Subaru Justy 1.0 Comfort S (2008)
Tweewielaandrijver
De nieuwste Justy komt van Daihatsu en is niets meer dan een Sirion met wat kleine aanpassingen. Eén ding blijft wel opvallend. De Justy wordt niet met vierwielaandrijving aangeboden, en dat voor een Subaru, het merk dat altijd zo prat
gaat op standaard 4x4.
Het is jammer dat Subaru niet de moeite genomen heeft om de Justy een eigen gezicht te geven. Alleen de grille is anders en op de achterkant staat de aanduiding 'Subaru Justy'. Het mocht blijkbaar niets kosten, want waar normaal het Daihatsulogo op de motorkap prijkt, zit nu een glimmend plaatje met een soort lachebekje. Het was blijkbaar nog te duur om een motorkap te produceren zonder de gaten van het Daihatsu-logo erin!
In verhouding tot zijn buitenafmetingen is de Justy vrij ruim. Binnenin vinden we een simpel dashboard met een groot instrumentarium. De Justy beschikt altijd over een ingebouwd audiosysteem met radio-cd-speler; de Comfort S voegt daar nog een aux-aansluiting voor een iPod aan toe. Tussen de grote snelheidsmeter en de toerenteller zit een digitale brandstofmeter. De Justy heeft ook een boordcomputer die het actuele verbruik en de gemiddelde consumptie kan weergeven.
In de Comfort S-uitvoering heeft de Justy hoogte verstelling van de bestuurdersstoel. De rugleuning is matig verstelbaar met een hendel aan de zijkant van de stoel, en de stappen die de leuning maakt, zijn te groot. Het stuur staat vrij vlak en is alleen in hoogte in te stellen.
De bagageruimte is met 225 liter heel bruikbaar. Wil je grotere spullen vervoeren, dan klap je de achter bank plat, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat.
Daihatsu-krachtbron
Onder de kleine motorkap van de Justy vinden we de driepitter van Daihatsu. De 1,0-liter klinkt lekker, of hij nu onder in zijn toerenbereik zit of in de buurt van de 6.000 toeren. Boven de 100 km/h raakt de krachtbron al snel buiten adem en moet je terug-schakelen om snel in te halen. De vijfbak van de Justy valt een beetje tegen. Hij wisselt erg hakerig van verzet. De remmen vallen wat tegen; de remweg is veel langer dan de 40 meter die we als richtlijn aanhouden.
De Comfort S-uitvoering die wij reden, heeft onder meer een stabilisatorstang achter, waardoor de Justy iets minder overhelt en een tandje zwaarder stuurt. Bovendien gebruikt Subaru een dikkere stabilisatorstang voor. Overhellen doet de Subaru nog steeds en in bochten wordt hij wat onrustig. Ga je met de auto in een bocht op het gas dan leidt dat nog best snel tot doorspinnende voorwielen en een neus die rechtdoor wil.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Justy 1.0 Comfort S |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 51 kW / 70 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 94 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.610 mm / 1.665 mm / 1.550 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 890 kg |
Aanhangermassa geremd | 750 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,9 s (fabrieksopgave: 13,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,4 s / 10,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,1 s / 22,6 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 118 g/km |