Test: Ford Mustang Dark Horse - in VS één van de beste sportauto's van dit moment

Zware, logge auto's komen tegenwoordig uit Europa

Ford Mustang Dark Horse

Ford Nederland heeft de smaak te pakken met de import van Amerikaanse modellen, want na de Bronco mogen we binnenkort de Mustang Dark Horse verwelkomen. Deze spectaculaire variant op basis van de 5.0 GT is de scherpste en krachtigste Mustang van dit moment. Wij namen alvast de proef op de som in de Verenigde Staten.

Blijft Ford zulke heftige auto's maken dan?

De ontwikkelingen in de auto-industrie denderen niet alleen in Europa voort, maar ook Amerikaanse fabrikanten richten zich steeds meer op vergroening en downsizing. In tegenstelling tot Chevrolet en Dodge blijft Ford trouw aan het segment van de ponycars en dat betekent dat de Mustang met een V8 mét handbak leverbaar blijft. De zogenaamde S650-generatie van de Mustang die eind 2022 verscheen is verkrijgbaar met de vierde generatie Coyote-motor. Die heeft met honderd pk per liter volgens Ford een hoger specifiek vermogen dan de atmosferische achtcilinders die het voorheen gebruikte. De onderkant van deze motor is echter een doorontwikkeling van de V8 die in de F-150 pick-up dienst doet, waarmee het merk de modale afkomst van de Mustang maar weer eens benadrukt.

Waarom heet -ie Dark Horse en niet Boss, Mach 1 of Shelby?

De naam Mustang staat op zichzelf al bol van de nostalgie, maar wanneer Ford de prestaties van een Mustang opschroeft dan gooien ze er graag nog een schepje bovenop met retronamen zoals Boss, Mach 1 en Shelby. Voor de zevende generatie ponycar bedacht Ford echter iets heel anders en kwam het met de naam Dark Horse. Deze naam impliceert misschien enige terughoudendheid of zelfs ingetogenheid, maar niets blijkt minder waar wanneer we voor het eerst een rondje lopen rond de sportiefste Mustang tot de komst van de extreme GTD supercar.

Hoe herken je de Mustang Dark Horse?

Achterop zien we een flinke spoiler, de voorbumper is een stuk lager met donkere ‘mascara’ rond de koplampen en in de motorkap zit een koelopening om de motorruimte te ventileren. Aangezien ons testexemplaar voorzien is van de optionele Dark Horse Handling Package is de achterspoiler voorzien van een Gurney-flap, zijn de standaard banden vervangen door Pirelli P-Zero Trofeo RS in de maten 305/30 R19 voor en 315/30 R19 achter en die zijn verbonden met de rest van de auto via een adaptief onderstel dat Ford MagneRide noemt. Daarmee oogt de Dark Horse als het Amerikaanse neefje van de 911 GT3 en op de flanken zijn zelfs nieuwe logo’s aangebracht waarbij de pony niet naar links rent maar je met opengesperde neusgaten aanstaart.

Heeft -ie een handbak?

Ford levert de Dark Horse met een tientraps automaat, maar een goede reden daarvoor kunnen wij eerlijk gezegd niet verzinnen na het bedienen van de fantastische zesbak. Die schakelt precies en met relatief korte slagen en de gelijkenis met de Shelby GT350 van de vorige generatie (S550) is geen toeval, want die maakte gebruik van dezelfde Tremec TR-3160. De Dark Horse maakt dus geen gebruik van de Getrag MT-82 handbak met zes versnellingen die in de gewone 5.0 dienst doet, maar de motor komt wel daarmee overeen. Deze 5.0L Ti-VCT V8 die intern onder de code Coyote bekend staat is niet hetzelfde als de 5,2-liter Voodoo-V8 in de Shelby GT350. Die had immers een flat-plane krukas waarbij de kruktappen om de 180-graden verspringen en niet om de 90-graden, zoals bij een cross-plane krukas die in de GT en dus ook in de Dark Horse zijn kunsten vertoont.

Ford Mustang.

Zeker wel een peekaatje of 500?

Er is overigens een essentieel verschil tussen de Dark Horse die in Amerika in de showroom staat en de variant die naar Europa komt, want wij reden met de volvette 507 pk en 567 Nm, maar de variant die naar Nederland (en de rest van Europa) komt, is verplicht voorzien van een extra partikelfilter om aan de Euro 6.2-milieu-eisen te voldoen en dat resulteert in een vermogen van 453 pk en 540 Nm. Nog altijd een respectabele hoeveelheid, maar duidelijk minder dan op de thuismarkt.

Is -ie vanbinnen ook zo dik?

Wanneer we eenmaal achter het stuur van de Dark Horse zitten blijken de Recaro-stoelen naadloos aan te sluiten bij het sportieve karakter van deze Mustang, maar vallen de twee beeldschermen, waarvan de linker de traditionele klokken achter het stuur vervangt, tegen. Het is een teken van deze tijd, maar in een auto die zo gericht is op een traditionele sportiviteit zouden ouderwetse meters beter op zijn plek zijn. Je kunt overigens kiezen voor een digitale lay-out uit de jaren 80 en hoewel dit er leuk uitziet, is het enigszins gekunsteld.

Rijdt zeker ouderwets Ameriaans?

Rijden met de Dark Horse is een verademing en een bevestiging dat de Europese auto-industrie het spoor bijster is. In een tijd waarin een nieuwe M5 meer weegt meer dan een Bentley Bentayga, een atmosferische V8 bijna nergens meer te vinden is en de handgeschakelde versnellingsbak in Amerika meer aanhangers heeft dan in Europa, zijn de rollen opeens helemaal omgedraaid. Zware logge auto’s die vooral rechtuit hard gaan komen tegenwoordig uit Europa, en voor een strak sturende sportauto met een atmosferische V8 en een handbak moet je in Amerika zijn. Deze Mustang stuurt zo strak en reageert zo direct op de bestuurder dat je al snel veel te hard rijdt en op zoek gaat naar de grenzen van de grip. Dat is met kleverige 305-voorbanden overigens niet aan te raden, want de Dark Horse lijkt niet van zijn koers te geraken, hoe hard je het ook probeert. Ga je bruusk op het gas dan breekt de achterkant als gevolg van 500 pk vanzelfsprekend uit, maar zelfs dan blijven de reacties voorspelbaar en heb je weinig te vrezen.

Dus die Mustang Dark Horse is wel wat?

Nou en of! De Dark Horse is in de VS één van de beste sportauto’s op dit moment, zeker wanneer je bedenkt dat er voor iets meer dan zestigduizend dollar een exemplaar op de oprit staat. Daarmee kan geen enkele fabrikant concurreren. In Nederland komt deze Mustang op bijna anderhalve ton en dan worden de keuzemogelijkheden opeens een stuk breder, maar niemand biedt meer rijbeleving in combinatie met een brullende V8, (bijna) 500 pk, een strak schalende zesbak en een onderstel dat zowel bij een sportieve rijstijl op straat als op het circuit uitblinkt. Het heeft zes decennia geduurd, maar de Mustang is uitgegroeid van een trouwe manegepony tot een volbloed renpaard.

TECHNISCHE GEGEVENS

Motor V8

Cilinderinhoud 5.038 cc

Max. vermogen 507 pk bij 7.250 tpm

Max. koppel 567 Nm bij 4.900 tpm

Aantal versnellingen 6, handgeschakeld

Aandrijving achterwielen

Afmetingen (l x l x h) 4,81 x 1,91 x 1,40

Leeggewicht 1.737 kg

0-100 km/h 4,3 sec

Topsnelheid 270 km/h

Verbruik 12,2 l/100 km

CO2-emissie 279 g/km

Prijs € 145.250

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.