Test: Mini Cooper Cabrio S - Open sensatie maar had stiller en stijver gekund
Voorzomeren
Het klinkt misschien gek, maar de Mini Cooper Cabrio S is een van de goedkoopste cabriolets op de markt. Nu je voor een vierzits cabrio steeds vaker veroordeeld bent tot peperdure sportwagens, ontdek je pas hoe betaalbaar de ‘smiles per mile’ van de nieuwe Mini Cooper Cabrio S eigenlijk zijn.
Het klinkt simpel, maar wat voor auto is deze Mini Cooper Cabrio S in deze test precies?
Met de introductie van de nieuwe Mini Cooper Cabrio hebben nu alle Mini’s de toevoeging ‘Cooper’ gekregen, een naam die tot voor kort stond voor specifieke motoriseringen. De Mini is er nu dus als elektrisch model als Mini Cooper E of SE en met verbrandingsmotor als Cooper C en Cooper S. De Cooper met benzinemotor is er als driedeurs en vijfdeurs hatchback en nu dus ook als Cabrio. Het model wordt - ongetwijfeld tot vreugde van de Engelsen - weer compleet in Engeland gebouwd, terwijl de vorige Mini nog niet al zo lang geleden in het Nederlandse Born van de band liep. De fabriek in Swindon produceert onder andere de plaatdelen en de vernieuwde viercilinder benzinemotoren worden gebouwd in North Warwickshire. In de Mini-fabriek in Oxford worden de carrosserieën geproduceerd en vinden het spuitwerk en de eindmontage plaats.
Zoals te verwachten is aan de herkenbare basisvorm van de Cabrio weinig veranderd. Wel is de buitenzijde minder druk. Zo verdween de luchtinlaat bovenop de motorkap, wat mogelijk is door een verbeterd koelsysteem, en zijn allerlei frutsels verwijderd, zoals de letter S aan de zijkant. De Mini Cooper Cabrio heeft nu nu het nieuwe front dat eerder op de Cooper C en S verscheen, maar de achterkant heeft nog de ‘oude’ achterlichten. De bumpers zijn wel nieuw en de modelnaam ‘Cooper’ staat in de sierstrip boven de kentekenplaat uitgeschreven. Het interieur is modern, met een centraal Oled-scherm zo groot als een grammofoonplaat, waarop je goed alle informatie kunt aflezen.
Om na een wolkenrijke winter aan een extra dosis vitamine D te komen, kun je de volautomatische softtop op twee manieren openen: als een schuifdak of volledig geopend. De softtop verdwijnt binnen 18 seconden achter de achterbank, dat bespaart ruimte. Deze handeling kun je uitvoeren tot een snelheid van 30 km/h. Als je last hebt van rijwind, kun je een windvanger plaatsen achter de stoelen van de bestuurder en passagier. Die is standaard op de duurdere uitvoeringen.
Hoe is het interieur van de Mini Cooper Cabrio S in deze test?
Wat de Mini Cooper Cabrio S voor heeft ten opzichte van veel (voormalige) concurrenten, is dat de voorruit niet ver naar achteren doorloopt, wat de open lucht-sensatie enorm vergroot. Ook bagageruimte is in voldoende mate aanwezig. Met het dak omhoog is er 215 liter bagageruimte beschikbaar, met het dak omlaag blijft daar 160 liter van over. Wanneer de achterstoelen voorover worden geklapt, kom je zelfs aan 665 liter. Om de laadhoogte van de bagageruimte te maximaliseren, kun je de opbergruimte achter de achterstoelen optillen met twee handvatten voor de vergrendeling.

Het interieur van de Mini Cooper Cabrio S is weer in lijn met de andere versies.
