Test: MG HS PHEV - Opnieuw prijs voor MG
Perfecte timing
De eerste generatie van de MG EHS was niet bepaald succesvol in Nederland. Zijn opvolger – die voortaan HS PHEV heet – heeft op het eerste oog betere papieren. Kan hij dankzij zijn binnenruimte, moderne techniek, een prima uitrusting en een verrassend aangename prijs nu wel een vuist maken tegen andere plug-in SUV’s zoals de Ford Kuga en de Hyundai Tucson?
Wat voor auto is de MG HS PHEV in deze test?
De MG HS PHEV in deze test is de opvolger van de MG EHS. Toen die MG EHS (hetgeen stond voor Electric Hybrid SUV) in 2020 op de Nederlandse markt kwam, werd hij niet bepaald geboren onder een gunstig gesternte. De coronapandemie was in volle gang en autokopers kozen eerder voor de compactere, volledig elektrische ZS EV dan voor diens grotere broer met een plug-in hybride aandrijflijn. Waar er van de ZS inmiddels bijna zevenduizend rond rijden in ons land, wist het Chinese concern van de EHS iets meer dan zevenhonderd stuks te slijten. Die cijfers kunnen voor de opvolger van de EHS wel eens heel anders uitpakken. Ten eerste omdat het gedrag van autokopers duidelijk is veranderd ten opzichte van 2020. Toen werd er door de overheid – naast verlaagde bijtelling – bijvoorbeeld nog vierduizend euro aanschafsubsidie gegeven op volledig elektrische modellen (die MG-importeur annex dealerbedrijf Van Mossel zelfs nog verdubbelde) waardoor de ZS een aantrekkelijk geprijsde aanbieding was. De EHS had die voordelen niet en trok aan het kortste eind. Ten tweede kiezen consumenten tegenwoordig weer vaker voor een stekkerhybride dan een paar jaar geleden; de techniek in die modellen is vaak sterk verbeterd, met onder meer een groter elektrisch rijbereik. Daarbij is een PHEV vaak voordeliger in aanschaf dan een volledig elektrisch model, terwijl het verschil in bijtelling minder groot is dan voorheen.
Wat voor aandrijflijn heeft de MG HS PHEV?
In dat licht bezien, komt de auto die voortaan MG HS PHEV heet op een perfect moment. Ten opzichte van zijn voorganger is de hybridetechniek er bijvoorbeeld flink op vooruit gegaan: waar je in de EHS op papier 52 kilometer volledig elektrisch kon halen, claimt MG voor de HS een volledig elektrisch bereik van ruim 100 kilometer. Dat is zeer concurrerend met de concurrentie – een Ford Kuga PHEV haalt maximaal 69 kilometer – en tijdens de eerste kennismaking blijken de cijfers van MG geen bluf. De testroute voert ons over het licht heuvelachtige landschap rondom Valkenburg, maar pas na ruim 90 kilometer komt de verbrandingsmotor er regelmatiger aan te pas. Onderweg merk je ook dat de combinatie van de 1,5-liter benzine turbomotor, een tweetraps automatische transmissie en twee elektromotoren goed op elkaar zijn ingespeeld en prima op hun taak berekend blijken. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur neemt 6,9 tellen in beslag en valt dus ronduit rap te noemen voor dit type en formaat gezinsauto. En belangrijk verschil ten opzichte van de EHS is bovendien dat MG het doorgeven van irritante bijgeluiden beter onder controle heeft: aan boord hoor je in de HS veel minder banden- en windgeruis dan voorheen, terwijl de elektromotoren hooguit een lichte fluittoon produceren.
Dat toegenomen reiscomfort – ook geholpen door de beduidend betere zitpositie – maakt de MG een veel volwassener auto, zeker voor langere, zakelijke ritten. Om het elektrische bereik te behalen, koos MG er trouwens wel voor om een relatief groot accupakket in de buik van de HS PHEV te schroeven. Met een bruto capaciteit van 21,4 kilowattuur heb je een flinke energievoorraad die in de praktijk dus goed inzetbaar is. Een Volkswagen Tiguan eHybrid komt met een geclaimd bereik van 128 kilometer verder op stroom, maar in de dagelijkse praktijk hoef je met de veel goedkopere MG niet van laadpaal naar laadpaal te kruipen. Dat is aan de andere kant maar goed ook, want opladen kan de HS louter met 1-fase (6,6 kilowatt), waarmee het relatief lang duurt voordat de accu’s weer vol zijn. Een laadsnelheid van 11 kilowatt mag je in dit segment wel verwachten, maar alles heeft zijn prijs.

De MG HS PHEV is zeker niet premium, maar wel mooier dan voorheen.
