Test: Audi RS Q8 - Nog meer Urus dan eerst, maar grootste concurrent is de RS6
Minder last van autospotters
Audi geeft zijn RS Q8 tegelijk met de facelift een extra oppepper, waardoor het verschil in prestaties met zijn extravagante Lamborghini-evenknie minuscuul wordt.
Hoe nauw zijn de Audi RS Q8 en de Lamborghini Urus aan elkaar verwant?
De Lamborghini Urus en de Audi RS Q8 waren al ‘brothers from a different mother’, maar na de facelift zijn de familiebanden nog verder aangetrokken. De V8 van de Urus Performante levert maar liefst 666 pk en Audi zet daar nu met de nieuwe RS Q8 Performance 640 pk tegenover. Met als gevolg dat ze nu allebei in 3,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten. De topsnelheid van de Audi is in de snelste variant nog slechts 5 km/h lager dan die van de Lambo-SUV: 305 in plaats van 310 km/h. Je kunt desondanks met je nieuwe RS Q8 Performante bij de verkeerslichten beter niet naast een Lamborghini Urus gaan staan. De slimmeriken uit Sant’Agata Bolognese hebben inmiddels een plug-in variant uitgebracht met de toevoeging SE. Die is 800 pk sterk en heeft een koppel van 950 Newtonmeter. Maar goed: wil je een ruime, als SUV vermomde supercar maar geen pubers met fototoestellen die kwijlend aan je ramen hangen, dan is de RS Q8 dé auto.
Zeker wel duur, die Performance?
Goedkoop is hij niet met een startprijs van € 246.990, maar binnen de familie is het een koopje. Voor de Urus Performante betaal je nog altijd dik € 120.000 meer. Bovendien doe je minister Eelco Heinen een plezier, want van jouw aanschafbedrag gaat maar liefst 85 mille regelrecht de staatskas in. Inderdaad, voor het bpm-bedrag dat op de RS Q8 Performance zit, kun je een riant uitgevoerde Q6 e-tron of twee A3's Limousine aanschaffen. En met een paar opties zoals een sportuitlaat, B&O-geluidsinstallatie en 23-inch wielen en nog wat interieurfrutsels ga je al snel richting de drie ton.
Hoe herken je de RS Q8 Performance?
Net als de overige modellen in de Q8-reeks is het exterieur van de Audi RS Q8 Performance verder aangescherpt. Aan de voorzijde vallen de grote luchtinlaten op, evenals de grille met 3D-honingraatstructuur die zo’n 80 procent van de voorzijde lijkt te beslaan. Ook zien we opvallende matgrijze ‘blades’. Achter zijn de voor Audi Sport kenmerkende ovale uitlaatpijpen geïntegreerd in een nieuwe diffuser, waarin voortaan ook een rode reflector te vinden is. Al met al nog steeds een weinig ‘onderweldigend’ uiterlijk, maar ten opzichte van de concurrentie zit je wel aan de ingetogen kant. Denk aan de BMW X6 M, de Aston Martin DBX 707, de Cayenne Turbo E-Hybrid en de eerdergenoemde Lamborghini Urus.
En vanbinnen?
De binnenzijde is Audi op zijn best. Er zijn weinig auto’s die het beter doen als het gaat om het creëren van een atmosfeer die luxueus, sportief en toch sfeervol is, met naar keuze een afwerking van geborsteld aluminium en mat carbon tot diagonaal geborsteld zwart aluminium. Als schaamlap voor de dikke V8 maakt Audi in het interieur gebruik van een stof met de naam Dinamica. Dit lijkt sterk op alcantara, maar is gemaakt van gerecyclede PET-flessen om de impact op het milieu te beperken. Het gaat om het gebaar, zullen we maar zeggen. Wie naast zijn ogen ook de oren wil verwennen, is er tegen meerprijs nog een Bang & Olufsen Advanced Sound System leverbaar met 3D-geluid. Kost nog geen tien mille (9.035 euro). De stoelen zitten prettig en de gebruikte materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit.
