Test: Kia Sorento (2015)

Weer een trapje hoger

51 reacties

Video

Ooit was de Kia Sorento vooral een grote, stoere SUV. Inmiddels zijn we bij de derde generatie aangekomen en is de auto meer richting stationcar gegroeid. Rij mee voor een eerste indruk.

In 2002 was de Kia Sorento hot. Zo'n grote, stoere SUV voor zo weinig geld, daar bleek de Nederlandse autokoper behoorlijk gevoelig voor. Destijds was er immers nog geen sprake van CO2-taks en verschillende bijtellingstarieven. Anno 2015 is er een volstrekt ander klimaat waarin de nieuwe Sorento zich dient te bewijzen.

De Kia heeft een stoer uiterlijk van forse afmetingen. Opvallend is de grote, chique grille.

Het is overduidelijk dat Kia de nieuwe Sorento naar een hoger kwaliteitsniveau tilt. Helaas zijn de prijzen navenant gestegen, want dik 60 mille voor een SUV van dit merk zou enkele jaren geleden nog ondenkbaar zijn geweest. Maar de luxe en de afwerking zijn dan ook van hoog niveau. Zelfs het dashboard is met fraai gestikt leer bekleed. De elektrisch verstelbare stoelen zijn te verwarmen, maar ook te koelen. Achterpassagiers hebben een bedieningspaneel waarmee zij hun eigen klimaat kunnen regelen en ook zij hebben stoelverwarming. Met zijn infotainmentsysteem loopt de Kia wat achter. In het multifunctionele beeldscherm zoek je dan ook vergeefs naar apps of andere internettoepassingen.

Het zal niemand verbazen dat de Sorento vanbinnen behoorlijk ruim is. Hij heeft een derde zitrij waar ook volwassenen goed zitten. En zelfs als alle zeven zitplaatsen in gebruik zijn, kun je nog aardig wat in de kofferbak kwijt.

De Kia heeft een 2,2-liter dieselmotor met 200 pk. Die kenmerkt zich door een soepel karakter, maar tevens door een vrij hoog brandstofverbruik. Verder is het jammer dat de automaat niet altijd even snel reageert op de wensen van de bestuurder.

Terwijl veel SUV's en cross-overs tegenwoordig met tweewielaandrijving worden verkocht, heeft de Sorento 4x4. Hij kan aanhangers tot 2000 kg trekken.

De besturing van de Kia voelt beslist niet te licht aan en is duidelijk genoeg. Verrassend genoeg blijkt de auto ook in bochten behoorlijk koersvast en van overhellen heeft hij niet snel last.

De Kia is met slechts één (diesel)motor verkrijgbaar. Zonder 4x4 en automaat begint de prijslijst van de Sorento bij €48.995. Maar de testauto heeft dit allemaal wél en daarmee komt zijn prijs op €64.995.

Kia Sorento
Kia SorentoKia SorentoKia SorentoKia SorentoKia SorentoKia Sorento

PRIVATE LEASE Kia Sorento

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum