Test: Jeep Avenger e-Hybrid - een kwart elektrisch lukt met deze mild hybride
Derde Avenger-variant
De Jeep Avenger kennen we inmiddels goed als honderd procent elektrische variant. Nu is de mild hybride leverbaar. Het is de nieuwe 1.2 driecilinder turbo van Stellantis, voortaan met lichte elektrische ondersteuning.
De Jeep Avenger, dat is toch een van de vele Stellantis-klonen?
Klopt. De aandrijflijn van deze Avenger bevindt zich immers ook in de Fiat 600, Peugeot 2008, Opel Mokka en DS 3. Daarbij gaat het om een mild-hybride 1.2 aandrijflijn, die in alle bovengenoemde modellen moeiteloos zijn werk doet en in de nieuwe Avenger 100 pk en 205 Nm levert. De Avenger was er al met een compleet elektrische aandrijflijn. Medio vorig jaar voegde Jeep stilzwijgend een 100 pk sterke 1.2 PureTech turbobenzinemotor met handbak toe aan het leveringsgamma en binnenkort is hij eveneens leverbaar als mild-hybride, waarbij de 1.2 turbomotor ondersteuning krijgt van een 48-volt-systeem en een automatische versnellingsbak.
Wat doet de elektrische ondersteuning?
Uiterlijk herken je de Jeep Avenger e-Hybrid in feite alleen aan zijn logo op de achterklep maar dat heeft de elektrische ook, al is de 'e' bij die blauw. De 21-kW elektromotor is in de versnellingsbak ondergebracht, waardoor je hem in theorie puur elektrisch kunt rijden. Dat kan in de stad gedurende één kilometer met een snelheid van maximaal 30 km/h, maar daarvoor moet je wel over een fluwelen rechtervoet beschikken, anders schakelt de verbrandingsmotor alsnog bij. Eén kilometer lijkt niets, maar veel mild-hybrids kunnen helemaal niet elektrisch rijden.
Tijdens het rijden blijkt het systeem bovendien ook op andere manieren effectief, want met een beetje je best doen rijd je al snel 25 procent van de tijd puur elektrisch. Het gemiddelde testverbruik viel ons met 1 op 14 enigszins tegen. Dat waren uiteraard testkilometers die niet alleen gericht waren op zuinig rijden. Opvallend detail: de flippers achter het stuur dienen heel opmerkelijk niet voor het handmatig extra terugwinnen van remenergie, maar voor handmatig schakelen. Dat doe je in een sportieve auto al weinig, maar ronduit zelden in een SUV-achtige.
Doet deze mild hybride nog aan regeneratie?
De Jeep wint automatisch remenergie terug wanneer je het gas loslaat. Deze functie kun je niet uitschakelen, maar het went snel. Om veiligheidsredenen schakelt de Avenger afhankelijk van de situatie zelfs automatisch de remlichten in. Het valt ons op dat het afremmende effect van de recuperatie van remenergie flink afneemt, zodra de accu volledig is opgeladen. De 0,9-kWh accu bevindt zich onder de bestuurdersstoel. Deze steekt aan de voorzijde enigszins uit. Dat ziet er weliswaar een beetje vreemd uit, maar je ondervindt er in de dagelijkse praktijk nauwelijks hinder van. Het grote voordeel is dat hij door deze onorthodoxe opstelling in ieder geval geen bagageruimte opslokt. Ook het meergewicht valt mee, want de 1.280 kilo wegende hybride weegt slechts 60 kilo meer dan het benzinemodel.
Hoe zuinig is deze Jeep?
Het starten, wegrijden en manoeuvreren op lage snelheden gebeurt elektrisch. Mede daardoor daalt het gemiddelde WLTP-verbruik van ten opzichte van de 1.2 Turbo van 5,7 naar 4,9 l/100 km. De CO2-uitstoot daalt van 127 naar 111 gram per kilometer. Ook tijdens het rijden helpt de elektromotor flink. Verwacht desondanks geen wonderen, want met een acceleratie van 0-100 km/h in 10,9 seconden is het geen sprintkanon.
Wat zit er allemaal op?
Het interieur is mooi vormgegeven; vooral het dashboard ziet er prima uit. Op sommige punten zien we wel een typische Fiat-afwerking, zoals de scherpe randen rondom het panoramadak en de besmettelijke hemelbekleding. Verder zijn er vooral materialen gebruikt die in lijn zijn met andere auto’s in dit prijssegment. Tegelijk met de introductie van de Avenger e-Hybrid monteert Jeep tegen meerprijs een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie. Die beperkt zich tot het oppompen van de lendensteun en is vooral vergelijkbaar met het gevoel dat je krijgt als iemand met zijn knieën ritmisch tegen de achterkant van je vliegtuigstoel duwt.
Hoe rijdt de Avenger?
De vooras van de Avenger voelt wat bonkig op verkeersdrempels en harde dwarsrichels, maar verder rijdt hij prima. Voor een auto van dit kaliber vertoont de hybride een zeer volwassen weggedrag. We noteren een stille motor, stille banden en alleen wat windgeruis rond de buitenspiegels vanaf 120 km/h. De sportstand verandert weinig aan het comfortabele weggedrag. Hij nodigt ondanks zijn directe besturing nog steeds niet uit tot sportief rijden, maar daarvoor zijn Jeeps niet gemaakt.
Het is een Jeep, dus kan hij wat in het terrein?
Hij is zeker geschikt voor terreinrijden. Want al is het geen 4x4 maar een 4xe: de voorwielaangedreven Avenger doet het best goed buiten de gebaande paden. Met dank aan de bodemvrijheid van 20 centimeter, maar ook dankzij het Select Terrain systeem, dat naast de drie klassieke rijprogramma’s (Eco, Normal, Sport) de standen Sand, Mud en Snow kent. Een zogeheten Hill Descent Control is eveneens standaard. Er komt naar verluidt nog een 4xe-variant met elektrisch aangedreven achterwielen voor de echte avonturiers.
Hoe groot is zo'n Avenger nou?
De Avenger lijkt op foto's best groot en stoer, maar in feite is hij nauwelijks groter dan een Renault Clio of een Peugeot 208. De Jeep Avenger is 4,08 meter lang en dat is bijvoorbeeld 22 cm korter dan de Peugeot e-2008 en zo’n 7 cm korter dan de Opel Mokka. De compacte buitenafmetingen van dit stoere ukkie vertalen zich achterin in een matige binnenruimte, maar maken de Jeep uitstekend geschikt voor stadsverkeer. Als je moet kiezen uit een van de vele hybride Stellantis-klonen, dan is de Jeep Avenger dankzij zijn stoere uiterlijk de meest aansprekende.
- +Geen haperingen in aandrijflijn
- +Zeer volwassen wegligging
- -Afremmen door energierecuperatie zwakt af bij volle accu
- -Weinig binnenruimte, vooral achterin
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Avenger 1.2 e-Hybrid Longitude |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.084 mm / 1.776 mm / 1.534 mm |
Wielbasis | 2.557 mm |
Massa leeg | 1.255 kg |
Laadvermogen | 527 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 620 kg |
Banden | 215/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 184 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 112 g/km |
PRIVATE LEASE Jeep Avenger

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Test: Jeep Avenger 4xe - Eindelijk kun je met de kleinste Jeep het asfalt af
Dubbeltest: Renault Captur vs Jeep Avenger - Pittig of mild hybride?
Test: Lynk & Co 08 - Plug-in hybrid met 200 km elektrisch bereik
Test: Porsche 911 Carrera S – Net dat schepje erbovenop, gewoon lekker
Test: MG S5 EV – Opvolger ZS ontstijgt nog niet de middelmaat
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.