Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV - Test

Eerste pannenkoek

45 reacties

Video
AutoWeek 39 2020
AutoWeek 39 2020

Je leest het in AutoWeek 39 2020

Iedereen weet dat de eerste pannenkoek altijd mislukt. Het is voor de Skoda Octavia te hopen dat die volkswijsheid niet klopt, want voor het eerst komt het model nu als plug-in hybride beschikbaar. In Wenen kijken we hoe die smaakt.

Al sinds de Skoda Octavia in zijn moderne gedaante bestaat, deelt het model veel technologie met andere modellen binnen de Volkswagen-familie. Bij de huidige is de verwantschap echter nauwer dan ooit tevoren. Eind 2019 kwam de Golf, een paar maanden later de Octavia. Ongeveer een maand geleden reden we voor het eerst met de plug-in hybridevarianten van de Golf en nu is het tijd voor de Octavia’s met stekker. Net als bij Volkswagen komen er namelijk twee vermogensvarianten van de plug-in hybride Octavia: een iV en een RS iV.

Vooralsnog zijn er echter geen plannen om de 245 pk sterke stekkertopper naar ons land te halen. Heel erg lijkt dat trouwens niet, want beide varianten maken gebruik van precies dezelfde hardware: een 1,4-liter viercilinder TSI, goed voor maximaal 150 pk en 250 Nm, een elektromotor die 115 pk en 330 Nm kan leveren en een 13 kWh accupakket om die laatste van energie te voorzien. Het enige verschil tussen de twee aandrijflijnen is dat de iV softwarematig begrensd wordt op 204 pk en 350 Nm als beide krachtbronnen samenwerken, terwijl de sterkere variant 245 pk en 400 Nm kan mobiliseren. Tijdens de introductie rondom Wenen kunnen we ons volledig toeleggen op de 204 pk sterke iV-zonder-RS en die doet eigenlijk geen moment verlangen naar meer. Zolang de voorraad elektriciteit strekt kan de iV volledig elektrisch rijden en ondanks een fors wagengewicht van 1.520 kilo voelt de Combi zelfs dan al lekker vlot aan. De elektromotor drijft de voorwielen aan via de zestraps DSG. Alleen bij vol accelereren zijn er schakelmomenten voelbaar. Bij rustig rijden versnelt de iV net zo lineair als wanneer de motor direct met de voorwielen zou zijn verbonden.

VERDER ALS HYBRIDE

Volgens de WLTP-cyclus komt de Octavia 60 kilometer ver op alleen elektriciteit; wij denken dat 50 kilometer in de praktijk redelijk gemakkelijk haalbaar is. Afhankelijk van het soort aansluiting is de Octavia vervolgens in 3,5 tot 5,5 uur weer vol te laden. Hoe groot het aandeel uitstootloze kilometers in de praktijk wordt, hangt natuurlijk sterk samen met hoe je hem inzet, maar het is een eenvoudige manier om een deel van je kilometers te vergroenen zonder dat lange ritten planning gaan vereisen.

Zodra de accu leeg is, gaat de iV namelijk gewoon verder als normale hybride, waarbij de elektromotor de 1.4 TSI ondersteunt. Ook dan is een rustige rijstijl bevorderlijk voor de rijbeleving. Dan heeft de auto rustig de tijd om te bedenken welke motor wat moet doen en welke versnelling de bak het beste kan gebruiken. Als je opeens de volle 204 pk wilt loslaten, duurt het echter net wat te lang voordat de rekenkamer heeft uitgezocht wat er precies moet gebeuren en vervolgens gaat de versnelling voorwaarts niet bepaald subtiel. Als alle registers dan eenmaal opengaan, kan de Combi in 7,8 seconden de 100 kilometer per uur aantikken. Vlot, maar ook weer niet overdreven snel. De keerzijde van alle technologie die de nodige kilo’s in de schaal legt.

Dat gewicht laat zich in bochten ook vrij nadrukkelijk gelden. Hoewel de veren en dempers stugger zijn dan in Octavia’s met alleen een verbrandingsmotor, wil die massa toch vooral graag rechtdoor. En omdat er nu meer massa achterin ligt, voelt de achterzijde bij plots gas loslaten ook wat beweeglijker aan dan we gewend zijn. Het hoort een beetje bij het concept; er staat nu eenmaal vrij veel massa op een klein oppervlak en dramatisch is het allerminst.

Een lichtere auto rijdt altijd fijner. Alleen de besturing valt echt in negatieve zin op. Er zit een kunstmatige weerstand in, die con tinu de middenstand op wil zoeken en dat is niet zo fijn als je op een bochtige weg rijdt met deze relatief zware auto.

MINDER LITERS

Behalve aan het gewicht, en de laadopening linksvoor, kun je ook in de bagageruimte zien dat het om een plug-in Octavia gaat. Omdat de batterij onder de achterbank zit en de benzinetank onder de laadvloer, komt die laatste wat omhoog en dat kost liters in de achterbak. Nu heeft met name de Combi daar meer dan genoeg ruimte, en als er 150 liter vanaf gaat blijft er 490 liter over. Natuurlijk nog altijd meer dan voldoende.

Aan de rest van het interieur verandert op wat iV-specifieke menu’s en knoppen na niet veel. Het is ruim, smaakvol ingericht en voorzien van alle moderne technieken. Helaas werken ze niet allemaal even goed. Om de haverklap vraagt de auto bijvoorbeeld wat hij voor je kan doen, terwijl je het spraakcommando “hé Laura” toch echt niet hebt gebruikt. Het past wel in het totaalbeeld van de Octavia iV. Net als de eerste pannenkoek is hij namelijk niet helemaal perfect. Toch kun je ’m beter opeten dan weggooien, want hij smaakt gewoon prima.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Redelijk elektrisch bereik
  • +Nog altijd ruim
  • -Onprettige besturing
  • -Infotainment werkt niet vlekkeloos

Signalement

Merk Skoda
Model Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Business Edition
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.505

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.395 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.550 tpm
Accu capaciteit (bruto) 13 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.689 mm / 1.829 mm / 1.468 mm
Wielbasis 2.686 mm
Massa leeg 1.520 kg
Laadvermogen 538 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s
Brandstofverbruik 1,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 24 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (45) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum