Seat Ibiza 1.4 Stylance (2008)

Mikken op emotie

Seat Ibiza 1.4 Stylance
Seat profileert zich als fabrikant van auto's die emotie moeten uitstralen. Dat lukte de oude Ibiza niet meer. De nieuwe, die veel meer mikt op de emotie van de koper, komt dus geen moment te vroeg.

Seat heeft het belang van een emotioneler design juist ingeschat. Want juist dat roept de begeerte van een koper op. De stijlvorm die de Ibiza belichaamt, is 'Arrow Design' gedoopt en wordt gekenmerkt door een agressief ogende voorzijde met scherp getekende lichtunits en een laag geplaatste grille. De flanken hebben veel gemeen met die van de Leon. Een scherpe, dalende vouw over het voorspatbord en het voorportier, en een oplopende lijn over het achterportier en de wielkast zorgen voor een krachtige uitstraling. Ten opzichte van de redelijk spannend getekende voorzijde en zijkant vormt de achterzijde van de Seat echter een beetje een deceptie. Vooral door de tamelijk klein uitgevallen achterlichtunits oogt de kont van de Ibiza nogal saai.

Ten opzichte van zijn voorganger is de koets van de nieuwe Ibiza flink gegroeid; van bumper tot bumper meet de jongste generatie zeven centimeter meer, maar opmerkelijk genoeg isie daarentegen een centimeter minder breed. De hoogte van de Seat bleef gelijk. Duidelijk is dat de extra centimeters in de lengte een gunstig effect hebben op de inhoud van de bagageruimte.


Solide weggedrag
De nieuwe Ibiza legt een serieus rijgedrag aan de dag. Daarbij voelt hij aan als een auto uit een klasse hoger. Het onderstel valt te karakteriseren als comfortabel, neigend naar straf. Het zorgt voor een solide weggedrag, zonder dat de Ibiza zo stug wordt dat je van je stoel af stuitert. De koets van de Seat rolt weinig over z'n lengteas. Bochten worden neutraal gerond en het onderstuur blijft binnen de perken. De besturing is behoorlijk direct en laat de auto adequaat reageren.
De 1,4-liter zestienklepper levert 85 pk en dat is niet overbemeten voor de auto. Het is zaak de vierpitter flink op toeren te houden om vlot vooruit te komen. Veel hinder ondervind je er in het interieur niet van als je het gaspedaal vloert, want Seat heeft het motorgeluid goed ingekapseld. En een enthousiaste gasvoet zorgt niet direct voor een enorme aanslag op de portemonnee; de Ibiza komt 13,7 kilometer ver op een liter euro loodvrij.
Aan boord voelt alles degelijk aan. Over de kleur van het dashboard zijn we niet zo te spreken; het is wel erg saai grijs. Wel speels is de opbouw van het instrumentarium. Van achter het prettig in de hand liggende driespaaks stuurwiel staren twee in separate kokers ondergebrachte instrumenten je aan. De stoelen zitten goed, maar zijn iets te vlak om optimale zijdelingse steun te verlenen. Beenruimte is er voldoende, ook omdat de stoelen in lengterichting over een grote afstand te verstellen zijn.
Met de hoofdruimte is het minder gesteld voor langere personen. Ook achterin schampt je haardos snel de wagenhemel vanwege het daar rap aflopende dak. De sportief geboetseerde koets eist hier dus z'n tol. De beenruimte op de achterbank is voor opgroeiende kinderen prima, voor vol wassenen net voldoende.
De Seat Ibiza uit deze test heeft de toe voeging 'Stylance'. Standaard heeft deze versie onder andere cruisecontrol, airco, elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, een radiocdspeler met mp3afspeelmogelijkheid en mistlampen voor,
inclusief bochtverlichting.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.4 Style
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.295

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 63 kW / 85 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 132 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.052 mm / 1.693 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.469 mm
Massa leeg 975 kg
Laadvermogen 551 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 530 kg
Banden185/60R15Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s (fabrieksopgave: 11,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,4 s / 9,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,1 s / 17,2 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum