Test: BMW 2-serie Gran Coupé - Op zoek naar de grens

Tussen nieuw en vernieuwd

BMW 2-serie Gran Coupe

Het gaat de fans niet snel te ver als BMW weer een beetje comfort opoffert, zodat je nog sneller de bocht door kunt. Maar bij de vernieuwde 2-serie Gran Coupé nadert het merk de grenzen van het aangename.

Wat voor auto is de BMW 2-serie Gran Coupé?

De achterpassagiers hebben het per definitie zwaar in de BMW 2-serie Gran Coupé, want het is een 4-deurs coupé. Door de geringe hoofd- en beenruimte is achterin uitsluitend plaats voor kinderen en kleine volwassenen. Tel daarbij op de forse klappen die de onderruggen op deze zitplek te verwerken krijgen en je weet waarom er soms vanaf de achterbank jaloers wordt gekeken naar zijdezacht geveerde Citroëns of Amerikaanse limousines.

Bernd Ofner, projectleider van de nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé verdedigt zich door te zeggen dat de door ons gereden variant met sportonderstel bijna uitsluitend wordt gekozen door liefhebbers van sportief rijden en daar heeft hij uiteraard een punt. Want bij de eerste de beste bocht weten liefhebbers van sportief rijden precies waarom ze voor dit sportieve merk hebben gekozen.

BMW heeft het uiterlijk in navolging van de 1-serie eveneens flink aangepast. Zozeer zelfs dat de fabrikant spreekt over een compleet nieuwe auto en geen facelift. Toch bleef veel bij het oude. Aan de buitenkant valt de ingrijpend gewijzigde kont direct in het oog. BMW kreeg bij het vorige model veel commentaar op de achterzijde. Die zou te hoog zijn en te weinig coupé-achtig. Met een paar foefjes is deze omissie deels hersteld. Zo is het kenteken voortaan hoger geplaatst en is de achterzijde gevoelsmatig verdeeld in vier horizontale vlakken, waardoor het geheel minder pompeus oogt. Of het genoeg is voor de coupé-fans is de vraag, want nog altijd lijkt de achterkant onnatuurlijk hoog.

BMW 2-serie Gran Coupe

Op de achterbank van de BMW 2-serie Gran Coupé is het nog altijd geen feest.

Rijdt de BMW 2-serie Gran Coupé in deze test sportief?

In de bochten gedraagt de 2-serie zich meer dan voorbeeldig. Hardcore puristen zullen je nog altijd aanspreken op de in hun ogen onvergeeflijke fout om in de 2-serie Gran Coupé af te stappen van de achterwielaandrijving, maar 99 procent van de berijders merkt in 99 procent van de gevallen niet eens welke wielen worden aangedreven. Bovendien is voor de kniesoren vierwielaandrijving ook nog een optie.

De 2-serie is bijna niet van de wijs te brengen, hoe hard je hem ook aanpakt. Het polsdikke stuur ligt lekker in de hand en de besturing is scherp en precies. De auto roteert voorbeeldig, maar rechtdoor op de snelweg rijden is eveneens een genot. Het stugge onderstel voelt hier juist weer niet bonkig aan, want de vering strijkt lange oneffenheden in het wegdek moeiteloos glad. Als bonus is de wielophanging erg stil en ook uit de wielkasten stijgt nauwelijks geluid op. Een verdienste die bijna geheel is toe te schrijven aan de complete revisie van het bandenaanbod.

BMW heeft de bandenfabrikanten het vuur na aan de schenen gelegd door te eisen dat het rubber van de nieuwe generatie veel grip moest hebben, maar ook zuinig én stil moest zijn. Dat maakt de 2-serie anno 2025 tot een heerlijke kilometervreter, waarmee je eigenlijk alleen weg moet blijven uit oude binnensteden met kinderkopjes, verkeersdrempels en kuilen in de weg.

BMW 2-serie Gran Coupe

De BMW 2-serie Gran Coupé is nu mooi. Vindt BMW.

Hoe is de aandrijflijn van de BMW 2-serie Gran Coupé?

Het enige echte nadeel van de 2-serie Gran Coupé is zijn trage start. Telkens als je wilt wegrijden lijkt het of je de aandrijflijn uit een soort winterslaap moet halen. Dat verbetert uiteraard in de sportstand, maar het is ronduit vervelend als je even vlot een rotonde wilt oprijden. Ofner verdedigt zich met de opmerking dat we met bijna lege accu’s op pad zijn gestuurd. De 20 pk sterke elektromotor had de eerste meters voor zijn rekening moeten nemen, zodat de auto toch snel uit de startblokken zou komen. Dat gebeurde nu niet.

Hetzelfde euvel ervaren we op de snelweg, wanneer we achter een vrachtwagen vandaan de linkerbaan op willen schieten. De ietwat trage reactie van de automatische versnellingsbak wanneer je het gaspedaal flink intrapt, is volgens Ofner te wijten aan de DSG-bak, die weliswaar supersnel één versnelling terugschakelt, maar die bij een extra harde stamp op het gaspedaal twee trappen terug moet. In dat geval staat de versnelling niet direct klaar - met een lichte vertraging als gevolg. Het is volgens hem een euvel waarvan alle DSG-bakken van alle automerken last hebben.

BMW 2-serie Gran Coupe

Het vernieuwde interieur van de BMW 2-serie Gran Coupé.

Hoe is het interieur van de BMW 2-serie Gran Coupé?

Het interieur van de 2-serie is eveneens vernieuwd. De stoelen zitten heerlijk. Ze zijn relatief zacht en je kunt het er uren op volhouden. In de bochten bieden ze veel zijdelingse steun. Bijna alle bedieningsknoppen zijn van het dashboard verdwenen en de fysieke knoppen die er nog wel zijn, huizen nu op de middenconsole tussen de stoelen. De rest is vrij eenvoudig te vinden via het infotainmentsysteem. Dat systeem werkt misschien niet heel erg intuïtief als je de inmiddels ouderwetse i-Drive knop gewend bent, maar iedere eigenaar van een 2-serie heeft de bediening binnen een paar dagen onder de knie. Het neemt echter niet weg dat je je af en toe flink kunt ergeren aan het ‘mis-swipen’ op het scherm.

Signalement

Merk Bmw
Model 220 Gran Coupé
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.216

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 4.700 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 49 l
Lengte / breedte / hoogte 4.546 mm / 1.800 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.425 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden205/55R17Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 119 g/km

PRIVATE LEASE BMW 2-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum