Skoda Felicia Combi 1.6 GLXi (1996)
Gooit maar vol
Sinds Skoda deel uitmaakt van het Volkswagen-concern is de produktkwaliteit enorm vooruit gegaan. Dat de Tsjechen veel geleerd hebben, zie je terug in de huidige Felicia, die ook als extra ruime Combi te koop is. De testauto was overigens voorzien van de 1,6-liter VW-krachtbron, die je uiteraard ook kunt krijgen in hatchback-verpakking.
De moderne 1.6 met multipoint inspuiting levert met z"n 75 pk zeven paardekrachten meer dan de tot nu toe sterkste Felicia-krachtbron. Veel belangrijker is het koppel, dat met 135 Nm bij 2800-3500 toeren fors hoger is dan dat van de Skoda-1.3, die overigens gewoon leverbaar blijft. Je voelt onmiddellijk dat de nieuwe motor onderin bij de les is, maar ook bij hogere snelheden nog prima blijft doorhalen. Jammer is het wat brommerige karakter tussen de 3300 en 4000 toeren. Temeer daar dat in de vijfde versnelling overeen komt met veel gereden snelheden tussen 115 en 140 km/h op de meter. Natuurlijk verandert de Felicia met deze motor niet in een GTI, maar een sprintje naar de 100 gaat toch moeiteloos in 12,5 seconden. De 80 naar 120 werkt de Skoda af in 11,6 tellen in het vierde verzet en 15,2 seconden voor de hoogste versnelling. Met een testverbruik van 1:11,6 is het geen zuinigheidskampioen, maar de Felicia doet niet echt onder voor een gelijk gemotoriseerde VW Golf. Het geluidsniveau blijft tot de al genoemde 115 op de teller heel beschaafd, daarboven neemt het behoorlijk toe.
Ruime stationcar
In de Felicia Combi heb je lekker de ruimte. Je ledematen komen voorin niet in conflict met interieurdelen, zelfs niet met het als extra gemonteerde schuifdak. Ons testmens zit op de achterbank net niet met zijn hoofd tegen het dak en er is nog vier centimeter vrije ruimte tussen de rugleuning van de voorstoel en zijn knie‰n. De bagageruimte is een stuk groter dan bij de hatchback. Er is plaats voor behoorlijk wat koffers en de ruimte is in etappes verder uit te breiden. We kunnen de uit twee delen bestaande hoedenplank weghalen, vervolgens de achterbank in ongelijke delen neerklappen en tot slot (uniek) in een handomdraai de achterbankdelen er gewoon uit tillen.
Dan heb je ineens anderhalve kuub tot je beschikking. Het is zelfs ook nog mogelijk de rechter voorstoel te verwijderen. Is het dan nog niet genoeg, dan zijn er altijd nog de standaard dakrelings waar van alles aan bevestigd kan worden.
Wie voor de VW-motor kiest, komt automatisch terecht bij de GLXi-uitrusting met standaard de al genoemde dakreling en in delen neerklapbare achterbank, velours bekleding, vier hoofdsteunen, centrale vergrendeling op de vier portieren, toerenteller en getint glas en een handig te bedienen, traploos interval op de ruitewissers. Een enkel detail als het iets vlakker dan gemiddeld staande stuur en het in het dashboard geplaatste contactslot roepen nog herinneringen op aan vervlogen tijden. Het dashboard van de Felicia ziet er verder eigentijds uit en is prima af te lezen. Het dashboardkastje zit bovenin en heeft kloeke afmetingen. Bergruimte voor klein grut is er genoeg voorhanden.
Omdat de Tsjechische wegen niet tot de best geplaveide van Europa behoren, heeft Skoda de Felicia een soepele vering meegegeven. De meeste ellende gaat haast ongemerkt aan je voorbij; slechts de grootste hobbels bereiken de passagiersruimte in gedempte vorm. Wie uit een sportief geveerde auto stapt, zal de Felicia wat week vinden, maar na een flink eind sturen ben je er wel aan gewend. De Felicia heeft een vertrouwenwekkend, licht onderstuurd bochtgedrag en raakt absoluut niet onder de indruk van plotselinge gaswisselingen in een snel genomen bocht. De importeur had onze testwagen voorzien van een setje lichtmetaal en brede banden ter waarde van f 1795, maar met die dure en brede 185-55-banden is de auto op lagere snelheden haast niet de hoek om te krijgen en is stuurbekrachtiging een vereiste. Remmen doet de Felicia als de beste met een prima vertraging en een kaarsrechte remweg. Schakelen en koppelen gaat zoals je het verwacht, waarbij aangetekend moet worden dat de tweede versnelling een duwtje nodig heeft.
Zoals we de laatste tijd van Skoda gewend zijn, is deze Felicia Combi gewoon goed. Autorijdend Nederland wil het nog niet beseffen, maar een Skoda Felicia biedt uitzonderlijk veel waar voor zijn geld.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Felicia Combi 1.6 GLXi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.704 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.205 mm / 1.635 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 1.005 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 165/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 13,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,6 s / 15,2 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |