Skoda Superb Combi 1.6 TDI – 2010 – 519.695 km - Klokje Rond

Zuinige, duurzame sjoemelaar

80 reacties

Video
AutoWeek 6 2024
AutoWeek 6 2024

Je leest het in AutoWeek 6 2024

Bijna twaalf jaar geleden kocht Winand Vermeer een twee jaar jonge Skoda Superb TDI met slechts 13.000 km op de klok. Daar is iets meer dan 500.000 km bij gekomen en de bescheiden, maar eveneens beruchte diesel weet van geen ophouden. Dat neemt niet weg dat al die jaren en kilometers hun tol eisen, zo blijkt als keurmeester Tim de Leeuw de Tsjech onder de loep neemt.

1.350 kilometer op een tank

Ontbrak het bij de eerste generatie Superb nog aan een Combi, met nummer twee werd die vraag meer dan adequaat beantwoord. Veel ruimte was en is het stokpaardje van Skoda en de Superb in het bijzonder. De Tsjechische evenknie van de Passat (B7, 2010 – 2014) is 7 cm langer en heeft 5 cm meer wielbasis dan diezelfde Volkswagen. De bagageruimte is hetzelfde, maar de beenruimte voor achterpassagiers is van het niveau verlengde S-klasse. Winand: “Ik heb destijds bij de keuze voor een nieuwe auto voor een enigszins industriële benadering gekozen. Hij moest vooral zo groot mogelijk zijn. Een Mercedes E-klasse komt met zijn ruimte in de buurt, maar is veel duurder. Deze Superb kocht ik bij de merkdealer in de buurt, hij is geïmporteerd uit België. Dit is misschien niet zo’n dikke motor, ten opzichte van de vorige is hij vlot genoeg. Dat was een Golf 1.9 SDI, waarmee ik meer dan 400.000 km heb gereden. Bijkomend voordeel van de 1.6 TDI is het lage verbruik. Vanuit Limburg kan ik zonder te tanken heel Frankrijk doorkruisen, tot in Spanje. Mijn absolute record is 1.350 kilometer op een volle tank. Dat is in de zomer, gemeten tijdens de ritten van huis naar kantoor, honderd kilometer enkele reis.”

Ruimte voor kampeeruitrusting

Laten we het ook even over deze motor hebben, hij behoort immers tot de TDI’s die voor de bekende dieselgate zorgden. Oorzaak is de sjoemelsoftware die tijdens de metingen voor de uitstoot voor rooskleurige cijfers zorgt. Zoeken we het kenteken van deze Superb op via de app van het RDW, dan lezen we het volgende onder het tabblad terugroepacties: ‘De software die in deze voertuigen met een EA189 dieselmotor is geïnstalleerd zorgt tijdens rollenbanktests mogelijk voor lagere NOx-waarden dan die onder dezelfde omstandigheden op de weg zouden zijn gemeten.’ Daarvan merkt de eindgebruiker niets, zo bewijst de 1.6 TDI van Winand. “Zoals gezegd, hij is vooral heel erg zuinig en ontzettend ruim. Groot is gewoon altijd handig. We gingen ooit weg voor een kampeervakantie van een paar weken en alles ging in de kofferbak, het zeiltje kon zelfs dicht. Twee grote Samsonites leg je op elkaar en dan blijft er alsnog ruimte over. Het enige wat ik in dat opzicht heb laten aanpassen, is de achtervering. Daar is een extra set hulpveren geplaatst, hij zakte echt te ver door bij volle belading. Ik heb ooit in hoogte verstelbare veren en dempers overwogen, maar dat is een kostbare aangelegenheid. Aan de andere kant is hij lekker comfortabel, dat is ook wat waard.”

Vermoeidheidsverschijnselen

Wanneer keurmeester Tim de Leeuw na zijn proefrit de werkplaats in komt rijden, verontschuldigt Winand zich voor de niet al te schone buitenkant van de Skoda, veroorzaakt door de rit vanuit Limburg onder slechte weersomstandigheden. Hij staat bovendien op zijn winterwielen, die niet zo fraai zijn als de andere set. “Ik had hem speciaal nog gewassen, maar daarvan zie je niets terug.” Een kniesoor die daarop let. Zo iemand is Tim, die elke auto voor deze rubriek door een objectieve en vrij strenge bril bekijkt. De proefrit bracht al aan het licht dat de Superb na bijna veertien jaar en meer dan vijf ton wat vermoeidheidsverschijnselen vertoont en dat valt hem niet kwalijk te nemen. Aan de onderkant valt niet alleen op dat er volop ruimte is voor een extra aandrijfas en differentieel voor de versie met 4WD, maar ook dat de bodemplaat een flinke optater heeft gehad. “Dat gebeurde tijdens een vakantie op Sicilië. Prachtig eiland, maar de toestand van de wegen is hier en daar erbarmelijk. In dit geval dook er ineens een enorm gat op, de helft van onze rijstrook was verzakt. Dat gaf een keiharde klap. Wonder boven wonder bleek het mee te vallen en konden we doorrijden. En dat blijft hij maar doen, hij heeft ons nog nooit laten staan. De volgende wordt weer een Superb, weer een diesel en weer handgeschakeld. Maar eerst laat ik bij deze de puntjes op de i zetten, dat is hij in mijn ogen nog wel waard.”

Eigenaar Skoda Superb

Naam: Winand Vermeer
Bouwjaar: 1970
Woonplaats: Heerlen
Beroep: Administratief
Eerste auto: Buick LeSabre
Vorige auto: Volkswagen Golf 1.9 SDI
Wat zou je aan je auto willen veranderen? "Iets meer power en een schuifdak."
Wat is je langste reis met deze auto? "Sicilië."

Onderhoudshistorie

  • Alles bij garage MB in Brunssum, de vroegere buurman van Winand. Opmerkelijk: koppeling, dubbelmassavliegwiel en roetfilter zijn nog origineel
  • Elke 150.000 km distributieriem + waterpomp, nu rijdt de auto dus met de vierde distributieset
  • Elke 30.000 km schone olie + filter
  • Elke 60.000 km brandstof-, lucht- en interieurfilter
  • Hulpveren achter
  • Filterhuis brandstoffilter
  • Bedrading deur links i.v.m. kabelbreuk
  • Wiellagers voor bij 400.000 km
  • Remblokken en schrijven voor bij 360.000 km
  • Airco reinigen
  • Injectoren vervangen bij +/- 250.000 km

Wat mankeert eraan?

  • Stoel (rugleuning) is ingezakt/versleten
  • Bijgeluid hoorbaar vanuit het aircosysteem
  • Kraak hoorbaar vanuit de voorwielophanging bij rijden over drempels, vermoedelijk vanuit de voorste draagarmrubbers
  • Schokdempers voelen slap aan (zowel voor als achter)
  • Koppeling grijpt wat laat aan
  • Auto trilt tijdens rijden en tijdens remmen op snelheid
  • Afdekkap van de motor zit niet goed vast
  • Veel steenslag aan de voorkant van de auto, ook op de aircocondensor
  • Aantal steuntjes rond de motor zitten niet goed vast
  • Brandstoffilterbehuizing zit niet goed vast en leidingklem zit niet vast
  • Motorsteun rechtsvoor is wat ingezakt (dempt minder goed)
  • Motor is vettig rond de injectoren en bij de carterpan
  • Intercoolerslang rechtsvoor is beschadigd en schuurt tegen een scherp boutje van de bodemplaat aan
  • Schade aan de onderkant op diverse plekken
  • Banden voor zijn van matige kwaliteit en uit 2019
  • Winterbanden achter zijn schuin afgesleten en onder de 2.5 millimeter, deze zijn uit 2015
  • Remschijven voor hebben een behoorlijke slijtrand, blokken nog 40 procent voering resterend
  • Schokdemper rechtsvoor zweet olie,
  • Bumpstops achter en stofhoezen zijn vergaan/los
  • Stekkerdoos van de trekhaak drukt tegen de bumper, hierdoor drukt de bumper tegen de achterklep waardoor deze beschadigd is

De mening van Carrec Technocenter

“Dit is duidelijk meer een gebruiksobject dan een hobbyauto of iemand zijn ‘pride & joy’. De Skoda is vooral vanbuiten behoorlijk vies en ook de lak is niet meer in goede staat. Daarnaast rijdt hij niet meer zoals deze ooit bedoeld is geweest door onder andere een versleten stoel, versleten schokdempers en zeer slechte banden. Twijfelgevalletje, met name vanwege de banden toch net niet goed genoeg voor een duimpje.’

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Skoda
Model Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.890

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.838 mm / 1.817 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.761 mm
Massa leeg 1.446 kg
Laadvermogen 663 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (80) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum