Saab 9-7X

Saab gaat Ultra Ver

Saab 9-7X
Saab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7XSaab 9-7X
AutoWeek 30 2005
AutoWeek 30 2005

Je leest het in AutoWeek 30 2005

't Moest ervan komen: de modellenlijn van Saab is te klein om te overleven, dus uitbreiding is het devies. Daarom introduceerden de Zweden in Amerika vorig jaar al een kleine SUV, de 9-2X. Intussen is nu ook de grote 9-7X klaar voor productie.

Saab is zo'n merk dat door velen wordt gekoesterd. Je hoeft geen Saab-fan te zijn, of er zelfs niet mee te rijden om toch het historisch besef te hebben dat het Zweedse merk niet mág verdwijnen. De toekomst van Saab heeft tijden aan een zijden draadje gehangen, ook nadat General Motors het merk onder zijn vleugels had genomen. Maar intussen ziet 't er voor Saab weer beter uit. Feit was dat het merk met een klein aanbod van modellen in tal van segmenten de boot miste. Daar komt nu rap verandering in. Vorig jaar lanceerde Saab op de Amerikaanse markt de 9-2X, een in een Saab-jasje verpakte Subaru Impreza. Op die 9-2X kwam nogal wat kritiek, vooral van Saab-puristen. Volgens hen was de auto te weinig Zweeds en miste hij echte Saab-details zoals de contactsleutel in de middenconsole. Maar de Zweden vonden dat niet zo'n punt, omdat het door Fuji Heavy Industries (Subaru) in Japan gebouwde model vooral bedoeld is om een nieuwe, jonge doelgroep die nog nooit Saab had gereden te interesseren.

Voor een echte SUV hoefde Saab niet naar het oosten uit te wijken, maar juist de andere kant op: de Atlantische Oceaan over naar de GM-fabriek in de staat Ohio. Om daar de nodige Saab-ideeën los te laten op een SUV op het GMT360-platform.

Permanent

De kritiek op het uiterlijk van de 9-7, die Saab vorig jaar op de New York Auto Show onthulde was dan ook een stuk minder hard dan bij de 9-2X. De grote Saab heeft dan ook veel meer een eigen identiteit en doet je niet meteen denken aan de GM-modellen die op dit platform staan: de Chevrolet TrailBlazer, de GMC Envoy en de Buick Rainier. Die auto's vallen in Amerika in de klasse van de middelgrote SUVs en dat geldt per definitie dus ook voor de Saab 9-7X. Dat segment heeft daar nog steeds een enorme potentie en Saab was een paar jaar geleden al tot de conclusie gekomen dat omzet werd gemist omdat Saab-klanten voor een SUV niet bij het 'eigen' merk terecht konden. Saab zegt dat zelfs éénderde van hen zo'n 'truck' wil kopen. Met de komst van de 9-7X, later dit jaar, worden zij dus op hun wenken bediend.

De 9-7X is technisch gezien bijna identiek aan de Trailblazer, maar de Zweden hadden wel de vrijheid om de 9-7X niet alleen een eigen identiteit te geven, maar er ook op allerlei details een echte Saab van te maken.

Een vast gegeven is de techniek en daarom komt de 9-7X met dezelfde motoren als zijn Amerikaanse neven op de markt. De eerste is de 4,2-liter zescilinder lijnmotor met 295 pk en een maximum koppel van 375 Nm. Van dat laatste is het overgrote deel (90 procent) al beschikbaar bij 1.200 tpm. Ten opzichte van de originele zescilinder heeft de nieuwe Vortec 4200 voor het modeljaar 2006 twintig pk meer. Maar voor het grote werk in de Saab 9-7X is een nieuwe 5,3-liter V8 beschikbaar. Het is de allereerste V8 in een Saab. De Vortec 5300 levert 305 pk en heeft een maximum koppel van 447 Nm.

De architectuur van de V8 is hetzelfde als van de LS1- en LS6-Corvette-motoren en hij is daarbij bovendien uitgerust met GM's Displacement on Demand (DOD) technologie. Met DOD worden vier cilinders, om de andere in de ontstekingsvolgorde, uitgeschakeld om ervoor te zorgen dat het brandstofverbruik nog enigszins binnen de perken blijft.

Beide aluminium motoren worden geleverd in combinatie met een elektronisch geregelde viertraps automatische transmissie. De 9-7X komt niet, zoals de andere modellen op dit platform met achterwielaandrijving, maar alleen met permanente vierwielaandrijving.

Verlaagd

De 9-7X heeft een wielbasis van van 2,87 m en een lengte van 4,91 m. Hij is 1,92 m breed en 1,74 m hoog. Kortom een auto van formaat en dat weegt wat; in dit geval 2.169 kg. Hij heeft daarbij ook een respectabel maximum trekgewicht van 2.948 kg.

De inhoud van de bagageruimte meet 1.127 liter, terwijl die door het neerklappen van de achterbank (65/35) vergroot kan worden tot maximaal 2.268 liter. Al met al maten en gewichten die passen bij een - in onze ogen - grote SUV.

Maar bij de Saab 9-7X gaat het er natuurlijk ook om hoe alles in het 'Zweeds' is vertaald.

Het voorkomen van de 9-7X is echt des Saabs: met de familietrekken van zijn merkgenoten in de prominente neus. Van de bekende vorm van de grille met de verchroomde randjes tot en met de - voor een SUV - laagvallende bumper met verchroomde lijst. Achter zien we fraaie lichten met een zoals de Amerikanen het aardig zeggen: 'wrap around glass effect'. Ofwel: zijruiten achter en achterruit in dezelfde donkere tint als de achterstijlen, zodat het lijkt of alles uit één stuk glas is gemaakt. De standaard 18-inch wielen (met 255/55 rubber) dragen bij aan de sportieve chic van de grote Saab.

Maar het sportieve aanzien wordt mede bewerkstelligd doordat de auto lager ligt dan normaal is voor een SUV. Zo is de TrailBlazer negen cm hoger dan de Saab. De rijhoogte kon bij de 9-7X dan ook lager zijn, want Saab is zich ervan bewust dat hij niet zal worden gebruikt voor terreinrijden. Daarom konden ook diepervallende voor- en achterbumpers worden gebruikt, want een hele grote aan- en afloophoek is dus evenmin nodig.

Saab-technici hebben ook nog een hele kluif gehad aan de afstelling van het onderstel, want dat is van nature nogal slap.

Kort

We hadden niet zo erg veel tijd voor onze eerste kennismaking met de 9-7X . Daarbij gingen we bovendien nog op stap met een prototype, maar het was al meteen duidelijk dat de ingenieurs hun werk goed hebben gedaan. Dank zij het verlagen van de rijhoogte, een andere afstelling van ophanging vóór, gebruikmaking van andere een dikkere stabilisatorstang, zwaardere veren, een andere schokdemperafstelling en met luchtvering achter plus een standaard limited-slip differentieel is het karakter danig verbeterd. Voor zo'n grote, zware bak is de wegligging opmerkelijk goed, sportief bijna. De besturing is eveneens verbeterd en je merkt dat de 9-7X precies en snel reageert op stuurbewegingen. Het ABS-remsysteem met vier geventileerde schijven rondom en vóór met remklauwen met dubbele zuigers is meer dan voldoende om de grote Saab tot stoppen te dwingen.

Binnenin is de 9-7X ook een echte Saab: met een luxueuze uitrusting, fraaie leren bekleding met stiksels in een contrasterende kleur, houtdetails, met een naar de bestuurder toe gericht dashboard en niet te vergeten de contactsleutel in de middenconsole!

Zo kan 't dus toch. En vergeet niet, de 9-7X mag dan niet de allermodernste zijn in zijn soort – tegenwoordig zijn drie zitrijen helemaal in – maar hij hoeft ook nog maar twee jaar mee te gaan, dan komt de 9-6X. Voorlopig moeten Saab-liefhebbers die een serieuze SUV willen rijden, 't doen met de 9-7X. Dat geldt niet alleen voor Amerikanen, maar ook voor Europeanen, want de auto komt in het najaar ook naar deze kant van de grote plas. Welke landen hem gaan voeren is nog niet bekend. Wél is op het moment dat we dit schrijven, bekend geworden dat de Nederlandse Saab-importeur de 9-7X vanwege een te hoog kostenplaatje niet gaat voeren, al zijn de dealers vrij om hem individueel te bestellen. We denken dat we de grote Saab dan ook beslist op onze wegen zullen tegenkomen.