Tesla Roadster Sport (2010)
Snel en sexy
De allereerste testritten in de Tesla Roadster stammen al uit 2007, maar voordat we voor het eerst in Nederland met deze auto konden kennismaken, waren we al twee jaar verder. We waren diep onder de indruk van de capaciteiten van de auto, maar vooral van de inzetbaarheid. Een schuin oog richting de accucapaciteit was meer dan voldoende.
De Tesla Roadster doet veel mensen erg aan een Lotus denken. Niet zo vreemd, aangezien de Engelsen hebben geholpen met het ontwerpen van de auto. De Tesla staat zelfs op een verlengd Elise-onderstel. Het uiterlijk doet meer denken aan de gloednieuwe Lotus Evora. De auto ziet er volwassen uit met zijn strakke neus, mooie achterspoiler en prachtige zwarte wielen. Dit is ook niet zomaar een Tesla Roadster: het is een snelle Roadster Sport en dan ook nog eens in de luxe Signature-uitvoering.
Wanneer we instappen in de Tesla gaat dat redelijk soepel, maar lange mensen moeten geen wonderen verwachten. Wel ziet het er allemaal strak uit, met een mooie afwerking met veel carbon en leer, nette vloermatten en prachtig two-tone leer.
'Gasrespons'
Op de middentunnel bevinden zich de knoppen waarmee je de 'automaat' bedient. Simpelheid troef. Sleutel omdraaien, op D drukken, rem laten vieren en je rolt heel zachtjes. De 'gasrespons' (weet u een beter woord?) is voor de makers natuurlijk net zo
gemakkelijk te regelen als een dimmer op een lamp, dus de versnelling gaat perfect gelijkmatig naar aanleiding van de stand van je pedaal. Geen woeste reacties of extremiteit: je rolt gewoon rustig. Je moet het pedaal echt vloeren om schrikbarende reacties te krijgen. En wees gerust: die krijg je. Vanwege de relatieve rust sta je de eerste keer echt versteld van het acceleratievermogen.
De fabrieksopgaaf van 3,7 tellen haalden we dan wel niet vanwege het natte wegdek
en het feit dat de systemen in de Tesla je niet met spinnende banden weg laten rijden, evengoed is 4,5 seconden naar de honderd nog altijd verrekte snel. Omdat je niet hoeft te schakelen, is de versnelling oneindig. Dat wil zeggen tot je de begrensde top van 200 km/h haalt. Het sturen gaat zwaar en direct; de Lotus-roots verloochenen zich niet.
Het onderstel van de Roadster Sport is instelbaar. Ons testmodel staat op de meest comfortabele stand, waardoor hij toch de neiging heeft iets over te hellen. Je voelt bij koerswisselingen dat de auto net even te lang nodig heeft om zich te zetten. Wij raden daarom een iets strakkere afstelling aan. Maar goed, die keuze heb je gelukkig. Ga je pushen, dan is er vooral neiging tot onderstuur, dat je goed voelt aankomen.
De actieradius van de Tesla doet met 390 kilometer amper onder voor die van een auto met een verbrandingsmotor. Bij het laten uitrollen van de auto wordt de accu weer opgeladen. Hierdoor is de actieradius in de praktijk sterk afhankelijk van de rijstijl. Wil je nog verder komen, dan is het van belang om veel vooruit te kijken en weinig te remmen. Het opladen kost bij een normaal stopcontact van 16 ampère zo'n acht tot twaalf uur, met hogere stroomsterktes daalt die tijd snel tot een minimum van zo'n drie uur.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Tesla |
---|---|
Model | Roadster Sport |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 117.810 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 215 kW / 288 pk |
Maximaal koppel | 400 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 53 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 3.945 mm / 1.728 mm / 1.121 mm |
Wielbasis | 2.352 mm |
Massa leeg | 1.240 kg |
Laadvermogen | 250 kg |
Banden voor | 175/55R16Prijzen |
Banden achter | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,5 s (fabrieksopgave: 3,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,0s |
Lezersreacties (11) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.