Test: Skoda Octavia Combi (2020)

Vertrouwd recept, verrassend resultaat

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi
AutoWeek 15 2020
AutoWeek 15 2020

Je leest het in AutoWeek 15 2020

Als vanouds is de nieuwe Skoda Octavia een echte allemansvriend die even geschikt is voor zakelijke kilometervreters als voor gezinshoofden. De nieuwste generatie beschikt over de techniek van de Golf VIII en heeft de nodige verrassingen te bieden.

Mocht je even geen zin hebben om dit hele artikel door te lezen, dan willen we wel alvast verklappen dat de Skoda Octavia simpelweg een heel goede auto is. Desondanks is het de moeite waard om kennis te nemen van deze eerste rijtest, want Skoda heeft met de vertrouwde Volkswagen-ingrediënten iets bijzonders gecreëerd. Het Tsjechische merk maakt gebruik van de techniek van de Golf VIII, oftewel het MQB Evo-platform en de MIB3-techniek (Modularer Infotainment-Baukasten). Als vanouds is deze Octavia echter een flink stuk groter dan de Golf en hij zit de Passat op de hielen.

Laten we bijvoorbeeld eens een blik werpen in de bagageruimte. Die biedt in de Octavia Combi een inhoud van 640 liter, de Passat Variant heeft met 650 liter nauwelijks meer te bieden. Daar komt bij dat je in de Octavia geen AdBlue-can meer hoeft mee te nemen. De Skoda is voortaan namelijk voorzien van een bijvulopening, zodat je het goedje nu bij de pomp kunt bijvullen. Handig gedaan. Zo zijn er meer verbeteringen te melden waarmee Skoda het motto ‘Simply clever’ in ere houdt. Neem het opbergvak onder de dubbele laadvloer, voor de twee rolschermen voor de bagageruimte, à la BMW.

Maar laten we gaan rijden, dat blijft immers toch het belangrijkste aspect. Onze testauto is voorzien van een 150 pk sterke TDI-motor die is gekoppeld aan een zeventraps DSG-bak. Op de optielijst prijken zaken als 18-inch lichtmetalen wielen (19-inch kan ook), comfortabele en elektrisch verstelbare met leer beklede comfortstoelen met een massagestand en ventilatiemogelijkheid, een dubbele laadvloer, een achteruitrijcamera, livenavigatie, metallic lak en het comfortpakket met driezone-airco en verwarming van het stuur, de voorstoelen en de achterbank.

En dan staat er gewoon een steengoede allrounder op de stoep, die weinig meer te wensen overlaat. Het minuscule keuzehendeltje van de automaat kennen we uit de Golf. Je moet er even aan wennen, maar het zorgt wel voor veel opbergruimte onder het dashboard. Er is alle ruimte voor je telefoon, die je inductief kunt opladen. Helaas zijn sommige knoppen boven de ventilatieroosters geplaatst, waardoor je ze snel over het hoofd ziet.

Tegennatuurlijk

Dat geldt ook voor de schakelaar waarmee je de rijmodi selecteert, van Eco (voor mensen die alleen maar aanbiedingen kopen) tot Sport (voor gehaaste leaserijders met een tankpas). In laatstgenoemde stand wordt de boel strakker afgesteld, is de besturing directer en het uitlaatgeluid meer aanwezig. Het voelt bij deze auto een beetje tegennatuurlijk aan.

Op het soms slechte asfalt rond Praag, waar we de Octavia aan de tand voelen, is de Comfort-modus van het DCC-onderstel een betere keuze. De Octavia werkt oneffenheden in het wegdek net zo effectief weg als de nieuwe Golf. Niet zo vreemd, want
ze hebben dezelfde ondersteltechniek. Ook op lange glooiingen blijft het comfort van hoog niveau. Verder ligt hij bijzonder stabiel op de weg dankzij de relatief lange wielbasis van 2,69 meter. Daarmee is deze vijf centimeter langer dan die van de Golf, met uiteraard een positieve uitwerking op de ruimte in het interieur. Twee uit de kluiten gewassen volwassenen kunnen zonder problemen achter elkaar zitten. Daarbij zorgen de comfortstoelen met AGR-keurmerk voorin voor een zeer plezierige zit met een uitstekende ondersteuning van de dijen, terwijl de buitenste zitplaatsen van de achterbank goed gevormd zijn.

Potentiële testwinnaar

Laten we ons weer even op de rijkwaliteiten richten. De 150 pk sterke dieselmotor levert een koppel van 360 Nm, dus er is ruim voldoende trekkracht voorhanden. Daar heb je in principe meer dan genoeg aan, maar je kunt er altijd nog een schepje bovenop doen en voor de RS met 200 pk kiezen, die eind dit jaar leverbaar wordt.

Voor de rest kennen we natuurlijk veel zaken uit de Golf. Dan hebben we het niet alleen over het onderstel, maar ook over de besturing en de transmissieafstelling. Alles doet uiterst solide en nauwkeurig aan. We zeiden het al, deze auto heeft het in zich om vergelijkende tests te winnen.

Met een lengte van 4,69 meter zingt de Octavia een octaaf hoger dan de Golf VII Variant (4,57 meter). Hij zit eerder op het niveau van de Audi A4 Avant (4,76 meter), maar daarbij biedt hij wel een veel grotere bagageruimte voor veel minder geld. Ook de 8 centimeter langere Passat is in zicht. Sterker nog, waar de rijgegevens in de duurdere Volkswagen op een glazen plaatje op het dashboard worden weergegeven, worden die in de Octavia op fraaie wijze in de voorruit geprojecteerd. Met behulp van de nieuwste techniek van de Volkswagen Group hebben de Tsjechen de grootste stationwagon in het C-segment gebouwd, waarmee de Octavia de slimme keuze blijft voor mensen die veel waar voor hun geld willen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Bijzonder veel ruimte
  • +Veel slimme details
  • -Beeld achteruitrijcamera veel te onscherp bij regen
  • -Knoppen op middenconsole niet goed zichtbaar

    Gerelateerde forum topics

    Praat verder op het forum