Onderstel zeker ook aangepast?
Liefhebbers van een nieuw ‘en profil’-uiterlijk kunnen kiezen voor 23-inch velgen in zes-Y-spaakdesign. Die zien er niet alleen mooi uit, maar zorgen tevens voor een gewichtsbesparing van 20 kilogram, waarmee het zogeheten onafgeveerde gewicht flink wordt verlaagd. Tevens dragen ze bij aan een betere koeling van de remmen, ook al zijn de remschijven standaard keramisch, zodat de kans op fading sowieso al laag is. Deze stopkracht is wel nodig, aangezien de auto 2.350 kilogram weegt. Samen met het remmen en de voelbare massa in de bochten is dit het enige waarmee de auto zich onderscheidt van een model als de Audi RS6. Ook op het circuit doet de auto het uitstekend, al merk je wel dat de differentiëlen, rijhulpen en het sperdifferentieel alle zeilen bij moeten zetten om deze kolos binnen de gebaande paden te houden. Dat de Audi hier goed in slaagt, bewijst de recordtijd van 7:36.698 voor een SUV op de Nordschleife van de Nürburgring.
Wat kan de RS Q8 verder?
Maar zelfs als je buiten de gebaande paden komt, zit je goed in de RS Q8. Vrijwillig zullen de meeste RS Q8-rijders er niet voor kiezen, maar de auto ploegt moeiteloos door zand en blubber. Hij brengt je in combinatie met winterbanden ook moeiteloos over die laatste 200 niet sneeuwvrij gemaakte meters naar je wintersport-accommodatie. Je hebt dan al de hele weg genoten van een majestueuze wegligging en de heerlijk romig klinkende achtcilinder. Zelfs in de binnensteden heb je niet direct het gevoel dat je met een enorme auto onderweg bent. Dat komt door de vierwielbesturing die de auto gevoelsmatig korter maakt dan hij is. Totdat je een parkeergarage tegenkomt, want dan moet je de krasgevoelige velgen met chirurgische precisie langs allerlei betonnen obstakels loodsen.
RS Q8 of RS6?
In feite heeft de RS Q8 maar één echte concurrent en dat is een compleet andere auto uit eigen huis: de veelgeprezen Audi RS6. Die is niet alleen minder protserig, maar ook agieler dankzij zijn 300 kilo lichtere carrosserie. Hij is daarnaast sneller en zuiniger en beschikt over bijna net zoveel bagageruimte en een prachtig Audi-interieur. En je wordt ook nog eens niet aangekeken alsof je een moordenaar bent wanneer je een willekeurig stadscentrum binnenrijdt.
- +Enorme sprintkracht wanneer je erom vraagt
- +Dociel en compact aanvoelend bij normaal gebruik
- - extreem duur
- -Extreem zwaar
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q8 55TFSI e QUATTRO PRO LINE S COMPETITION | FULLSTYLING | S-SEATS | 23INCH PANORAMADAK | 4 WIEL BESTURING | B&O SOUND | HEAD-UP | LUCHTVERING | DAB+ | SOFT-CLOSE | KEYLESS GO | ADAPTIVE CRUISE | 360 CAMERA | AMBIANCE INTERIEUR | TREKHAAK | BLACK-OPTIC
- 2024
- 118 km

Audi Q8 55 TFSI e quattro Pro Line S 394 pk | Verlengde fabrieksgarantie tot 2029 | 4-wiel besturing | Panoramadak | Assisistentiepakket Park + City + Tour | Trekhaak | Bang & Olufsen 3D | Head-up display
- 2024
- 21.049 km

Audi Q8 Pro Line S 55 TFSI e 290 kW / 394 PK SUV 8 versn.
- 2025
- 24 km
Lees ook
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Test: 4x Mini JCW – Wat is leuker, benzine of elektrisch?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.