte interieur is één van de drie opties, beige en bruin kan ook.
Onderscheidt de Nio EL8 zich op technisch vlak van andere Nio's?
Ja en nee. Nio verdeelt zijn modellen onder in twee groepen, en die delen allemaal een platform en een aandrijflijn. De EL8 heeft dus net als de eveneens forse ET7 en EL7 twee elektromotoren die samen 634 pk en 850 Nm leveren, brute kracht dus. Voor maximale prestaties moet de aandrijving wel in de sportstand staan, wat onherroepelijk gekoppeld is aan een nerveuze stroomrespons en een harder afgesteld onderstel. In de reguliere comfortmodus is hij aanzienlijk minder snel – van 0 naar 100 in een seconde of 7 – dus al die kracht benut je in de praktijk niet vaak.
Hoe rijdt de Nio EL8?
De stoelen voorin zijn oké, maar voor dit segment houdt de verstelbaarheid niet over. De zitpositie is evengoed prettig en we krijgen dat king-of-the-road-gevoel waarop je in zo’n groot bakbeest toch hoopt. Hij is verder stil en comfortabel, mede dankzij het standaard luchtgeveerde onderstel. Toch kan die luchtvering verfijnder. Met name korte oneffenheden verwerkt de Chinees op een wat bonkerige, rumoerige manier, wat enigszins afbreuk doet aan het gevoel van weelde. De besturing is licht en vrij indirect, maar dat past wel bij zo’n hoge, zware auto.
Hoe zit het met de actieradius van de Nio EL8?
Net als alle andere Nio's kun je kiezen tussen accupakketten met 75 en 100 kWh. Die uniformiteit is nodig om het wisselen van accupakketten overzichtelijk te houden, maar 75 kWh is eigenlijk te krap bemeten voor de EL8. Hij komt er zelfs op papier maar 390 kilometer ver mee, veel te weinig voor een auto van deze statuur. De 100-kWh accu levert weliswaar een actieradius van 510 kilometer op, maar concurrenten als de Volvo EX90 en Mercedes EQS SUV presteren aanzienlijk beter. Snelladen gaat in de EL8 onder de juiste omstandigheden met maximaal 240 kW en dat is een record voor Nio. Het snelst blijft een accuwissel bij één van Nio’s Swap Stations, hetgeen betekent dat je afhankelijk van de gekozen accu maandelijks een bedrag van €169 of €289 aftikt voor de accuhuur.
De console achterin kan koelen en verwarmen en hoort bij de EL8 Executive. Het gigantische panoramadak kan open.
Rekening houden met die maandbedragen, dus. Wat betaal je verder voor een Nio EL8?
De auto zelf kost €78.900, voor de nog luxere Executive met die console tussen de stoelen is dat €83.900. Daarbovenop betaal je nog voor kleuren, wielen en het 'Nomi Mate'-hoofdje bovenop het dashboard. Liever geen maandbedrag? Dat kan, maar daarmee verlies je behalve de swapmogelijkheid ook veel geld. Met de 75-kWh accu kost de EL8 minimaal €90.900, met de 100-kWh versie €99.900. Nog altijd niet onredelijk voor een luxe elektrische premium-SUV met drie zitrijen, maar zeker niet goedkoop.
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.