Test: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI
Nuchtere alleskunner
Beneveld door de niet-aflatende stroom van cross-overs en SUV’s zou je bijna denken dat iedereen er één heeft. Een blik op de verkoopcijfers leert echter dat we in Nederland nog altijd verknocht zijn aan hatchbacks en stationwagons. Een weekje met de nieuwe Skoda Octavia Combi maakt duidelijk waarom.
Nuchter bekeken heeft een compacte SUV of cross-over eigenlijk helemaal niet zo veel meerwaarde ten opzichte van een stationwagon van gelijk formaat. Zie de nieuwe Skoda Octavia Combi, de aanleiding voor deze test: heel veel ruimte in combinatie met de modernste technologie en een benzinemotor met voldoende kracht om probleemloos lange ritten te maken. Meer heeft een mens welbeschouwd niet nodig.
Het enige wat je niet krijgt, is de hoge instap van een SUV of cross-over. En je krijgt minder aandacht van buurtbewoners of medeweggebruikers natuurlijk. Voor alle andere meetbare voordelen hoef je het in elk geval niet te laten.
Dat geldt zeker voor de Skoda Octavia Combi. Dat het merk goed scoort in ruimtegebruik mag geen verrassing meer heten. Dat er nog eens 30 liter meer in past dan in zijn toch al niet onderbemeten voorganger wel. 640 liter kun je in totaal verstouwen in de kofferbak en wanneer de achterbank plat gaat, komt daar nog eens 1.060 liter bij voor een totaal van 1.700. Op de achterbank gaat de Octavia onverdroten door. Hij staat dan wel op exact dezelfde wielbasis als zijn voorganger, toch lijkt het alsof er nog net iets meer hoofd- en beenruimte is. Als er vijf mensen van gemiddeld Nederlands formaat meegaan, zal niemand een leuning of dak raken. Tot zover dus vooral meer van hetzelfde.
Geen budgetsfeer
Voorin heeft de Skoda een grotere stap gemaakt. Het budgetsfeertje van weleer heeft plaatsgemaakt voor een strak en op het oog hoogwaardig interieur. Die eerste indruk wordt versterkt door een uitstekend instelbare zitpositie en twee schermen die snel werken en kraakheldere beelden tevoorschijn toveren. Bovendien hebben ze bij Skoda beter nagedacht over de bediening dan bij Volkswagen, dat in zijn Golf wel dezelfde hardware levert. Geen schuifbalkje voor de temperatuurinstellingen van de airco, maar gewoon twee altijd zichtbare knoppenclusters op het scherm zelf. Ook is de volumeschuifbalk, die helaas is gebleven, wat slimmer gepositioneerd, zodat je niet meer per ongeluk de radio hard zet terwijl je iets anders wilt doen. De toevoeging van fysieke sneltoetsen om onder meer meteen in het wagenmenu te komen, maakt het leven makkelijker.
Bij Skoda hebben ze de rijdynamiek van de Octavia tegen het licht gehouden. Dat was ook wel nodig; de vorige was namelijk zó week geveerd en gedempt dat het onderstel al snel achter de feiten aan liep als het wegdek slecht was of de bochtensnelheid bovengemiddeld. De nieuwe versie voelt kalmer aan en verwerkt oneffenheden met veel meer gratie. Dat levert een prettiger totaalplaatje op, zeker doordat comfort nog altijd nadrukkelijk de boventoon voert. Het gaat alleen niet meer ten koste van de verfijning en met de optionele adaptieve dempers in Sport doet de Octavia het prima. De besturing gaat nog altijd licht en wat indirect.
Oude bekende
In het vooronder van de Skoda treffen we een oude bekende, want de 1.5 TSI 4-cilinder met cilinderuitschakeling, 150 pk en 250 Nm was voorheen al verkrijgbaar. Nog altijd verwent de motor je met flink wat koppel vanaf lage toerentallen en ongemerkt ga je zo in alle rust al snel vlot. De bak schakelt op typische Volkswagen-Skoda-wijze: licht, duidelijk en gemakkelijk.
Bij Skoda is het aanbod van optionele actieve-veiligheidsopties, evenals de rest van de optielijst, beperkt. Vooralsnog kun je alleen kiezen voor een First Edition, die onder andere adaptieve cruisecontrol, een autonoom noodremsysteem en een knieairbag meekrijgt. Rijstrookassistent en dodehoeksensor staan los op de optielijst. Opties zijn niet te duur en de First Edition heeft de basis-benodigdheden allemaal aan boord, met als extra’s ten opzichte van de andere twee adaptieve schokdempers, een elektrisch bedienbare achterklep en een inch groter lichtmetaal. Voor een stevige totaalprijs van € 36.420, want ook daar is Skoda het budgetstadium duidelijk voorbij.
Oordeel
Hoewel de prijs stevig op kan lopen, krijg je daar nog altijd bovengemiddeld veel auto voor terug. De Octavia Combi is waanzinnig ruim en zowel het interieur als het onderstel zijn sterk verbeterd ten opzichte van z'n directe voorganger.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Octavia Combi 1.5 TSI First Edition |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.515 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.689 mm / 1.829 mm / 1.468 mm |
Wielbasis | 2.686 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 680 kg |
Banden | 205/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 224 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s (fabrieksopgave: 8,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 5,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,9 s / 9,9 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km (fabrieksopgave: 4,8 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 130 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV Style 204pk DSG6
- 2021
- 72.897 km

Skoda Octavia Combi 1.5 E-TSI 150PK BUSINESS PLUS DSG | Virtual Cockpit | Navi | El. achterklep | Cruise adaptief
- 2024
- 8.604 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI MHEV Sportline Business , Adap. cruise, Virtual cockpit, Stuur/stoelverwarming,
- 2024
- 5.715 km
Lees ook
Top 20-auto’s uitgelicht: de Skoda Octavia
Waarom de alledaagse Skoda Octavia Combi wel degelijk liefhebbers aanspreekt
Peugeot 308 SW vs. Skoda Octavia Combi - Vergelijkende Test
Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto
Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Vergelijkende Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (22) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.