Test: Mercedes-Benz G-klasse - elektrische G580 niet voor zware jongens
Een trekhaak is geen optie
48 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Mercedes G-klasse groeide sinds 1979 uit van een werkpaard naar een lifestyle-SUV. Pas in 2018 verscheen de tweede generatie, die net als zijn voorganger, steeds een beetje wordt bijgeschaafd. Nu komen er een mild hybride en zelfs een volledig elektrische G.
Is er nog wel een Mercedes G-klasse met diesel?
Het is bijna niet meer voor te stellen dat er ooit een 240 GD bestond met 53 kW/72 pk, die in de lange uitvoering bijna twee ton woog. We zijn nu 45 jaar verder en de enige diesel op de prijslijst van de G-klasse is de 450d, een zescilinder met bijna 300 pk meer. Nog steeds twee ton, maar dan qua prijs. Nu we het toch over geld hebben: dankzij de hulp van een kleine elektromotor is de G flink goedkoper geworden.
Minder uitstoot, minder bpm. Is er aan de buitenkant nog iets aangepakt?
Mercedes zegt zelf dat het uiterlijk van de G-klasse in 45 jaar tijd niet noemenswaardig is veranderd. Ook nu is er sprake van kleine wijzigingen. De grille heeft vier in plaats van drie lamellen en de voor- en achterbumper zijn anders. Met aanpassingen aan de A-stijlen en een spoilerrand op de daksierlijst verbeterde de aerodynamica iets. Met een Cw-waarde van 0,54 levert dat weinig verbruikswinst op.
En wat veranderde er aan de binnenkant?
Het bekende infotainmentsysteem MBUX is de belangrijkste noviteit in het interieur. Dat is uitgebreid met een offroad cockpit, die het terreinrijden gemakkelijker moet maken. Je ziet daar onder meer de rijhoogte, de stuurhoek van de vooras en de status van de sperdifferentiëlen. Met de functie ‘transparante motorkap’ kijk je als het ware door de motorkap heen op de ondergrond en de frontcamera kijkt alvast over de heuveltop bij het terreinrijden.
Wat zijn de technische wijzigingen van de vernieuwde G-klasse?
Grootste wijziging op motorisch vlak betreft de 500. Die had tot voor kort een 4-liter V8 en heeft vanaf nu een 3-liter zescilinder lijnmotor. Ten opzichte van zijn voorganger krijgt hij er 27 pk bij, maar levert 50 Nm aan koppel in terwijl de CO2-uitstoot met 90 g/km daalt. Dat is serieus veel en het vertaalt zich in een prijsdaling van €43.000. Naast een uitlaatgasturbo heeft de 500 ook een elektrische compressor, voor een betere gasrespons. De zescilinder diesel krijgt er wat pk’s (15) en Nm’s (20) bij en is nuchter beschouwd de fijnste machine voor de G, vooral vanwege die enorme vracht aan trekkracht bij een laag toerental. En van dat beetje extra aan mrb ligt de G-rijder niet wakker.
Is de AMG G63 gewijzigd?
Bij de G63 blijft het wat betreft vermogen en koppel bij het oude, maar de elektrohulp in de vorm van een starter/generator draagt hier eveneens bij aan een reductie van de uitstoot. Neemt niet weg dat er nog steeds meer dan een ton aan bpm in zijn prijs zit. De 450d en 500 hebben een 9-traps automaat, bij de AMG is dat een exemplaar met dubbele koppeling. De tussenbak transporteert bij de 450d en 500 40 procent van de aandrijfkracht naar de voorwielen, de rest gaat naar de starre achteras en vanzelfsprekend is er een hoge en lage gearing. De G is trouwens veel meer dan een moddervette SUV voor poseurs, hij draait zijn hand niet om voor het echte modderbaden en zandheuvels bestormen.
Maar hoe zit het met de volledig elektrische G-klasse?
We zijn vooral erg benieuwd naar de volledig elektrische versie. Ook die staat voor ons klaar om te testen, op verhard en onverhard. Geen knullig bospad, maar daadwerkelijk rotsklimmen en water doorwaden. De deur moet je stevig dichtrekken en sluit met nagenoeg hetzelfde geluid als die van de eerste G. Je zit hoog, kijkt uit over de motorkap en de markante knipperlichten op de spatborden. Als eerste gaan we het terrein in, met iemand van Mercedes op de passagiersstoel voor tekst en uitleg. De rit begint met zandpaden langs een wijngaard, daarna draaien we de berg op. Met paden zo steil, gaten zo diep en rotsblokken zo groot, dat doorrijden domweg onmogelijk lijkt. Maar het kan. De elektrische G doet het, met speels gemak. De motoren draaien in de lage gearing. Bij een verbrandingsmotor zou je dan hoger in toeren gaan, nu hoor je niets. Ja, een soort 8-cilinder gemurmel via de speakers (de G-Roar), wat nog vrij echt klinkt ook. Met de kruipmodus zorgt de techniek zelf dat de drie ton wegende G naar boven klautert en weer afdaalt. Jij hoeft alleen maar het juiste spoor te zoeken. Hier toont de elektromotor met zijn direct beschikbare koppel zijn superioriteit.
Een accupakket bij terreinrijden, hoe pakt dat uit?
Ja, soms raken rotsblokken de bodem, maar angst voor een kapotte accu hoef je niet te hebben. De uit composiet gemaakte, 26 mm dikke plaat kan vier keer het voertuiggewicht dragen. Dankzij de vier motoren (geen naafmotoren) kan de 580 leuke trucjes uithalen. Zoals heel krappe bochten pakken en zelfs om zijn eigen as spinnen, doordat de motoren links en rechts in tegenovergestelde richting draaien.Op verharde wegen merk je dat de G een starre achteras heeft, hoewel hij zeker niet als een typische terreinauto aanvoelt. De sprint naar 100 km/h doet hij bijna net zo rap als de 63 AMG. In de rijmodus Comfort worden de voorste motoren mechanisch ontkoppeld. Helaas brengt zijn hoge gewicht een nadeel met zich mee: er kan geen trekhaak achter en het laadvermogen is slechts 415 kg. Geen auto voor vijf zware jongens en hun bagage.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz G-klasse AMG 63 GRIJS KENTEKEN | AMG Active Ride Control | Schuifdak | Burmester Surround Sound | Massagestoelen Voorin | Trekhaak | Verwarmd Stuurwiel | Distronic Cruise Control | Nightpakket | Sfeerverlichting
- 2025
- 15 km

Mercedes-Benz G-klasse AMG 63 | AMG Active Ride Control | Schuifdak | Burmester Surround Sound | Massagestoelen Voorin | Trekhaak | Verwarmd Stuurwiel | Distronic Cruise Control | Nightpakket | Sfeerverlichting
- 2025
- 15 km

Mercedes-Benz G-klasse AMG 63 | MY25 | A22 | Comfort-Pakket | Carbon | Superior | Track Pack |
- 2025
- 3.628 km
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.