Het stoffen dak is alleen in de kleur zwart leverbaar. Hooguit kun je kiezen voor een grijze Union Jack-striping, een verwijzing naar de Britse vlag en dus naar de herkomst van het merk. Dat zwart sluit mooi aan bij de vele zwarte accenten van de auto, zoals raamstijlen, deurgrepen, koplampranden en grille. Minder tevreden zijn we over de dik aangezette zwarte omranding van wielkasten en dorpels. Dat kunststof is in de regel krasgevoelig en droogt na verloop van tijd uit, en dat ziet er dan goedkoop uit. Het is niet mogelijk om deze omranding in de carrosseriekleur te bestellen.
Ook de isolatie van de cabrioletkap kan in gesloten toestand in onze oren beter. Vooral vlak achter je hoofd dringen geluiden van buiten net wat te luid door in het interieur. Uiteraard mag je van een auto van €46.990 geen zes lagen geluidsisolatie verwachten in de kap, maar we hadden er toch iets meer van verwacht.
Hoe rijdt de Mini Cooper Cabrio S?
Ook de torsiestijfheid van de Mini Cooper Cabrio S hadden we beter verwacht. Het is echt niet zo dat de raamstijlen rammelen in hun sponningen, zoals bij oudere cabrio’s, maar Mini beweert dat de cabriolet stijver is dan de hatchback en die bewering durven we wel met een flinke korrel zout te nemen. Dat komt misschien ook doordat je in een open auto met een lekker stug onderstel als deze Mini het gevoel krijgt dat je in een sportwagen zit. Niet geheel onterecht, want hij geeft je veel input die daarop wijst. De goed te doseren remmen bijvoorbeeld. Ze zijn niet heel erg bijterig, maar hebben juist een vrij lange slag, net als racewagens. Ook de lage zitpostie en de precieze en directe besturing vragen veel van je zelfbeheersing om te voorkomen dat je als een hooligan bergweggetjes gaat bestormen.
Mocht je dat toch willen doen, dan ontdek je dat je bij het in de gaten houden van de maximumsnelheid niets te zoeken hebt op de traditionele plek van de snelheidsmeter. Want achter het stuur zit niets. Om toch boetevrij door het leven te gaan, moet je ook in de Cooper Cabrio nu je blik verplaatsen naar het cirkelvormige scherm in het midden van het dashboard, net als bij de Volvo EX30. Dat draagt niet bij aan de veiligheid, zeker niet als je erop gaat letten hoe vaak je - al dan niet ongemerkt - kijkt hoe hard je rijdt. Tegen meerprijs kun je dit probleem oplossen door te kiezen voor de head-up display die je van de nodige informatie voorziet, maar de goedkopere varianten moeten het zonder doen.

Meer dan veel andere auto's is de Mini Cooper Cabrio S echt open.
Welke motor hebben jullie precies in de test van de Mini Cooper Cabrio S?
De Mini Cooper Cabrio is er als 163 pk sterke C, als S van 204 pk en als 231-pk JCW. In alle gevallen ligt er onder de motorkap een relatief dikke 2-liter viercilinder onder de voorklep met minimaal 163 pk. Dat vermogen gaat niet altijd even soepel richting de voorwielen, want de auto probeert veel ‘in dezelfde versnelling’ op te lossen. Regelmatig hoor je de motor zwaarder brommen in dezelfde versnelling, als je juist je verwacht dat hij sneller een lager verzet zou kiezen. Qua rijden valt verder alleen op dat er enige sprake is van zogeheten ‘torque steer’. Althans: in de door ons gereden Cooper S-versie met 204 pk. De motor heeft in ieder geval geen moeite met de 1.455 kilo wegende Mini.
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Cooper Cabrio S Classic |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 49.790 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk |
Maximaal koppel | 300 Nm |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.876 mm / 1.744 mm / 1.431 mm |
Wielbasis | 2.495 mm |
Massa leeg | 1.355 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 237 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 148 g/km |
Lees ook
De nieuwe Mini Cooper Cabrio is de goedkoopste vierzits cabrio op de markt – Back to Basics
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.