Seat Altea Freetrack 2.0 TSI 4WD (2008)
Terreinridder
De Freetrack is gebaseerd op de Altea XL. Naast een forse hoeveelheid extra plastic kreeg de Freetrack 40 millimeter meer bodemspeling dan z'n civiele broertje, waardoor-ie makkelijker uit de voeten kan in het terrein. De Freetrack kenmerkt zich dus niet door louter uiterlijk vertoon.
Seat heeft voor het Freetrack-onderstel gebruik gemaakt van het 4Motionconcept van Volkswagen, inclusief de Haldex-koppeling, een systeem waarbij de aandrijfkrachten elektronisch gestuurd over voor- en achteras worden verdeeld.
De Freetrack heeft net als de XL een 18,5 centimeter langere koets dan de gewone Altea en dientengevolge een formidabele kofferbak. Ook wat betreft zitruimte heb je in de Freetrack geen klagen, mede door de verschuifbare achterbank. Een derde zitrij is niet te verkrijgen. Jammer, want de ruimte daarvoor is er.
In het interieur heeft Seat weinig maatregelen getroffen om de Freetrack te laten afwijken van de Altea XL. Slechts de kleurstelling van het dashboard is aangepast. De vormgeving van dat dashboard is krek eender als in de Altea XL. De opzet is zakelijk, maar erg overzichtelijk. De zitpositie achter het stuur is bijna goed. Aan de stoelen ligt het niet. Die voelen in eerste instantie Duits-hard aan, maar op langere ritten ervaren we dat juist als prettig. Bovendien houden ze je door hun kuipvorm in bochten goed op je plek. De verstelbaarheid is prima. Onze kritiek betreft de positie van het stuurwiel. Dat laat zich in alle richtingen verstellen, maar ligt net iets te plat om lekker te omvatten. Dat probleem is niet goed te ondervangen door de stoel in hoogte te verstellen. Je kunt hem wel lekker dicht bij de wagenvloer brengen.
Sportieve krachtbron
In het vooronder vinden we een 200 pk sterke geblazen 2,0-liter. Deze sportieve TSI-motor stelt de Freetrack in staat vanuit stilstand in slechts 7,9 seconden de 100 km/h te bereiken. Ook de tussenacceleraties verlopen vlot. Daarbij is de motor wel wat rumoerig. Het brandstofverbruik is met 9,4 l/100 km redelijk.
Ondanks de extra kilo's is de Freetrack een dynamisch rijdende en sturende auto. In bochten toont hij zich neutraal. Het onderstel is afgestemd op een sportieve rijstijl en komt tamelijk stevig over; de prijs die je vaak betaalt voor een carrosserie die maar weinig overhelt in een bocht die je enthousiast aanvalt. Korte oneffenheden, putten en deksels in het wegdek zullen je echter niet ontgaan; de Seat geeft hun aanwezigheid duidelijk door aan z'n inzittenden. Ook het bandengeluid dringt zich net iets te nadrukkelijk op aan de passagiers van de Altea.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Altea FreeTrack 2.0 TSI 4WD |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 40.795 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.493 mm / 1.788 mm / 1.622 mm |
Wielbasis | 2.576 mm |
Massa leeg | 1.546 kg |
Laadvermogen | 645 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.650 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 214 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s (fabrieksopgave: 7,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,8 s / 4,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,3 s / 8,5 s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 223 g/km |