Test: Lotus Emira i4 - met AMG viercilinder modernere sportauto dan met V6

A45 AMG-blok

Lotus Emira i4

Als zescilinder kenden we de Lotus Emira al, sinds kort ook als viercilinder. En niet zo maar een vierpitter, maar de 2.0 turbo die Mercedes-AMG gebruikt, in onder meer de A45 AMG. Hoe is de laatste sportauto met verbrandingsmotor van Lotus met die krachtbron?

De AMG-viercilinder is nauwelijks minder krachtig dan de Emira met supercharged V6, hoe zit dat? 

Vorig jaar werd het ­model op de markt gebracht met de vertrouwde supercharged V6 van Toyota en nu voegen de Britten daar een ­versie aan toe met de viercilinder turbomotor uit de Mercedes-AMG A45; 405 pk in het ene ­geval, 365 in het andere. Koppel en topsnelheid zijn identiek met respectievelijk 430 Nm en 290 km/h, althans als we de twee modellen met automaat vergelijken. De V6 sprint twee tienden van een seconde sneller van 0 naar 100 km/h, ook geen noemenswaardig verschil. De vraag is dan ook wat de niet geringe (en bovendien prijzige) inspanning rechtvaardigt om een nieuwe motorvariant te ontwikkelen. Het antwoord is in feite best logisch: ten eerste was de V6-motor sneller te ­implementeren omdat de gehele achterzijde ­opnieuw moest worden ontworpen voor de AMG-motor. De V6 maakt deels gebruik van de bestaande constructie, of in elk geval van het basisconcept van de Lotus Evora. Ten tweede is voor de markten waar een grote motorinhoud en een hoge CO2-uitstoot fiscaal zwaar worden bestraft een model met een kleinere motor onder de twee liter en acceptabele verbruikscijfers, in elk geval op papier, een must. 

Is de Emira echt de laatste conventionele Lotus? 

De Emira zou je gerust ‘Colin Chapmans laatste erfgoed’ kunnen noemen en de viercilinder is echt de laatste ­traditioneel gemotoriseerde versie. Alles wat na de Emira in Hethel het levenslicht ziet, is volledig elektrisch. Daarbij moeten we ­opmerken dat de modelreeksen waarvoor grotere aantallen zijn voorzien, zoals de SUV Eletre en de aangekondigde verdere modellen (een Porsche Taycan-achtige sedan, de Emeya, en een kleinere SUV), straks in China worden gebouwd door moederbedrijf Geely. Dat heeft geïnvesteerd in een fabriek in China, die ­uitsluitend Lotus-modellen produceert.

Is de Lotus Emira i4 net zo krachtig en net zo’n druktemaker als de Mercedes-AMG A45? 

Nee, er is wel wat aangepast. Het is de motor die Mercedes-Benz tot voor kort ­leverde in de A45: de tweeliter zonder de ­modificaties van de S-versie met 421 pk. In de compacte Benz leverde de M139-motor tot voor kort een vermogen van 387 pk, in de Brit moet hij het met 22 pk minder doen. Zoals ­gezegd is dat genoeg voor acceptabele prestaties en de krachtbron klinkt niet als die van een AMG. Lotus is erin geslaagd om met een aanpassing van het spruitstuk en het uitlaatsysteem een geluid te creëren dat je alleen al puur op gehoor overduidelijk met een Lotus associeert. Bij lage toerentallen hoor je een basachtig gegrom. Hoe hoger het toerental, des te metaliger de motor gaat klinken, met blikkerige ondertonen. Echt een lekker geluid. Dan zijn er nog de uitlaatpijpen met perforaties in de vorm van het Lotus-embleem, zoals we die al kennen van de uitvoering met V6. Britse aandacht voor detail.

Rijdt de Emira met viercilinder net zo als de V6? 

De rijeigenschappen zijn vrijwel gelijk aan die van de zescilinder, alhoewel Lotus ­fundamentele wijzigingen heeft aangebracht in de besturing en aan de achterkant. De volledig mechanische stuurinrichting van de V6 heeft plaatsgemaakt voor een ­elektro-hydraulisch systeem, waarbij een elektromotor de ­hydraulische pomp aandrijft. Dit helpt om schade aan de stuurinrichting te voorkomen wanneer je een stoeprand raakt. Op de soms bijzonder smalle Britse weggetjes kan dat zijn vruchten afwerpen.

Maar de viercilinder is natuurlijk lichter, dus dat scheelt zeker wel? 

Het stuurgevoel en de feedback zijn nog steeds ultradirect. Je zou denken dat de viercilinder beduidend lichter is dan de Toyota-V6 en dat is ook zo. Bijna al het ­bespaarde gewicht wordt echter tenietgedaan door de toepassing van de achttraps DCG en de grotere behoefte aan koeling van de motor, waarop Lotus het koelsysteem moest aanpassen. De fabriek geeft een ­gewicht op van 1.446 kilo volgens de DIN-norm, de ‘lichtste V6-versie’ weegt volgens Lotus 1.405 kg. We nemen aan dat dit cijfer hoort bij de basisversie met handgeschakelde versnellingsbak. De compleet uitgeruste Emira V6 First Edition waarmee we eerder op stap gingen, woog 1.482 kg, en dat model was ook voorzien van een handbak.

En vanbinnen? 

Binnenin is alles identiek aan de variant met zescilinder. Tenminste, bijna alles: de keuzehendel van de automaat biedt voortaan de mogelijkheid om handmatig te schakelen, maar dat is in de praktijk volstrekt nutteloos. In plaats van de pook naar voren of achteren te bewegen om van verzet te wisselen, moet je hem naar rechts duwen om op te schakelen en naar links om terug te schakelen. Deze functie had gerust achterwege kunnen blijven; er ­zitten immers aluminium schakelpaddles aan het griprijke stuurwiel. Het gevoel dat die ­geven bij het schakelen is niet optimaal, maar in elk geval beter dan bij de V6 met automaat.

Is de viercilinder dus beter en leuker? 

Met de moderne turbo-viercilinder en de transmissie met dubbele koppeling krijgt de Emira veel meer het karakter van een hedendaagse sportwagen. Je moet er wat emotie voor inleveren ten opzichte van de V6, maar je krijgt er meer karakter voor terug.

Lotus Emira 2.0

Motor 4-cil. in lijn, turbo, midscheeps overdwars geplaatst

Cilinderinhoud 1.991 cc

Max. vermogen 269 kW/365 pk

Max. koppel 430 Nm

Aantal versnellingen 8, automaat met dubbele koppeling

Aandrijving achterwielen

Afmetingen (l x b x h) 4,41 x 1,90 x 1,23 m

Leeggewicht 1.446 kg

0-100 km/h 4,4 s

Topsnelheid 290 km/h

Gem. verbruik g.o.

CO2-emissie g.o.

Prijs € 127.030

Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum