Seat Ibiza - Doorgelicht
Warmbloedig of een koude douche?
De vierde generatie van de Seat Ibiza springt eruit. Niet alleen qua kleur, maar vooral qua looks. Er zit dan ook een Italiaans tintje aan deze Spanjaard.
Wie had gedacht dat er in de Seat Ibiza een vleugje Lamborghini schuilt? Top-ontwerper Luc Donckerwolke gaf de snelle sportwagens uit Sant’Agata Bolognese vorm voordat hij in 2005 naar Spanje verhuisde en designchef bij Seat werd. De vierde generatie van de bestseller kreeg van hem een markant uiterlijk met scherp gelijnde koplampen, een strijdlustig front en een kek kontje. Zeker in het opvallende kleurenpalet van Seat is de Ibiza nog altijd het aanzien meer dan waard. Wat een verschil met zijn serieuze concernbroeders Polo en Fabia! Maar ja, hij is natuurlijk niet voor niets naar party-eiland Ibiza vernoemd, waar iedereen eeuwig jong blijft. Bovendien moet toch iemand voor wat reuring in het nogal kleurloze compacte trio van de Volkswagen-stal zorgen. Onder het opvallende koetswerk gaat het beproefde PQ25/A05-platform van de VW-groep schuil.
Binnen is het lekker ruim, het dashboard steekt goed in elkaar en er rammelt niets. Een stuk minder inspirerend is het grijs-op-grijs van het interieur in de basisuitvoering Reference. Waar de bouwkwaliteit van de oudere Ibiza’s nogal eens te wensen overliet, is de reputatie van de in 2008 gepresenteerde en zowel in 2012 als in 2015 gefacelifte generatie een stuk beter. Afgezien van wat details valt er niet veel meer op aan te merken. De Polo heeft zelfs het nakijken voor wat de handige combi-uitvoering van de markante Spanjaard aangaat. En dat de Ibiza ook op het gebied van veiligheid niet voor de concurrentie onderdoet, bewijst het feit dat hij bij de Euro NCAPbotsproef vijf sterren verzamelde.
HET VENIJN ZIT ALLEEN NOG IN DE DETAILS
De Ibiza 6J doet het in haast alle opzichten beter dan zijn voorgangers, maar blinkt nog steeds niet uit. Wie een exemplaar op het oog heeft, moet daarom verder kijken dan een proefrit lang is. Beter is het om een vakman in te schakelen die hem op alle kritische punten onder de loep neemt. Binnen kunnen sporadische storingen in de elektronica en vage foutmeldingen irriteren, aan de onderzijde dreigen zaken – vooral bij exemplaren van voor mei 2008 – zoals roestende uitlaten, olielekkage en problemen met de remmen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Zijn markante voorkomen en de beproefde techniek uit het VW-concern maken de Ibiza tot een interessant alternatief voor andere kleine auto’s. Bovendien is het prijsniveau een stuk aangenamer dan van een even oude Polo of Fabia.