Test: Audi E-Tron GT – Is het meer dan een Porsche Taycan?
Duurder dan zijn Porsche-broertje
101 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Tijd voor de Audi E-Tron GT om dezelfde facelift te krijgen als donorauto Porsche Taycan al eerder dit jaar kreeg. Is het nog steeds een Porsche met een Audi-logo, of wijst een test van de Audi E-Tron GT anders uit?
Wat is de reden van de test met de Audi E-Tron GT?
Dat de Audi E-Tron GT nu dezelfde wijzigingen ondergaat als de Porsche Taycan eerder dit jaar. Reden genoeg voor een test, want in technisch opzicht verandert er een heleboel. Een grotere batterij, meer vermogen en het veel besproken actieve onderstel vinden nu ook hun weg naar de Audi.
Meer vermogen zeg je, maar de Audi E-Tron GT was al best snel toch?
Zeker, maar voor de E-Tron GT is het niet snel genoeg, vinden ze bij Audi. En dus stap je nu in in een S E-tron GT met 680 pk. Wil je meer, dan is er de RS E-Tron GT met 857 pk en de topversie is de auto waar wij de eerste kennismaking mee doen: de RS E-Tron GT Performance met 925 pk. Overigens zijn al die waardes alleen beschikbaar met launchcontrol. Eenmaal onderweg is het in het geval van de sterkste versie bijvoorbeeld een schamele 748 pk. Tenzij je op de boost-knop op het stuur drukt, want dan heb je weer tien seconden de beschikking over 843 pk. Kortom, het antwoord op de vraag “hoeveel vermogen heeft je auto” is nogal situatiegebonden. Tenzij je antwoordt met “meer dan ik nodig heb”, want dat is hoe dan ook het geval. Rijd je snel je batterij leeg? Geen probleem, je pompt hem met 320 kW ook zo weer vol.
Hoe is het actieve onderstel van de Audi E-Tron GT?
In principe krijgt de Audi E-Tron GT dezelfde techniek als zijn Porsche-neef, maar in de test blijkt die iets anders gekalibreerd. Zoals we eerder bij de Taycan al zagen, is luchtvering tegenwoordig standaard, vierwielbesturing en een actief onderstel zijn optioneel. Dat laatste is een bijzonder prijzige optie van zo’n €8.000, maar het is wel een bijzonder stukje techniek. Met dan aan twee pompen op beide assen kunnen de schokdempers op alle vier de wielen onafhankelijk van elkaar worden opgepompt, al naar gelang de situatie. Bij hard remmen bijvoorbeeld worden de voorste dempers opgepompt om het duiken van de neus op te heffen en in een bocht naar rechts worden de linker dempers opgepompt om rollen om de lengteas tegen te gaan. Bij het openen van het portier komt de auto bovendien snel een stukje omhoog om het instappen gemakkelijker te maken. Overigens werkt dat niet snel genoeg als de auto na een nacht stilstaan wakker moet worden, want dan zit je er al bijna in voordat het systeem reageert. Opvallend is dat het systeem in de E-Tron GT minder sterk werkt dan in de Taycan. Die auto blijft zo vlak dat het net een videogame wordt. De Audi beweegt iets meer, maar eigenlijk is dat best prettig, zeker voor mensen zonder ijzeren maag.
Zijn er in het interieur van de Audi E-Tron GT nog verschillen?
Zeker, Audi heeft duidelijk zijn eigen sausje mogen gooien over de Taycan-basis. Het ziet er allemaal strak en erg mooi uit, de knopjes werken met een bevredigende klik en in de regel werkt het centrale touchscreen prima. Sommige zaken zit wat te diep in menu’s verstopt (het uitzetten van de rijbaanhulp bijvoorbeeld), maar in verhouding tot sommige user interface-drama’s is de Audi E-Tron GT heel gebruiksvriendelijk. De stoelen voorin zitten heerlijk, achterin is de ruimte niet geschikt voor bovengemiddeld lange mensen. Zelfs met 1.80 meter komt het plafond al angstvallig dicht bij je kruin. De bagageruimte valt voor een behoorlijk forse auto ook wat tegen.
Wat kost de Audi E-Tron GT?
Dat hangt ervan af wat je uit wil geven aan de Audi E-Tron GT. Het begint bij circa €130.000, maar twee ton kan ook als je losgaat op de opties. Wel opmerkelijk, aangezien de Porsche Taycan er al vanaf zo’n €20.000 minder is. Maar goed, dan heb je een basisversie met achterwielaandrijving en een kleinere batterij. Toch is het enigszins vreemd dat het merk dat traditioneel een stapje minder hoog op de premiumladder staat in beginsel duurder is.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | RS e-tron GT performance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 2 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 163.335 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 3 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 680 kW / 925 pk |
Maximaal koppel | 1.027 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 105 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.997 mm / 1.964 mm / 1.402 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 2.295 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 245/45R20Prijzen |
Banden achter | 285/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 2,5 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 18,7 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 592 km |
Lezersreacties (101) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.