Wat kost de MG HS PHEV ongeveer?
Nog even over de prijs: dat is zonder twijfel één van de sterkste argumenten om voor de MG HS PHEV te kiezen. De Chinese SUV moet het ten opzichte van zijn concurrenten niet zozeer hebben van zijn ijzersterke merkimago, gedistingeerde uitstraling of onderscheidende design, maar zet daar een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit tegenover waar de concurrentie lastig aan kan tippen. Met een vanafprijs van €40.677 is de MG bereikbaarder dan modellen zoals de Ford Kuga (minimaal € 43.350), de Hyundai Tucson (vanaf € 43.995) en de eerder genoemde Volkswagen Tiguan eHybrid, die vanaf €46.990 in de prijslijsten staat. Prettig bij MG is bovendien dat het merk geen karige uitrusting koppelt aan de instapversie Comfort; van een ‘showroomlokkertje’ is geen sprake. Onder meer zijn volledige led-koplampen, de belangrijkste actieve veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise control en rijstrookassistent, stoelverwarming, klimaatcontrole, parkeersensoren en een achteruitrijcamera standaard, net als de mogelijkheid om Apple Carplay of Android Auto te koppelen. Jammer genoeg gaat dat laatste nog altijd met een draadje, wat inmiddels wat achterhaald is. Charmant is trouwens hoe trots MG is op de ‘extra stoere’ treeplanken die elke HS langs zijn flanken heeft.
De rijker uitgevoerde ‘Luxury’ kost op zijn beurt minimaal 43.177 euro en voegt onder meer elektrisch verstelbare stoelen, een 360-graden camerasysteem, kunstlederen bekleding, een in twee zones gescheiden airconditioning en een elektrisch bediende achterklep aan de lijst toe. Ook krijgt deze variant een glazen panoramadak een draadloze lader voor je smartphone. Vier USB C-poorten zijn overigens ook aanwezig. Afgezien van de metallic lak (650 euro extra) verveelt MG je niet met eindeloze optielijsten; ook 7 jaar of 150.000 kilometer garantie zit bij de prijs inbegrepen. Wat een trekhaak kost waarmee je geremde aanhanger van 1.500 mag trekken, wist de importeur opvallend genoeg nog niet te melden.

Lekker veel ruimte is een pluspunt van de MG HS PHEV.
Komen er in de test van de MG HS PHEV nog dealbreakers aan het licht?
Na deze eerste test kunnen we concluderen dat MG van de HS een beduidend betere auto heeft gemaakt dan van de EHS. Hij is stiller, moderner, beter elektrisch inzetbaar en rijdt over het algemeen veel prettiger dan zijn voorganger. Tel daarbij het prettig ruime interieur op en je hebt een solide allrounder die past bij menig zakelijk rijder met een middelgroot gezin. Zo is de bagageruimte van minimaal 507 liter handig van vorm en prima bruikbaar, zeker omdat die zich eenvoudig laat vergroten tot 1.484 liter. Er is bovendien ruim voldoende plek op de achterbank, zowel rond de knieën als rond het hoofd van de achterste passagiers.
De échte minpunten bij de nieuwe HS PHEV beperken zich dan ook tot kleine ergernissen. Zo is het bedieningsgemak van het centrale aanraakscherm niet zo goed als bij sommige concurrenten: de pictogrammen zijn wat klein, de reactiesnelheid kan nog altijd beter en de menustructuur is soms wat onnodig onduidelijk. Zo moet je drie menu’s door om de irritante piepjes van de snelheidswaarschuwing uit te zetten. MG claimt dat te hebben opgelost door fysieke ‘sneltoetsen’ onder het scherm, maar in de praktijk bedien je daarmee – naast een ‘Home’-knop – vooral de voorruit- en achterruitverwarming. En hoewel de afwerking en het materiaalgebruik niet slecht zijn, is het een uitdaging om echt warm te worden van de vormgeving aan de binnen- en buitenkant van de HS PHEV. Al blijft dat een kwestie van smaak en voor veel kopers ongetwijfeld ondergeschikt aan de sterke aanbieding die MG vanaf nu in de showrooms heeft staan.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Mg |
---|---|
Model | HS PHEV Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 2 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.241 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.490 cc |
Maximaal vermogen | 249 kW / 339 pk |
Maximaal koppel | 370 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 21 kWh |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.670 mm / 1.890 mm / 1.663 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 1.830 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s |
Brandstofverbruik | 0,5 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 14 g/km |
PRIVATE LEASE MG HS
Lees ook
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Test: 4x Mini JCW – Wat is leuker, benzine of elektrisch?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (23) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.