Test: Suzuki SX4 Sedan 1.6 Exclusive (2008)

Ruimte voor koffers

Suzuki SX4 Sedan 1.6 Exclusive
AutoWeek 12
AutoWeek 12

Je leest het in AutoWeek 12

De Suzuki SX4 kenden we al een tijdje als semi-SUV, maar inmiddels is er een nieuwe variant beschikbaar: eentje met een kofferbak. Gaat deze SX4 sedan het hier te lande maken?

Voor design zal-ie de hoofdprijs niet krijgen, deze SX4 sedan. Da's jammer, want de oorspronkelijke vijfdeurs SX4, een ontwerp van Giugiaro's ItalDesign, ziet er vlot uit. Kennelijk moesten de designers er nu een kofferbak aan 'plakken' met gebruikmaking van de bestaande achterportieren om kosten te besparen. Die bezuiniging zou Suzuki wel eens duur kunnen komen te staan, want de auto is nu nogal uit proportie geraakt. De enorme buitenspiegels helpen niet om de esthetiek op te vijzelen.

Enthousiaste motor
Verder is er weinig mis met onze testkandidaat. Hij laat zich lekker licht en vlot bedienen, de enthousiaste motor maakt er een pittige auto van en de kofferbak van maar liefst 515 liter, waar de fikse beugelscharnieren wel wat van afsnoepen, zorgt ervoor dat-ie prima inzetbaar is voor gezinsdoeleinden. Ook het onderstel, afkomstig van de Suzuki Swift, mag er zijn. Het is stevig geveerd, niet gauw van de wijs te brengen en laat flinke bochtsnelheden toe; je kunt er, kortom, een hoop lol mee beleven. En het biedt zowaar ook voldoende comfort.
Alleen op het aspect ergonomie laat de Suzuki wat steekjes vallen. De stoelen bevatten weliswaar kuipjes die je goed op je plaats houden, maar lange mensen (1,90 m en meer) worden daardoor in een kromme houding gedwongen, die op den duur onprettig is. Met de verstelmogelijkheden valt dit niet op te lossen. Daar komt bij dat het stuur alleen in hoogte verstelbaar is.

Tegenvallende hoofdruimte
De uitrusting is behoorlijk compleet, met onder meer standaard airco, acht airbags, remassistent, elektrisch bediende ramen voor en achter, en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. De Exclusiveuitvoering die wij testten, biedt bovendien onder meer automatisch geregelde airco, ESP, een sleutelvrij systeem, lichtmetalen wielen en audiobediening op het stuur. Cruisecontrol is niet optioneel verkrijgbaar. Ook een zelfdimmende binnenspiegel, automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers zijn niet tegen bijbetaling leverbaar. Omdat deze auto zeker veel ouderen zal aanspreken, die doorgaans zo min mogelijk van het rijden afgeleid willen worden met zoektochten naar knopjes, is dat een gemiste kans.
De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar, maar de zitting bestaat uit één geheel en kan niet worden opgeklapt. De rugleuning komt er bovenop te liggen en vormt geen vlak geheel met de vloer van de kofferbak. Op de achterbank valt de hoofdruimte tegen; de daklijn daalt net iets te vroeg. Ook de beenruimte is maar net toereikend voor de gemiddelde Nederlander. De middelste plaats op de achterbank is zelfs alleen voor kleine passagiers geschikt, want in de wagenvloer loopt op die plek een (lege!) cardantunnel. Dit platform wordt namelijk ook gebruikt voor de SX4-versies mét vierwielaandrijving en dan loopt er een as onder die hobbel. De C-stijl neemt nogal wat zicht schuin naar achteren weg. Ook is de hoge koets wat zijwindgevoelig.
In Nederland worden alleen de Comfort en Exclusive-uitvoeringen gevoerd, beide uitsluitend met 1,6-litermotor en tweewielaandrijving. Er is zowel een handgeschakelde vijfbak als een viertrapsautomaat leverbaar.

  • +Levendige motor
  • +Behoorlijk complete uitrusting
  • +Kloeke bagageruimte
  • -Weinig aansprekend uiterlijk
  • -Hoofd- en beenruimte achterin
  • -Stevige prijs

Signalement

Merk Suzuki
Model SX4 1.6 Exclusive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.862

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.586 cc
Maximaal vermogen 79 kW / 107 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.490 mm / 1.730 mm / 1.545 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.140 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 400 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,9 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,3 s / 18,1 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km (fabrieksopgave: 6,8 l/100km)
CO2-uitstoot 165 g/km

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.