Test: Seat Ibiza (2008)
Weer in de pas
1 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Zuid-Europees design met betrouwbare Duitse techniek is een goede combinatie gebleken. Goed nieuws dus, dat de Ibiza ook die behandeling heeft gekregen want die neemt nog steeds het leeuwendeel van de Seat-verkopen voor zijn rekening.
Met Seat haalde VW ooit het verlangde Zuid-Europese temperament aan boord. Het Spaanse merk kreeg al snel het etiket 'Alfa Romeo van de VW-groep' opgeplakt. En om dit te onderstrepen, werd ook nog eens een ontwerper binnengehaald die z'n sporen bij de sportieve Italiaanse fabrikant had verdiend: Walter de'Silva. Met hem begon voor Seat een avontuur met een sportiever design van de modellen. Dat die nogal wat overeenkomsten vertoonden met modellen van Alfa Romeo, was geen toeval. Maar goed, windeieren heeft de weg die Seat insloeg de Spanjaarden niet gelegd. Design overgoten met een emotioneel sausje en betrouwbare Duitse techniek gaan heel goed hand in hand.
In het huidige gamma is de Ibiza enigszins een buitenbeentje. De auto stamt in de basis uit 2001, en tussentijdse verfrissingen om hem het meest actuele Seat-gezicht te laten behouden, kunnen niet verhullen dat het een model is dat al lange tijd meegaat. De hoogste tijd, met andere woorden, voor een compleet nieuwe Ibiza. Een Ibiza die weer in het gelid stapt. Temeer omdat juist dit model het leeuwendeel van de Seat-verkopen voor z'n rekening neemt. En de nieuwe, die staat volgende maand in de showroom voor een vanafprijs van net geen veertien mille.
Arrow design
Seat heeft de jongste generatie gebaseerd op een volledig nieuw platform van de Volkswagen-groep. De volgende Polo zal er ook gebruik van maken. Ten opzichte van z'n voorganger heeft de nieuwe Ibiza een zeven millimeter langere wielbasis en een spoorbreedte die vóór met 33 millimeter toenam, en achter met 30 millimeter. De vijfdeurskoets, waarmee Seat de Ibiza introduceert, is ten opzichte van z'n voorganger flink gegroeid; van bumper tot bumper meet de jongste generatie 7 centimeter meer, waarmee de lengte op 4,05 meter komt. Opmerkelijk genoeg is-ie daarentegen iets minder breed: 1,69 meter tegenover 1,70 meter nu. De hoogte van de Seat blijft gelijk, en bedraagt 1,45 meter. De extra centimeters in de lengte hebben een gunstig effect op de inhoud van de bagageruimte. Die heeft een groeispurt doorgemaakt naar een inhoud va 292 liter. En daarmee heeft de nieuwe Ibiza 25 liter meer te vergeven dan de oude.
Luc Donckerwolke, ex-ontwerper van concerngenoot Lamborghini, voerde de supervisie over het design van de nieuwe Ibiza. En deze heeft het belang van een emotioneler design juist ingeschat. Want juist dát roept de begeerte van een koper op. De stijlvorm die de Ibiza belichaamt, heeft Seat Arrow Design gedoopt, en het wordt gekenmerkt door een agressief ogende voorzijde met scherp getekende lichtunits en een laag geplaatste grille, wat een pijlvorm moet suggereren. Helaas is de vervaarlijk ogende voorzijde van het studiemodel Bocanegra, dat een aanloop vormde naar de Ibiza, niet overgenomen. De flanken hebben veel gemeen met die van de Leon. Een scherpe, dalende vouw over het voorspatbord en het voorportier, en een oplopende lijn over het achterportier en de wielkast kenmerken ook de nieuwe Ibiza. Ze zorgen voor een krachtige uitstraling. Ten opzichte van de redelijk spannend getekende voorzijde en zijkant vormt de achterzijde van de Seat een beetje een teleurstelling. Vooral door de tamelijk klein uitgevallen achterlichtunits oogt de kont van de Ibiza nogal saai en ook vrij inwisselbaar.
Vlot gedrag
Het motorenpalet omvat vier motoren: drie benzinekrachtbronnen en één pompverstuiverdiesel. Het benzinegamma begint bij de 70 pk sterke 1,2-liter driecilinder, gevolgd door een 1,4-liter met 85 pk. De topmotor is voorlopig een 1,6-liter met 105 pk. Vooralsnog levert Seat in de Ibiza één diesel: een 1,9-liter van 105 pk, met roetfilter uiteraard. Later zal het de dieselreeks uitbreiden met een 80 pk sterke 1,4 en een minder krachtige variant van de 1,9, met 90 pk. Ook die twee krijgen een partikelfilter.
Tijdens de introductieritten met de Ibiza maken wij kennis met de grootste benzinekrachtbron en de voorlopig enige zelfontbrander. De 1,6-liter zestienklepper belooft in theorie veel goeds; met 105 pk en een koppel van 152 Nm moet je toch uit de voeten kunnen met de Ibiza. De fabrikant geeft een topsnelheid van 187 km/h op voor deze variant en een sprint van 0 naar 100 km/h in 10,5 seconden. Waarden waar je best mee voor de dag kunt komen. En inderdaad, de Ibiza komt goed vooruit. Toch lijken er gevoelsmatig een aantal paardenkrachten verloren te raken onderweg van de motor naar het asfalt. De Seat voelt minder rap aan dan je verwacht en het is zaak de vierpitter flink op toeren te houden om een vlot gedrag te bewerkstelligen. In de onderste toerenregionen valt de sprintkracht tegen.
De diesel laat zich fijner rijden dankzij z'n hogere koppel van 240 Nm, al is-ie op papier trager dan de krachtigste benzine-uitvoering. Maar al van onder uit de kast sleurt de diesel er lekker aan.
De nieuwe Ibiza kent twee verschillende onderstelafstemmingen, een comfortabele en een meer sportieve. De Sport-Up die wij rijden, heeft uiteraard het sportief afgestelde onderstel. Dat zorgt voor een solide weggedrag, zonder dat de Ibiza zo stug wordt dat je van je stoel af stuitert. Daarvoor is het waarschijnlijk wachten op de FR, die nu al in camouflagepak z'n eerste rondjes maakt. Op basis van onze ervaring met de huidige zou die wel weer eens zo spijkerhard kunnen zijn dat je vullingen spontaan uit je kiezen rollen. De koets van de Sport-Up rolt weinig over z'n lengteas, bochten worden neutraal gerond en het onderstuur blijft ruim binnen de perken. Door in de bocht van het gaspedaal te gaan, kun de kont in beweging brengen, maar je moet het behoorlijk bont maken om de achterzijde een fikse stap opzij te laten zetten. De besturing is lekker direct, maar filtert wel wat informatie weg over wat er onder de voorwielen gebeurt.
Bochtverlichting
De Sport-Up is momenteel de topuitvoering. Seat vult het programma van onderaf aan met achtereenvolgens de Reference en de Stylance. De Reference heeft onder meer elektrisch verstelbare portieramen voor, ABS, een audio-installatie met mp3-speler en voor- en zij-airbags. Airco ontbreekt. Daarvoor moet je de stap maken naar de Stylance. Dan krijg je ook onder andere cruisecontrol, een boordcomputer, bifocus-koplampen en mistlampen met bochtverlichting. De Sport-Up heeft sportstoelen, het eerder genoemde sportief getinte onderstel en grotere wielen dan z'n ingetogener broertjes.
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.