Ford Kuga (2013) - Test

Herkansing

46 reacties

Video
AutoWeek 7 2013
AutoWeek 7 2013

Je leest het in AutoWeek 7 2013

Onlangs presenteerde Ford de tweede generatie van de Kuga SUV. Een wereldauto, die in tegenstelling tot z'n voorganger meteen met meerdere benzine- en dieselmotoren leverbaar wordt. In Spanje maakten we de eerste kilometers met het nieuwe model.

Ford's Kuga wordt vrijwel altijd geassocieerd met twee dingen. Het verrassend goede onderstel en de dikke vijfcilinder turbomotor. Die twee zaken gecombineerd maakte van de eerste Kuga een begerenswaardige auto, maar beperkte tegelijkertijd z'n verkooppotentieel ins ons land. Pas toen er viercilinder dieselmotoren op de markt kwamen begonnen de verkopen een beetje te lopen. Wat dat betreft ziet het er voor de verse, tweede generatie van de SUV een stuk gunstiger uit. Bij z'n introductie valt er zowel op benzine- als dieselgebied wat te kiezen. Aan de dynamische inslag wordt niet getornd, volgens de fabrikant blijft dit één van de beter sturende semi-terreinauto's. En dan is de nieuwe Kuga ook nog eens een stuk praktischer dan de oude. Kortom: als het aan Ford ligt, dan wordt de tweede generatie een knallend succes.

Aan de wegligging zal het daarbij in ieder geval niet liggen, zo ondervinden we tijdens de eerste testkilometers. Aangezien de Kuga veel componenten deelt met de Focus, doet-ie daar ook bij het rijden sterk aan denken. En dat is een compliment. Om de hogere massa te compenseren hebben de ingenieurs de vering en demping alleen wel behoorlijk stevig gemaakt. Op oneffenheden wil de SUV daardoor behoorlijk hobbelen, al dragen de vrij forse wielen daar ook deels aan bij. Aan de andere kant is het stuurplezier als vanouds erg hoog. Zelfs op hoge snelheid blijft de Kuga netjes in het spoor. Ford grijpt de introductie gelijk aan om het Intelligent All-Wheel Drive systeem te introduceren. Het systeem verdeeld continu de aandrijfkrachten tussen voor- en achteras. Leuke gimmick daarbij is dat de verdeling van de beschikbare kracht in het scherm van de boordcomputer getoond kan worden. Op een klein onverhard testtraject tijdens de introductie kunnen we het systeem even buiten de gebaande paden proberen. Dat gaat de Kuga gemakkelijk af, maar gezien de platte en op asfalt gerichte banden zal de auto in echt zwaar terrein waarschijnlijk de handdoek in de ring moeten gooien. Ondanks de aandrijving op alle wielen is dit immers geen gerichte terreinbeul.

Ratelen

In het geval van onze testauto worden al die wielen aangedreven door een 163 pk en 320 Nm sterke 2,0-liter dieselmotor. Die weet uitstekend raad met de bijna 1.700 kilo zware SUV. Volgens de fabrieksopgave moet de Kuga in 9,9 seconden naar de 100 kunnen sprinten, maar ook op de tussensprints heeft-ie genoeg puf om met gemak te kunnen versnellen. Dan moet de naald van de toerenteller overigens wel boven de 1.500 blijven, daaronder valt de zelfontbrander dood. Helaas doet de TDCi z'n werk niet in dezelfde stilte die we van sommige concurrenten gewend zijn. Onder vollast ratelt de motor behoorlijk en dat is achter het stuur goed te horen. Storend is het niet echt, maar er zijn diesels die geraffineerder aan doen.

Gelukkig is Ford met z'n veiligheidssystemen wel helemaal bij de tijd. Het genoemde vierwielaandrijvingssysteem is slechts één van de (veiligheid)systemen aan boord. In ons land biedt de fabrikant voor € 1.995 het Advanced Technologie Pack aan. Dat omvat bijvoorbeeld bi-xenon verlichting, dodehoeksensor, rijbaanhulp, verkeersbordherkenning en het zelfremmende Active City Stop. Onder de noemer First Edition Pack, dat voor hetzelfde bedrag in de prijslijst staat, biedt het merk onder meer een inparkeerhulp, een Sony geluidssysteem en sleutelloze toegang aan. Dat laatste wordt tot aan de achterklep doorgevoerd, want die is in dit geval te openen middels een voetbeweging onder de achterbumper. Je moet even weten waar je moet mikken, maar dan werkt het sleutelloos openen en sluiten van de klep feilloos. Dat is op zich niet nieuw, maar in dit segment zijn we het nog niet eerder tegen gekomen. Het moet het praktische aspect van de Kuga verder vergroten.

Gegroeid

Achter de klep bevindt zich een mooi vlakke laadruimte van 456 liter. Daarmee groeide de bagagebak van de tweede generatie met 46 liter. Het wordt er alleen nou niet bepaald de ruimste uit het segment mee, concurrenten als de Kia Sportage en Mazda CX-5 bieden zo'n 500 liter. Op de achterbank is het een zelfde verhaal. Een volwassene kan hier prima een plekje vinden, maar bakens verzetten doet de Ford niet.

Halverwege maart wordt de nieuwe Kuga in de Nederlandse showroom verwacht. De prijslijst begint bij € 32.465 voor de 150 pk 1.6 Ecoboost met voorwielaandrijving in Trend uitmonstering. De Nederlandse importeur verwacht dat het grootste deel van de Kuga kopers voor deze aandrijflijn gaat, maar dan in Titanium uitvoering. Die voegt voor € 2.000 onder andere 17 inch lichtmetaal, regen- en lichtsensoren en automatische airco met twee zones aan de uitrusting toe. Dieselen kan vanaf € 38.500 voor de lichtste TDCi met voorwielaandrijving en Trend uitrusting, ook in dit geval kost de Titanium €2.000 extra.

Vierwielaandrijving wordt, mede dankzij ons belastingstelsel, een prijzige grap. Bij de benzineversie moet je dan meteen ook kiezen voor de zestraps automaat, Titanium-uitvoering en de 182 pk Ecoboost, waarmee de totaalprijs op € 43.745 komt. Dieselaars kunnen wel met de hand schakelen in combinatie met integrale aandrijving, maar de duurdere uitrusting en sterkere motor blijven verplicht. Daardoor kost het minimaal € 46.780, de versie met PowerShift staat voor €50.405 in de prijslijst. Ford verwacht in ons land nog geen 15 procent met vierwielaandrijving te verkopen. Een eerste test met de voorwiel-aangedreven variant moet leren of we daar veel aan missen.

Ford Kuga
Ford KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord Kuga

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum