Seat Ibiza 1.4 Stylance (2008)
Mikken op emotie
Seat heeft het belang van een emotioneler design juist ingeschat. Want juist dat roept de begeerte van een koper op. De stijlvorm die de Ibiza belichaamt, is 'Arrow Design' gedoopt en wordt gekenmerkt door een agressief ogende voorzijde met scherp getekende lichtunits en een laag geplaatste grille. De flanken hebben veel gemeen met die van de Leon. Een scherpe, dalende vouw over het voorspatbord en het voorportier, en een oplopende lijn over het achterportier en de wielkast zorgen voor een krachtige uitstraling. Ten opzichte van de redelijk spannend getekende voorzijde en zijkant vormt de achterzijde van de Seat echter een beetje een deceptie. Vooral door de tamelijk klein uitgevallen achterlichtunits oogt de kont van de Ibiza nogal saai.
Ten opzichte van zijn voorganger is de koets van de nieuwe Ibiza flink gegroeid; van bumper tot bumper meet de jongste generatie zeven centimeter meer, maar opmerkelijk genoeg isie daarentegen een centimeter minder breed. De hoogte van de Seat bleef gelijk. Duidelijk is dat de extra centimeters in de lengte een gunstig effect hebben op de inhoud van de bagageruimte.
Solide weggedrag
De nieuwe Ibiza legt een serieus rijgedrag aan de dag. Daarbij voelt hij aan als een auto uit een klasse hoger. Het onderstel valt te karakteriseren als comfortabel, neigend naar straf. Het zorgt voor een solide weggedrag, zonder dat de Ibiza zo stug wordt dat je van je stoel af stuitert. De koets van de Seat rolt weinig over z'n lengteas. Bochten worden neutraal gerond en het onderstuur blijft binnen de perken. De besturing is behoorlijk direct en laat de auto adequaat reageren.
De 1,4-liter zestienklepper levert 85 pk en dat is niet overbemeten voor de auto. Het is zaak de vierpitter flink op toeren te houden om vlot vooruit te komen. Veel hinder ondervind je er in het interieur niet van als je het gaspedaal vloert, want Seat heeft het motorgeluid goed ingekapseld. En een enthousiaste gasvoet zorgt niet direct voor een enorme aanslag op de portemonnee; de Ibiza komt 13,7 kilometer ver op een liter euro loodvrij.
Aan boord voelt alles degelijk aan. Over de kleur van het dashboard zijn we niet zo te spreken; het is wel erg saai grijs. Wel speels is de opbouw van het instrumentarium. Van achter het prettig in de hand liggende driespaaks stuurwiel staren twee in separate kokers ondergebrachte instrumenten je aan. De stoelen zitten goed, maar zijn iets te vlak om optimale zijdelingse steun te verlenen. Beenruimte is er voldoende, ook omdat de stoelen in lengterichting over een grote afstand te verstellen zijn.
Met de hoofdruimte is het minder gesteld voor langere personen. Ook achterin schampt je haardos snel de wagenhemel vanwege het daar rap aflopende dak. De sportief geboetseerde koets eist hier dus z'n tol. De beenruimte op de achterbank is voor opgroeiende kinderen prima, voor vol wassenen net voldoende.
De Seat Ibiza uit deze test heeft de toe voeging 'Stylance'. Standaard heeft deze versie onder andere cruisecontrol, airco, elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, een radiocdspeler met mp3afspeelmogelijkheid en mistlampen voor,
inclusief bochtverlichting.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 1.4 Style |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 85 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 132 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.052 mm / 1.693 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.469 mm |
Massa leeg | 975 kg |
Laadvermogen | 551 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 530 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 11,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 9,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,1 s / 17,2 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.